2008-07-22, 14:45
Medlem
Fargoths avatar
Det har jag alltid undrat
Citera
2008-07-22, 14:49
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Det har jag alltid undrat

Min gissning;

Allt som snurrar har en tendens att snurra i cirkelformiga rörelser?
Citera
2008-07-22, 14:57
Medlem
D'mons avatar
Gravitationen gör dem runda.
Citera
2008-07-22, 15:20
Medlem
en vild gissning är att det beror på att en sfär är den formen vars kvot volym/yta är störst.
Citera
2008-07-22, 15:20
Medlem
Imirons avatar
All massa vill vara så nära "mitten" som möjligt pga av gravtiationen, då bör de väl bli runda.
Citera
2008-07-22, 15:24
Medlem
Meeraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
All massa vill vara så nära "mitten" som möjligt pga av gravtiationen, då bör de väl bli runda.

Skulle jag också vilja säga.
Citera
2008-07-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Min gissning;

Allt som snurrar har en tendens att snurra i cirkelformiga rörelser?
Fast rotationen gör att himlakroppar har en tendens att inte vara helt sfäriska.
Citera
2008-07-22, 17:02
Medlem
evolutes avatar
Alla himlakroppar är inte runda (approximativt sfäriska) bara de med tillräckligt stor massa. Det är alltså, som tidigare sagts, gravitationskraften som gör att planeterna är "runda".

Internationella astronomisällskapet använder sedan 2006 denna egenskap (bland andra) för att skilja planeter, ex. jorden och venus, från andra objekt i solystemet som inte är rundade, ex. asteroider.
Citera
2008-07-22, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Men varför är då planeternas banor inte runda utan elliptiska?
Citera
2008-07-22, 22:27
Medlem
evolutes avatar
Jag ser inte hur din fråga följer av påståendet men den kan besvaras ändå.

Låt oss skita i matematiken och säga att en cirkel är ett specialfall av en ellips. De enda möjliga omloppsbanorna för planeter i vårt solsystem är elliptiska. Antag att vi har en cirkulär omloppsbana, minsta lilla störning skulle nu göra denna omloppsbana elliptisk. I solsystemet finns mängder av störningar eftersom vi har en jävla massa planeter. Det är alltså väldigt liten sannolikhet att vi ska få en cirkulär bana, och även om vi skulle få det så skulle den störas och bli elliptisk ganska snart.

Man ska dock notera att planeternas omloppsbana avviker ganska litet från cirkulära banor. Ett mått på hur en viss typ av kurva ser ut ges av eccentriciteten e. För cirklar är e = 0, för ellipser 0<e<1 och för e>=1 har vi icke-slutna paraboliska/hyperboliska banor. Jorden omloppsbana har en eccentricitet på e = 0.02 och merkurius bana är "mest elliptisk" med e = 0.2.

Att en bana ska ha eccentricitet EXAKT lika med noll är alltså omöjligt av anledningarna som nämns ovan.

Tabell med alla eccentriciteter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_planets_in_the_solar_system

Illustration av olika eccentriciteter.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/OrbitalEccentricityDemo.svg
Citera
2008-07-22, 22:28
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheeez
Men varför är då planeternas banor inte runda utan elliptiska?
Det korta svaret är att planeterna och solen rör sig kring solsystemets masscentrum. Två kroppar som växelverkar genom gravitation kan följa elliptiska, paraboliska eller hyperboliska banor (i.e. kägelsnitt), vilka brukar klassificeras m.h.a. begreppet orbital excentricitet. För solsystemets planeter gäller att den specifika orbitala energin (summan av kinetisk energi och potentiell energi per massenhet) är negativ, vilket innebär elliptiska banor.

Se även:
http://en.wikipedia.org/wiki/Elliptic_orbit

Edit:
Vid närmare reflektion så utesluter mitt resonemang ovan egentligen inte cirkulära banor (vilka ju är ett specialfall av ellipser) eftersom jag snöade in lite för mycket på tvåkropparssystem. Som evolute förklarade är cirkulära banor ytterst instabila företeelser; de är i själva verket något av en raritet även i "riktiga" tvåkropparsproblem. Om det dessutom rör sig om tre eller fler kroppar, blir problemet mer komplicerat.
Senast redigerad av Dr. Wily 2008-07-22 kl. 22:49.
Citera
2008-07-23, 03:06
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Alla himlakroppar är inte runda (approximativt sfäriska) bara de med tillräckligt stor massa. Det är alltså, som tidigare sagts, gravitationskraften som gör att planeterna är "runda".

Internationella astronomisällskapet använder sedan 2006 denna egenskap (bland andra) för att skilja planeter, ex. jorden och venus, från andra objekt i solystemet som inte är rundade, ex. asteroider.
Man måste dock skiljar på himlakroppar såsom planeter och stjärnor, och asteroider. Det senare har inte en stabil gravitationskraft på samma sätt och svävar ute i rymden och samlar på sig en massa materia i full fart. Framför allt så är gravitationskraften som finns i planeter mycket, mycket starkare än den gravitationen som finns i asteroider, vilket bidrar till en mer jämn och rund form.

Å andra sidan brukar inte asteroider vara några fyrkanter heller för den delen (de har en rund form, men precis som du säger är det inte en överdrivet sfärisk form).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in