2008-07-21, 02:16
Medlem
Julimannens avatar
Hej
Jag söker så mycket information om S-tågen i Köpenhamn som möjligt och hoppas att det ska finnas någon här på detta forumet som har en skaplig bild av Köpenhamn och dess kollektivsystem. Själv har jag en fascination för kollektivtrafik i stil med tunnelbana och sånt.

Jag vet att det numera finns en egen tunnelbana i Köpenhamn, men S-tågen verkar vara det som används mest. Kan man likna S-tågen med tunnelbanan i Stockholm eller är det mer som pendeltåg?
Finns det någon station som är som T-Centralen, dvs navet i systemet? Vad jag har läst så verkar det vara en station som ligger på Norrebro, om det stämmer varför är det just den?
Det verkar finnas en station vid Hovedbanegården men det är alltså inte huvudstationen i S-tåg systemet eller?

Här är en karta över S-tåg systemet från Wikipedia: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/S-tog-plan.png/501px-S-tog-plan.png
Alla linjer går västerut, där skiljer den sig från Stockholms tunnelbana eller egentligen alla tunnelbanor men det beror väl på att Köpenhamn är byggd lite konstigt med sitt centrum mot svenska kusten.

Enligt wikipedia är de här vagnarna oftare nerklottrade än vad de är i Stockholm, London och liknande städer. De saknar tydligen också sånna här spärrar?? Vilket borde göra de lätt att planka? Är det vanligt med kontroller ombord på S-tågen?
Hur betalar man om man inte vill planka?
Vilken station ska man stiga av på om man vill till Christiania?
Finns det S-tågstationer som är sammanbyggda med Metrostationer så man kan byta där?
Går tågen dygnet runt?
Är det som i Stockholm att "ghettorna" ligger längst ut på linjerna?

Svara gärna på mina frågor och om ni har annan information om S-tågen så skriv gärna det, jag vill veta så mycket som möjligt och jag har sökt och det verkar inte finnas någon tråd om det här på forumet.
Citera
2008-07-21, 12:45
Medlem
Shifty2k5s avatar
S-tågen är inte särskilt speciella på något sätt. Se det som ett vanligt SJ-tåg som trafikerar Uppsala-Stockholm eller Södertälje-Stockholm. Tågen är ganska fula och slitna, och klotter är ett större problem där än i Sverige. Å andra sidan så är Danmark ett ganska smutsigt land.

Enligt wikipedia är de här vagnarna oftare nerklottrade än vad de är i Stockholm, London och liknande städer. De saknar tydligen också sånna här spärrar?? Vilket borde göra de lätt att planka? Är det vanligt med kontroller ombord på S-tågen?
Det kommer en konduktör och kollar dina biljetter. Precis som i Sverige.

I Danmark har man ett system med klippekort. Man köper ett kort med lite märken på, man förbrukar x antal märken beroende på hur många "zoner" man åker igenom. Urbota dumt och dyrt som fan också.

Christiania? Det går nog inga S-tåg till den delen av staden tror jag. Testa Hovedbanegården eller Kongens Nytorv, och sen får du väl promenera 30-50 minuter. Eller ta bussen

Finns det S-tågstationer som är sammanbyggda med Metrostationer så man kan byta där?
Ja, en vad jag vet. Nörreport. Skall nog byggas flera dock.

Går tågen dygnet runt?
Japp. Precis som i Sverige.

Är det som i Stockholm att "ghettorna" ligger längst ut på linjerna?
Norrut, nej verkligen inte, där ligger hellerup osv, rikemanskvarter. Söderut kommer du till ishöj och bröndby. Det är typ ghetton. Men danska ghetton är lama jämfört med svenska.

TL;DR
S-tåg är precis som vilket öresundståg som helst.
Citera
2008-07-22, 18:48
Medlem
Julimannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shifty2k5

I Danmark har man ett system med klippekort. Man köper ett kort med lite märken på, man förbrukar x antal märken beroende på hur många "zoner" man åker igenom. Urbota dumt och dyrt som fan också.

Okej tack för svaret då börjar jag förstå Köpenhamns behov av regelrätt Metro.
Angående betalningen, är klippkort det enda sättet att betala på? Man kan inte köpa enskilda resor kontant bara?
Citera
2008-07-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julimannen
Vilket borde göra de lätt att planka? Är det vanligt med kontroller ombord på S-tågen?

