2011-09-20, 23:09
Medlem
Svatopluks avatar
Tennishallen menar du? Nä, snarare ända uppe vid begravningsplatsen...
Citera
2011-09-20, 23:57
Medlem
Snurrens avatar
Sommarstället såldes som sagt var innan han dog, men jag kan förstå den nyblivna änkan. Extrahus är förbaskat jobbiga att hålla i gott skick, även om man kan betala för hjälp. För övrigt så är hantverkare och andra "servicepersoner" i skärgården förbannat svåråtkomliga. Ska dom fixa toan i augusti, blir det ... förhoppnigsvis i november. Fjäsk och pengar räcker knappt. Tror inte att hon sålde för att hon behövde pengarna...
Citera
2011-10-05, 08:43
Medlem
Percy Barnevik talar ut om Wallenberg
I oktober släpper den tidigare Wallenbergmannen, Percy Barnevik, sina memoarer på Albert Bonniers förlag (medförfattare är journalisten Bertil Torekull). Barnevik utsågs 1997 till ord¬förande för Investor, men fick lämna posten några år senare när hans enorma pensionsavtal från ABB, där han tidigare var vd, offentliggjordes. År 2007 gav Peter Wallenberg ett antal svavelosande kommentarer om honom i SVT:s prisbelönta dokumentär om dynastin.

– När hans saga var all på ABB så var det för att det var i kanten på obestånd. /… / Han var på obestånd, punkt slut. Om det är tecknet på en framgångsrik person i svensk industri, då för du förlåta mig när jag säger: mer av sånt och så har vi snart ingen industri, sa Peter Wallenberg då.

Percy Barnevik gav inga svar på attacken, men det ska enligt uppgift komma i boken. Peter Wallenberg var för övrigt en av dem som undertecknade Barneviks pensionsavtal i ABB, och därmed var medansvarig, vilket patriarken i programmet kommenterade i tv-dokumentären:

– Jag upptäckte det inte.
http://www.fokus.se/2011/05/storstad...s-wallenbergs/
Investor är det börsnoterade företag genom vilket Wallenbergfamiljen kontrollerar stora delar av det svenska näringslivet. Peter Wallenberg har visserligen inga formella roller kvar i Investor (han är hedersordförande med fyllig pension). Ändå är han den som i all egentlig mening har makten (och ansvaret) – i rollen som ordförande för Investors huvudägare, Knut- och Alice Wallenbergs stiftelse. Eller som han själv sa för några år sedan: »The buck stops here.«

För övrigt…

…påstås Bonniers vara citat: ”i händerna på Wallenbergsfären” genom att Bonniers tagit stora lån i Wallenbergs Investor, för att Bonniers ska kunna göra nyinvesteringar. Noteras ska dock att de båda mäktiga sfärerna redan är ingifta i varandra.
http://mansklighet.se/2011/07/20/ava...upert-murdoch/
http://mansklighet.se/?s=wallenberg
” Alla var där när Wallenberg och Bonnier blev ett”
http://www.realtid.se/articlepages/2...tid387.dbp.asp

…så tillsatte regeringen den 30 november 2006 ett Globaliseringsråd, eftersom man ansåg att dialog med fack och näringsliv var en viktig uppgift: Dåvarande utbildningsminister Lars Leijonborg presenterade den gången regeringens Globaliseringsråd. Rådet tillsattes för att fördjupa kunskaperna och bredda det offentliga samtalet om vad som krävs för att Sverige ska hävda sig väl i en värld präglad av fortsatt snabb globalisering. Den idémässiga grunden är att globalisering är något önskvärt och hoppingivande. Men skärpt global konkurrens kan också öka risken för jobb- och företagsutflyttning och därmed vidgade klyftor i vårt land. Ordförandena i de tre fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco var ledamöter i rådet, liksom VD för Svenskt Näringsliv. Flera företagsledare, ledande företrädare för svensk forskning och ett antal andra personer ingick också. Fem statsråd var ledamöter i rådet. Lars Leijonborg var ordförande.

- Sverige har inte dragit tillräcklig nytta av globaliseringens möjligheter. Regeringens förhoppning är att arbetet i Globaliseringsrådet ska präglas av ett engagemang för Sverige som ligger bortom partipolitikens och partsintressenas ibland konfliktorienterade och kortsiktiga hållning. Det behövs en arena för dialog i en tid som präglas av rätt mycket konfrontation. På så sätt kan Sverige bli en vinnare i globaliseringens tid, sade dåvarande utbildningsminister Lars Leijonborg i en kommentar.

