2008-07-21, 23:19
Bannlyst
Om man skriver, "ifall jag hjälper dig med detta och det fungerar får du betala 9000. Uteblivet svar räknas som tyst medgivande."

Är ev. passivitet värt något?
Citera
2008-07-21, 23:22
Medlem
ormanoffs avatar
Nej, negativ avtalsbindning är inte giltig. Du kan inte krävas på pengar för en tjänst eller vara som du inte beställt eller på annat sätt lämnat samtycke till.

Se exempelvis http://www.pts.se/sv/Regler/Konsumentratt/Negativ-avtalsbindning/
Citera
2008-07-22, 08:14
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Nej, negativ avtalsbindning är inte giltig. Du kan inte krävas på pengar för en tjänst eller vara som du inte beställt eller på annat sätt lämnat samtycke till.

Se exempelvis http://www.pts.se/sv/Regler/Konsumentratt/Negativ-avtalsbindning/
Vad får dig att tro att det rör sig om ett konsumentförhållande?

Passivitet och tyst samtycke kan binda en avtalspart under vissa givna förhållanden ja. I TS fall har ju även anbudsparten upplyst om att passivitet skall anses vara bindande. Så ur ett rent avtalsrättsligt perspektiv kan man mycket väl bli bunden av detta, men det är svårt att besvara rent generellt med så lite information. Några allmängiltiga hinder mot att bli bunden på detta sätt uppställer dock inte svenska avtalsrättsliga principer.
Citera
2008-07-22, 08:23
Bannlyst
Vi är 2 näringsidkare men detta var en privatsak.

I ett annat fall har mitt företag åkt på passivitet, när man aviserat om ett inköp på en hemsida som jag sällan läser, men dom kan ha smugit in i det finstilta i något gammalt avtal, det undersöks nu.
Citera
2008-07-22, 09:45
Medlem
Secondar slabadan här, om man avtalat om att man blir bunden av passivitet så är det troligen så att du blir bunden om du är passiv. Men det kan ju som du märker vara ett ganska känsligt sätt att bli bunden av avtal, ditt inlägg konkretiserar inte speciellt fett så jag skulle nog säga med denna info att du är bunden.

Det jag menar är att om du fått del av denna skrivelse och därefter får felet avhjälpt utan att du protesterar kan du inte komma och säga att du inte tycker du är bunden senare.
Citera
2008-07-22, 15:13
Medlem
loogamans avatar
Ger du ett antagande svar på ett anbud, och svaret inkommer försent fast du trodde det inkom i tid, och mottagaren av svaret insett detta. Då måste mottagaren utan oskäligt uppehåll meddela dig ett svar. Gör mottagaren inte detta blir han bunden av avtal.

/L
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in