2008-07-21, 17:33
Medlem
Det är så att jag tagit på mig ansvaret att grilla ett helt lamm på en fest på lördag.
Hade tänkt oss köra helt lamm med spett ignom som rullas över öppen eld/glöd

Så någon som har erfarenheter med ngt liknande?
//AMFKSP
Citera
2008-07-21, 17:50
Medlem
Fatskulls avatar
De som säljer hela lamm har ofta ställningar att hyra ut. De finns i olika utföranden. Allt från ganska rustika grejor till ställningar som snurrar köttet mha elmotor.

Kolla upp om lammet du köper är preparerat på något sätt för då tar det mycket kortare tid att grilla.
Citera
2008-07-21, 18:39
Medlem
Min käre vän, du har tur.
Jag har jobbet med denna typ av grillning, vanligtvis kallad asado.

När du grillar lamm behöver du inte rimma det i förväg, men var riktigt generös med saltet.ta en näve, var inte orolig det du inte gnider in borstas lätt av, gnid in köttet någon timme innan du ska grilla.
Jag skulle välja ett grovkornigt havssalt, typ fleur de sel eller maldon.
Ps torka gärna av lammet med vanligt hushållspapper innan, ger bättre grillyta

Om möjligt borde du försöka få tag på en grillanordning med en kolbädd i botten ett "hus" runt allt och ett lock på det. Då har du möjlighet att dels kontrollera temperaturen, starta på 180 grader och låt det sjunka ner till ca, 120. När temperaturen har sjunkit till 90 grader är det dags att lägga på en bit kol så du kommer upp till 120 igen. Man får testa sig fram lite.
Den andra fördelen är att köttet även blir rökt, det gör det mört och saftigt.

Att ha köttet roterande hela tiden är inget man vinner på, vänd det ca 1 gång i kvarten. Det borde ta ungefär tre timmar.

Jag föredrar att "spänna" upp djuret mellan ett halster då jag använder en kraftig ståltråd i varje ben och där det behövs för att säkra att djuret inte faller av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in