2008-07-22, 00:08
Medlem
Hej.

Jag har alltid varit en som var sämre i matematik. Anledningen till det kan vara att jag inte förstod grunden till vissa saker eller att jag kanske helt enkelt är dum i huvudet.

Därmed ber jag er att ge förslag på hur man kan höja sig inom matematiken. Jag har försökt o räkna många uppgifter men resultatet blev oftast samma. Många gånger förstod jag inte VARFÖR man bör göra så och så.

Har ni några förslag på hur man kan bli bättre inom detta? Hur man kan förstå bättre. Finns det hopp?

Tack på förhand
Citera
2008-07-22, 00:11
Medlem
Kan tänka mig att det är väldigt bra att kunna tänka logiskt om man ska klara av matematik. Lär dig tänka logiskt!
Citera
2008-07-22, 01:07
Medlem
jockelos avatar
Vilken nivå är det på?
Citera
2008-07-22, 01:13
Medlem
Räkna mer!

Matematik är ett skrivspråk med regler, lagar och "gramatik", likt det svenska språket. För att skunna räkna matte måste man veta vilka regler som gäller för olika typer av problem/uppställningar. (det finns ingen genväg här, man måste kunna dessa regler). Det enda sättet att lära sig är att räkna en jävla massa olika problem, och då helst utan miniräknare.

Det bästa du kan göra är att skaffa en sammanfattnings bok över gymnasie matten (kurs "A" tilll "F") , gärna med problemlösnings förslag, och räkna denna pärm till pärm. Efter det borde någon typ av calculus utgåva för universitetsstudier vara lämplig (beror lite på hur mycket matte du vill kunna).

Observera att om du är kille så kan matte färdigheterna mogna med åldern. jag menar då att en del killar bli bättre på matte efter de fyllt 20+.

OBS! För att bli bra på att räkna matte så ska du skita i att räkna med miniräknare. och du ska räkna mycket! Rävligt mycket, tills lut släppper det!

Har själv de senaste 2 åren, läst matte matik C, D, E och F från gymnasie åren + fyra kurser mattematik för civilingengörer. Kan inte mer än säga att det blir lättare ju mer du räknar, det är som att lära sig läsa!
Citera
2008-07-22, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raz0r1000
Matematik är ett skrivspråk med regler, lagar och "gramatik", likt det svenska språket. För att skunna räkna matte måste man veta vilka regler som gäller för olika typer av problem/uppställningar. (det finns ingen genväg här, man måste kunna dessa regler). Det enda sättet att lära sig är att räkna en jävla massa olika problem, och då helst utan miniräknare.

Det bästa du kan göra är att skaffa en sammanfattnings bok över gymnasie matten (kurs "A" tilll "F") , gärna med problemlösnings förslag, och räkna denna pärm till pärm. Efter det borde någon typ av calculus utgåva för universitetsstudier vara lämplig (beror lite på hur mycket matte du vill kunna).

Observera att om du är kille så kan matte färdigheterna mogna med åldern. jag menar då att en del killar bli bättre på matte efter de fyllt 20+.

OBS! För att bli bra på att räkna matte så ska du skita i att räkna med miniräknare. och du ska räkna mycket! Rävligt mycket, tills lut släppper det!

Har själv de senaste 2 åren, läst matte matik C, D, E och F från gymnasie åren + fyra kurser mattematik för civilingengörer. Kan inte mer än säga att det blir lättare ju mer du räknar, det är som att lära sig läsa!

Hmm. Så du menar att man ska typ memorera olika sorters problem och sättet man löser de på?

Går i gymnasiet och jag tänker inte fortsätta med matematik senare. Men vill kunna matematik för mig själv.
Citera
2008-07-22, 08:32
Medlem
Pu-g-s avatar
räkna, det finns helt enkelt inga genvägar här. det hanlar om att räkna mycket och lära sig förstå på den nivå du själv ligger
Citera
2008-07-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aalto
Hmm. Så du menar att man ska typ memorera olika sorters problem och sättet man löser de på?

Går i gymnasiet och jag tänker inte fortsätta med matematik senare. Men vill kunna matematik för mig själv.

Memorera, hummm... ja i alla fall grunderna måste memoreras. Sen är de en förutsättening att man kommer hog hur man löser enklare problem och uppställningar. Bästa sättet att komma ihog saker är att repetera dem, med andra ord räkna mycket.

Matematiken är lite som att lära sig cyckla, har man en gång lärt sig "knäcka koden"/"läsa matematik" (hålla balansen) så glömmer man det inte. Visst kan man glöma hur man löser en vis typ av tal, men det fiffiga är att det finns matematik uppslagsverk som enkelt påminner en om saker man glömt.

