2006-10-29, 01:15
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smocke
Ni som försöker komma med svar: Tyvär. Denna går ej lösa.
Var det nåt med inlägg 29 som du inte förstod?
Citera
2006-10-29, 01:17
Medlem
Emp-snubbes avatar
.........

Jag tycker att mycket tyder på bristande resonemang, förmodligen är dom lite nyare greppen med att döda gubben närmare sanningen. men iaf, för mig förblir den nog olöslig tills vidare
Citera
2006-10-29, 01:18
Medlem
Smockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Var det nåt med inlägg 29 som du inte förstod?

Förstår ditt inlägg men det löser inte gåtan.
Citera
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Jag tycker att mycket tyder på bristande resonemang, förmodligen är dom lite nyare greppen med att döda gubben närmare sanningen. men iaf, för mig förblir den nog olöslig tills vidare
Följ stegen i inlägg 29, gud vad man måste tjata då.
Citera
Medlem
core_s avatar
Citat:

Men du har ju fått rätt svar flera gånger, som evolute påtalade?

Ta och sov lite nu och så studerar du våra svar imorgon igen så ska du se att det hela är helt underbart logiskt
Citera
2006-10-29, 01:19
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Inse dina begränsingar i logiskt tänkande och släpp det här. Det har givits ett antal helt korrekta svar med fullständiga genomgångar av alternativen. Om du inte kan följa dessa måste du försöka en gång till, och en gång till, och en gång till. Tills du förstår.

Jag börjar starkt misstänka trollvarning på vissa i tråden nu faktiskt. Men vi nöjer väl oss med att säga att gåtan är olöslig då för husfridens skull..
Citera
2006-10-29, 01:20
Medlem
Emp-snubbes avatar
Kanske sant, men alltså se på frågan. Det är omöjligt att den frågan skulle kunna ge svaret Ja eller nej till mig, utan enbart svaret Ja eller nej till personen som kommer efter, därför kan man inte bestämma utgången efter denna
Citera
2006-10-29, 01:22
Medlem
relativs avatar
Haha. Alltså, jag är riiiktigt kass på logiskt tänkande. Men efter alla steg-för-steg-guider, utförliga förklaringar och envetna inbankningar så har t o m jag fattat. För länge sen.

Emp-snubbe, vill du inte förstå eller?
Citera
2006-10-29, 01:23
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Kanske sant, men alltså se på frågan. Det är omöjligt att den frågan skulle kunna ge svaret Ja eller nej till mig, utan enbart svaret Ja eller nej till personen som kommer efter, därför kan man inte bestämma utgången efter denna
Den här gången hänvisar jag varmt till inlägg 42.
Citera
2006-10-29, 01:24
Medlem
Emp-snubbes avatar
"Om nästa person som kommer förbi skulle fråga dig om den högra vägen går till himlen, vad skulle du svara honom/henne."

Jag försöker förstå resonemanget men förgäves, eftersom gubben ljuger varannan gång så kommer frågan att vara otillräcklig
Eftersom allt man får är ett ja eller ett nej
och jaet kan vara fel eller så kan nejet vara fel
Citera
2006-10-29, 01:25
Medlem
core_s avatar
Citat:

Joooooo eftersom du vet att gubben ljuger i ett av fallen, antingen till dig eller till nästkommande.

Skall vi ta det igen? Ja det gör vi!

Du blir styckmördad och påbörjar din vandring till efterlivet. Du kommer till ett vägskäl

Väg A leder till himlen, väg B till helvetet.

Nåväl, du ställer kort och gott frågan: Om nästa person frågar dig om väg A leder till himlen, vad skulle du svara då?

Ljuger han nu för den, så svarar han ju givetvis NEJ. Talar han sanning svarar han JA

MEN, talar han sanning för dig, så innebär det att han skulle ljuga för nästkommande, vilket skulle leda till att han säger till dig att han skulle svara NEJ till nästa person

Ljuger han däremot för dig, så innebär det att han talar sanning till nästkommande. Då skulle han alltså svara JA till nästkommande, men eftersom han ljuger till dig så säger han att han skulle säga NEJ till nästkommande

Därav MÅSTE väg A leda till molnens rike
Citera
2006-10-29, 01:26
Medlem
Emp-snubbes avatar
:d

Saken dryftas nu med den smartaste person jag känner, om några minuter så kanske jag förstår till eran lycka eller så får jag ställa några kluriga frågor till min lycka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in