Plankning är tydligen ett utbrett problem, enligt den här artikeln i Sydsvenskan:
http://sydsvenskan.se/danmark/article349591/Tuffare-tag-mot-tjuvakare-i-Danmark.html

Förstår dock inte varför de har ett Metro-tåg på bild istället?
Citera
2008-07-24, 21:37
Moderator
Tystnads avatar

Vanlöse ,Flintholm ,Nörreport enligt en Metro guide jag har.

Finns det någon station som är som T-Centralen, dvs navet i systemet?
Är inte helt säker men tror det är Nörreport då den har förbindelse med Tunnelbanan ,S-tågen ,fjärrtågen
Senast redigerad av Tystnad 2008-07-24 kl. 21:42.
Citera
2008-07-24, 21:50
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Du går av på hovedbanegården och byter till metro. Hoppa av på station christianshavn, ca 300-400 m från chris. Kommer du från svenska sidan ska du dock helt skita i s-togen, du går av från öresundståget på station Kastrup eller Örestad och byter till metro ist. Östra kbhv täcks bäst av metronätet och västra av s-togen.

Det fins tre stationer där du kan byta mellan tåg och tub, Nörreport den mest centrala (du kan byta i Vanlöse och Flintholm också, men tror inte du hamnar där).

Metron i kbhv är för övrigt förarlös, och alltså helt robotiserad. Känns lite läskigt första gången man åker längst fram, som en berg-och-dalbana.
Citera
2008-07-24, 22:32
Bannlyst
Angående nedklottrade vagnar så åkte jag S-tågen för ca 2 veckor sedan
och de var väldigt rena och moderna, dom har kanske fått nya tåg?
Citera
2008-07-27, 00:28
Medlem
TeEsErs avatar
S-tågen är antingen jävligt gamla och slitna eller tämligen nya. Har aldrig lyckats hitta något mellanting. De gamla är riktigt gamla och stänger dörrna snabbt och med en rejäl smäll.

Särskilt nerklottrade tycker jag inte att de verkar vara. Däremot är Öresundstågen ofta rejält graffade numera. Det tas dock bort fort.

Metron fungerar bra men det var en del problem i början. De har rätt täta biljettkontroller på metron. På S-tågen ska de nog börja med civilklädda kontrollanter pga utbrett gratisåkande.

Danskar kan för övrigt inte bedriva tågtrafik, räcker att de får en fis på tvären så blir det förseningar. Är det risk för normalt sommarväder kör med en utökad tidtabell med lägre hastigheter pga solkurvor på spåren. Är det risk för snö får de total panik och ställer in så mycket de kan.

/T
Citera
2008-07-27, 01:36
Medlem
jokers avatar
S-togen använder ett annat elsystem än resten av de danska järnvägarna. jag har för mig att S-togen kör på 1500V Likström och övriga danska tåg kör på 50kV växelström. men kan ha fel på siffrorna där, tar det fritt ur minnet. Men S-togen kan iallafall inte köras blandat med andra tåg, till skillnad från exvis pendeltågen i Sthlm, som rent tekniskt lika gärna kan köras till Kiruna.
Citera
2008-07-27, 14:59
Medlem
Smygrökarns avatar
Dom nya S-tågen är ganska fina, men 95% av gångerna är dom nedklottrade, iallafall de gånger jag åkt.. och det är många gånger.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=I_pD6peHNSY <<s-togen
Citera
2008-07-27, 15:21
Medlem
Citat:
Okej tack för svaret då börjar jag förstå Köpenhamns behov av regelrätt Metro.
Angående betalningen, är klippkort det enda sättet att betala på? Man kan inte köpa enskilda resor kontant bara?
Det går att köpa kontantbiljetter. Antingen i kassa eller automat. Har dock inte lyckats få automaten att acceptera svenska kort. En variant är annars 24-timmarsbiljett. Gäller på S-tog, Metro, vanliga tåg och bussar i hela köpenhamn med omnejd.
Citera
2008-07-27, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rötkål
Det går att köpa kontantbiljetter. Antingen i kassa eller automat. Har dock inte lyckats få automaten att acceptera svenska kort. En variant är annars 24-timmarsbiljett. Gäller på S-tog, Metro, vanliga tåg och bussar i hela köpenhamn med omnejd.

De röda automaterna tar ofta bara Dankort (det finns undantag) automaterna med pekskärm tar alltid internationella kort.

Jag har inte sett de gamla s-togen på myckt länge, går de verkligen i trafik fortfarande?

I Danmark gäller att man köper sin biljett innan påstigning (detta gäller alla DSB-tåg) annars får man betala 600DKK i avgift. Ett undantag finns och det är om man ska resa över sundet, då kan man köpa ombord mot en avgift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in