2009-07-04, 09:23
Medlem
davmahs avatar
göra matte lättare/roligare

Citat:
Har ni några förslag på hur man kan bli bättre inom detta? Hur man kan förstå bättre. Finns det hopp?

Hitta nått inom mattematiken som intreserar dig och du tycker är roligt, jag gillar typ geometri då blev allt lättare (utom ekvationer)

men det är min åsikt
Citera
2009-07-04, 13:55
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davmah
Hitta nått inom mattematiken som intreserar dig och du tycker är roligt, jag gillar typ geometri då blev allt lättare (utom ekvationer)

men det är min åsikt
+1

Jag rekommenderar ännu hellre andra ämnen som använder mattematik: fysik, ellära, ekonomi etc. Kemi går men bara om man gillar just kemi, för kemimatten är inte lättvisualiserad.
Det brukar gå till så (t.ex inom tillämpad ellära) att man börjar med att man använder ett recept (föruppställda formler), sedan flera recept, sedan kombineras dessa och vipps har man lärt sig att skapa och modifiera recepten själv, helt utan tragglande av tråkigt torr abstrakt matte.

Det finns dessutom några intressanta alternativpedagogiker för matematik som fungerar på dem som är intelligenta men inte tänker på det sätt korvstoppningsskolpedagogiken tänkt sig. Var man hittar dylika vet jag tyvärr inte. Tanken här är att du skall få grunderna förklarade på ett sätt du förstår, då kommer det andra klarna.
Citera
2009-07-04, 15:16
Medlem
tehKivis avatar
Tänkte jag skulle passa på en följdfråga med samma ämne, jag har läst kurs A-E i matematik på gymnasiet. Jag är ingen talang på matematik, jag har ofta svårt att förstå. (Förstår t.ex. fortfarande inte Enhetscirkeln 100%) Men det har ändå gått bra, jag klarar G uppgifterna och får godkänt på alla prov. Men när det kommer till vissa svårare VG/MVG uppgifter så stöter jag på problem. Men jag har tänkt mig att läsa rätt mycket matematik på universitet, vad bör jag tänka på för att inte köra?

Jag är ändå intresserad och försöker, men det det går aldrig "lätt" för mig.

Tack på förhand!
Citera
2009-07-04, 15:19
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tehKivi
Tänkte jag skulle passa på en följdfråga med samma ämne, jag har läst kurs A-E i matematik på gymnasiet. Jag är ingen talang på matematik, jag har ofta svårt att förstå. (Förstår t.ex. fortfarande inte Enhetscirkeln 100%) Men det har ändå gått bra, jag klarar G uppgifterna och får godkänt på alla prov. Men när det kommer till vissa svårare VG/MVG uppgifter så stöter jag på problem. Men jag har tänkt mig att läsa rätt mycket matematik på universitet, vad bör jag tänka på för att inte köra?

Om du har svårt med VG/MVG-uppgifter i gymnasiet så kommer det krävas väldigt, väldigt mycket jobb för att klara universitetskurserna. Du kanske borde överväga att inte läsa så mycket matte på universitetet.
Citera
2009-07-04, 15:26
Medlem
tehKivis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Om du har svårt med VG/MVG-uppgifter i gymnasiet så kommer det krävas väldigt, väldigt mycket jobb för att klara universitetskurserna. Du kanske borde överväga att inte läsa så mycket matte på universitetet.

Grejen är att jag älskar fysik, det är det roligaste jag vet och jag drömmer om att få jobba med det. Men det som är det skumma att när jag ska räkna matematik då är att då funkar det, jag ser sambanden bättre och jag klarar det ofta. Men just den "rena" matematiken är problemet.
Citera
2009-07-04, 15:31
Medlem
ideations avatar
Finn källor till inspiration inom matematik. Jag har tex alltid varit intresserad av Science Fiction vilket lett till nyfikenhet inom astronomi, astrofysik, kvant- och kaosteori osv. Där är matematik en grundsten.
Sen håller jag på en del med aktier och management. Så ekonomi blir en nödvändighet, där matematik återigen är en grundsten.
Citera
2009-07-04, 15:43
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Grejen är att jag älskar fysik, det är det roligaste jag vet och jag drömmer om att få jobba med det. Men det som är det skumma att när jag ska räkna matematik då är att då funkar det, jag ser sambanden bättre och jag klarar det ofta. Men just den "rena" matematiken är problemet.

Man läser väldigt mycket ren matematik på nästan alla fysikprogram så du kommer fortfarande ha det väldigt svårt, men gör det du vill. Bara en heads up.
Citera
2009-07-04, 18:10
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

Då får du plugga mer matte än normalt då så du kan syssla med fysik. Ett tips är att studera matte på sommaren, och helger. Pröva att läsa mer än en mattebok också för olika författare är olika bra på att förklara olika saker.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in