Vet inte vilken kurs du läser just nu, men generelt så brukar tidigare matte kurser (avslutade) kännas enklare om man hela tiden ökarsvårighetsgraden (läser svåare kurser) allteftersom.

Detta beror också på att matematiken sjunker in och lägger sig till rätt i minnet.

Ett problem som jag upplevde när jag läste på gymnasitet var att man läser matematiken alldelens för sakta. Kan jämföras med att läsa en vanlig bok, om du läser boken med god hastighet så kommer innehållet att upplevas som logiskt, och det blir enkelt att följa den röda tråden (historien).
Om du i stället läser samma bok över en ett års period, lite sporadiskt då och då, så kommer innehållet i boken att kännas osammanhämngande och svårt att följa. Samma gäller alltså för matten, räkna kurs boken pärm till pärm rakt av och sen repetera, så kommer du ta i mycket mer kunskap.

Det är heller ingen dum ide att hoppa över allt för svår uppgifter, (Du ska själv klart försöka läsa dem), men sitt inte fler timmar med ett matetal, det lär du dig ingenting på. utan när du kör fast fråga en lärare, eller klasskamrat. Sen kanske du redan har märkt det att ett tal som känns olösligt en dag kan komma attt verka trivialt (ha en uppenbar lösning/enkel lösning) dagen efter bara du sover på saken. Hjärna är fantastik på att lösa problem når du sover. För att detta ska vara mörjligt så måste du sätta dig in i problemen så gott du kan.

Det som gör matten lite svårare gemte andra skriv spårk är att gramatiken (reglerna) måste vara korekta, för att man skall kunna lösa talen (läsa texten). Som du märker så stavar jag säker lite fel, men du förstår ändå var jag skriver och kan avkoda budskapet i texten. Matematiken är dock inte lika förslåtande, om du skriver/räknar fel på ett ställer så kommer hela talet att blir fel. Så var uppmerksam och ärligt med dig själv när du räknar, om du märker att du inte förstår ett tal, så beror det inte på att du är dum, utan att du helt säker bara har en lucka i din kunskap som måste fylllas igen. då är det bara att fråga en lärare, och se till att läraren gör sitt jobb och verkligen förklarar vad det är du missat.

(Har själv stött på lärare som tror att alla kan allt och bara kör över en när man säller frågot).

Så, räkna mycket, hoppa över när du körfast och fråga i stället när du inte kan lösa själv. När någon ändå försöker förlara något nytt för dig, dra nytta av det och se till att du verkligen fattar vad de försöker förmedla till dig. Skippa miniräknaren så ofta du kan!
Citera
2008-07-22, 12:43
Medlem
shogun-rs avatar
Problemet med matte som jag hittills uppfattar den är att den kan vara lite svår att relatera något till ibland. Jag menar dom flesta andra ämnen kan man relatera till något fysiskt ganska snabbt, eller ialla fall tänka sig något sådant.

Matematik upplevs ibland som något abstrakt språk. Dom trigonometriska formlerna med dubbla vinkeln och dom som kommer i samma veva, borde vara typ exempel.

Vet inte hur universitetsmatte är, men hoppas att det är betydligt mer givande. Men utan grunderna kan man ju inte heller lära sig tillämpningarna.

Annars håller jag med. Det är övning som gäller och inte ge sig. Kolla gärna på lösningarna på svåra uppgifter och försök "härma" och förstå vad som händer.
Citera
2008-07-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raz0r1000
Memorera, hummm... ja i alla fall grunderna måste memoreras. Sen är de en förutsättening att man kommer hog hur man löser enklare problem och uppställningar. Bästa sättet att komma ihog saker är att repetera dem, med andra ord räkna mycket.

Matematiken är lite som att lära sig cyckla, har man en gång lärt sig "knäcka koden"/"läsa matematik" (hålla balansen) så glömmer man det inte. Visst kan man glöma hur man löser en vis typ av tal, men det fiffiga är att det finns matematik uppslagsverk som enkelt påminner en om saker man glömt.

Vet inte vilken kurs du läser just nu, men generelt så brukar tidigare matte kurser (avslutade) kännas enklare om man hela tiden ökarsvårighetsgraden (läser svåare kurser) allteftersom.

Detta beror också på att matematiken sjunker in och lägger sig till rätt i minnet.

