2012-10-17, 14:30
Medlem
Synesiss avatar
Jag tror detta är olösbart, men mor min har genom alla år påstått att det finns en lösning..

Varje bokstav skall bindas till varje siffra med ett sträck, men inget av sträcken får korsa varandra

Kod:
A      B      C

1      2      3
Citera
2012-10-17, 15:01
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Då hänger de honom imorgon istället.

Eh, nej? För hängning skulle ju bara tillämpas om han sagt något som inte var sant, att hänga honom skulle göra hans påstående sant, så det går inte. Man kan inte heller halshugga honom, för det skulle ju bara ske om han sagt något som var sant, och akten skulle göra det falskt.

EDIT: Såg att jag läste svaret slarvigt, borde ha sett smileyn... sorry.
Citera
2012-10-17, 15:03
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Jag tror detta är olösbart, men mor min har genom alla år påstått att det finns en lösning..

Varje bokstav skall bindas till varje siffra med ett sträck, men inget av sträcken får korsa varandra

Kod:
A      B      C

1      2      3

Din mor narras med dig. Det är omöjligt.
Citera
2012-10-17, 15:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Kod:
A      B      C

1      2      3

Frågan har varit uppe många gånger förr, bl.a. här:

https://www.flashback.org/t1192599
Citera
2012-10-17, 19:28
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Eh, nej? För hängning skulle ju bara tillämpas om han sagt något som inte var sant, att hänga honom skulle göra hans påstående sant, så det går inte. Man kan inte heller halshugga honom, för det skulle ju bara ske om han sagt något som var sant, och akten skulle göra det falskt.

EDIT: Såg att jag läste svaret slarvigt, borde ha sett smileyn... sorry.
Min poäng var att om han hängs imorgon så blir påståendet att han skulle hängas idag falskt och hängningen genomförs utan motsägelse. Jag var bara petig angående att du preciserade när han skulle hängas.

Citera
2012-10-17, 20:03
Medlem
Fris avatar
Citat:

Kod:
A      B      C

1      2      3
Genom att dra streck även över kanten på pappret, så att t.ex. ett streck från 3:an går nedåt vänster och sen korsar papperssidans hela baksida för att dyka upp på framsidans översida varifrån det fortsätter rakt mot A:et. Borde inte det funka?
Senast redigerad av Fri 2012-10-17 kl. 20:09.
Citera
2012-10-17, 21:24
Bannlyst
Jag får väl dra en:
En odödlig snigel börjar krypa på ett 1 km långt, oändligt töjbart gummiband. För varje cm som snigeln kryper, så drar en odödlig jätte på andra sidan gummibandet ut det med 1 km.
Så för varje kryp blir gummibandet 1 km längre helt enkelt. Kommer snigeln nånsin fram till andra änden av gummibandet?
Citera
2012-10-17, 22:30
Medlem
Grogganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag får väl dra en:
En odödlig snigel börjar krypa på ett 1 km långt, oändligt töjbart gummiband. För varje cm som snigeln kryper, så drar en odödlig jätte på andra sidan gummibandet ut det med 1 km.
Så för varje kryp blir gummibandet 1 km längre helt enkelt. Kommer snigeln nånsin fram till andra änden av gummibandet?

Nä, är det oändligt töjbart så kommer stackarn aldrig fram. Om man översätter snigelns gång till bandet i orginalstorlek, så går snigelns hastighet framåt mot noll.
Citera
2012-10-17, 23:50
Bannlyst
Det märkliga är att snigeln kommer fram.
Citera
2012-10-17, 23:59
Bannlyst
Eller det är ju inte så märkligt, det är rätt självklart när jag tänker efter.
Citera
2012-10-18, 00:02
Medlem
Synesiss avatar
Som jag trott och insisterat i många år då

Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Eller det är ju inte så märkligt, det är rätt självklart när jag tänker efter.
Förklara varför den kommer fram då, jag kan inte se hur det är möjligt iaf.
Citera
2012-10-18, 00:05
Bannlyst
Citat:
Som jag trott och insisterat i många år då

Förklara varför den kommer fram då, jag kan inte se hur det är möjligt iaf.
Jag måste låta nån mer få chansen att klura ut svaret först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in