Ett problem som jag upplevde när jag läste på gymnasitet var att man läser matematiken alldelens för sakta. Kan jämföras med att läsa en vanlig bok, om du läser boken med god hastighet så kommer innehållet att upplevas som logiskt, och det blir enkelt att följa den röda tråden (historien).
Om du i stället läser samma bok över en ett års period, lite sporadiskt då och då, så kommer innehållet i boken att kännas osammanhämngande och svårt att följa. Samma gäller alltså för matten, räkna kurs boken pärm till pärm rakt av och sen repetera, så kommer du ta i mycket mer kunskap.

Det är heller ingen dum ide att hoppa över allt för svår uppgifter, (Du ska själv klart försöka läsa dem), men sitt inte fler timmar med ett matetal, det lär du dig ingenting på. utan när du kör fast fråga en lärare, eller klasskamrat. Sen kanske du redan har märkt det att ett tal som känns olösligt en dag kan komma attt verka trivialt (ha en uppenbar lösning/enkel lösning) dagen efter bara du sover på saken. Hjärna är fantastik på att lösa problem når du sover. För att detta ska vara mörjligt så måste du sätta dig in i problemen så gott du kan.

Det som gör matten lite svårare gemte andra skriv spårk är att gramatiken (reglerna) måste vara korekta, för att man skall kunna lösa talen (läsa texten). Som du märker så stavar jag säker lite fel, men du förstår ändå var jag skriver och kan avkoda budskapet i texten. Matematiken är dock inte lika förslåtande, om du skriver/räknar fel på ett ställer så kommer hela talet att blir fel. Så var uppmerksam och ärligt med dig själv när du räknar, om du märker att du inte förstår ett tal, så beror det inte på att du är dum, utan att du helt säker bara har en lucka i din kunskap som måste fylllas igen. då är det bara att fråga en lärare, och se till att läraren gör sitt jobb och verkligen förklarar vad det är du missat.

(Har själv stött på lärare som tror att alla kan allt och bara kör över en när man säller frågot).

Så, räkna mycket, hoppa över när du körfast och fråga i stället när du inte kan lösa själv. När någon ändå försöker förlara något nytt för dig, dra nytta av det och se till att du verkligen fattar vad de försöker förmedla till dig. Skippa miniräknaren så ofta du kan!

Tack så mycket !
Citera
2008-07-22, 12:57
Medlem
evolutes avatar
Om du inte har talang för matematik kommer du aldrig bli en stjärna, och du kommer att få jobba hårt för de förbättringar du gör. Det betyder dock inte att du borde ge upp.

För det första skulle jag hitta en person som är intresserad av matematik som kan konsten att entusiasmera. Sedan skulle jag läsa en spännande populärvetenskaplig bok inom matematik: Fermats gåta eller något av Keith Devlin kanske. Detta kommer inte göra att du blir bättre på matematik men det kommer göra dig mer intresserad. Försök sedan lösa problem, lösa fler problem och när du är klar, lös lite fler problem. Försök också att fokusera på rätt sorts problem, färre enkla beräkningar och mer problem som kräver förståelse.

Matematik är lite så att man kommer in i ett flow där plötsligt allt faller på plats. Man måste komma till en viss nivå innan kopplingarna blir synliga men när det väl händer så blir det enklare, och det går snabbare, att lära sig.

Matematik som är rolig och grundläggande men som knappt behandlas i gymnasieskolan är kombinatorik. Där kan man hitta många roliga problem.
Citera
2008-07-22, 15:10
Medlem
jockelos avatar
Jag tycker det är väldigt viktigt att man förstår matematikens struktur så man kan klassificera alla problem man stöter på. Det var väldigt viktigt för mig personligen. Det leder till att man känner att man har större kontroll på vad man sysslar med, och vad det är man sysslar med.
Citera
2008-07-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aalto
Jag har försökt o räkna många uppgifter men resultatet blev oftast samma. Många gånger förstod jag inte VARFÖR man bör göra så och så.
Att räkna uppgifter och bara använda en metod är som att skriva utan att ha lärt sig bokstäver och grammatik. Har man tur hamnar bokstäverna och orden i rätt ordning så att läraren blir nöjd.

Kom ihåg att det kvalitet, inte kvantitet, som är det viktiga. Det är troligare att du har förstått om du räknar fem uppgifter och får alla rätt än om du räknar femtio och får hälften fel.

Jag har - speciellt på universitetet - främst satsat på att förstå principerna. Sedan kan det förstås vara god idé att pröva principerna på några uppgifter. Men att sitta och räkna massvis av uppgifter ger mer stress än förståelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in