Huvudsekreterare var professor Pontus Braunerhjelm. Rådet skulle komma med idéer och förslag om hur Sverige kan stå starkare i globaliseringens tid. Arbetet, som skulle vara avslutat i god tid före valet 2010, skulle därefter sammanfattas i en slutrapport med policyrekommendationer.
http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/73388

Övriga ledamöter var:
• Kristina Alsér VD Mercatus Engineering AB
Hans Bergström, kolumnist, docent statsvetenskap: Fotnot 1)
• Carl Bildt, utrikesminister
• Urban Bäckström, VD Svenskt Näringsliv
• Lars Calmfors, professor internationell ekonomi
• Per Carstedt, projektledare Bio Fuel Region
• Dilsa Demirbag-Sten, journalist, författare
• Anna Ekström, ordförande Saco
• Lars Leijonborg, utbildningsminister
Sven Otto Littorin, arbetsmarknadsminister: Fotnot 2)
Wanja Lundby-Wedin, ordförande LO: Fotnot 3)
• Karin Markides, rektor Chalmers tekniska högskola
• Elisabeth Nilsson, VD Jernkontoret
• Aina Nilsson Ström, designchef Volvo AB
• Sture Nordh, ordförande TCO
• Mats Odell, kommun- och finansmarknadsminister
• Maud Olofsson, näringsminister, vice statsminister
• Carl-Henric Svanberg, VD Ericsson
• Lena Treschow Torell, VD IVA
• Harriet Wallberg-Henriksson, rektor Karolinska Institutet
Marcus Wallenberg, ordförande Internationella handelskammaren (ICC)
• Olle Wästberg, GD Svenska Institutet

>>>------------------->
Fotnot ”Grundärendet”
”Thomas Bodström, Dan Eliasson & Sten Heckscher är anmälda för maktmissbruk.”
https://www.flashback.org/t1460329
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/146...UK#comment5709

1) Fotnot: Hans Bergström var den ansvarige och sedermera ”bortstädade” chefredaktören för Dagens Nyheter valåret 2002 då Bonnierägda DN, med flera, polisanmäldes av den kvinnliga målsägande, för dataintrång och grov stöld samt misstänkta urkundsförfalskningar, m.m. Thomas Bodströms syster Cecilia Bodström var då fortfarande anställd som f.d. nyhetsredaktionschef och arbetade som journalist på DN fram till efter valet 2003: Pär Nuders fru Ingrid Carlberg arbetar fortfarande där, alltsedan deras dataintrång m.m. skedde. Dåvarande handläggande åklagare Mats Åhlund, bekräftade skriftligen att det – även – var fråga om grov stöld, sannolikt fick brottet den benämningen av honom eftersom polisen (läs: bl.a. Bosse Norberg) tillåtit att man tankat ned hela PC:ns innehåll, som inkluderade inte bara privat information, utan hela företagets bokföring inklusive annan strikt konfidentiell information, såsom sekretessbelagd korrespondens med företagets advokat. Därav Statstevens program Vetenskapens värld - subtila - utpekande efter den första polisanmälan, av det så kallade ”spionparet” SvD chefredaktör Lena K Samuelsson, då sambo men numera gift med en utav Aftonbladets chefer Niclas Silow, där man menade på att en underanställd (läs: Swanberg) fått bära hundhuvudet, medans de ytterst ansvariga ”spionparet” kommit undan.
Bonnierägda DN som var en utav medförövarna och som tog sig an och anställde SvD:s tipsande krönikör Swanberg när han avskedades strax efter denna första polisanmälan, hade då en ansvarig chefredaktör Hans Bergström som ägarna tvingades avskeda. Han gifte sig och flyttade sedermera till fruns hemland USA och är idag amerikansk medborgare men fortsatt verksam i Sverige…

2) Fotnot: Sven-Otto Littorin är medlem i slutna herrklubben ”Sällskapet” samt den som skriftligen svarade på ett rekommenderat fråge-brev, som även sändes till den moderata partistyrelsen mordbrandsåret 2005: Som dåvarande partisekreterare bekräftade Littorin att en pågående rättsprocess pågick 2005 och han därför inte kunde svara på de öppna frågorna, som – alltså också – ställts till moderaternas partistyrelse, eftersom den (numera avlidne) Per Unckel satt i SvD:s styrelse och Ordförande för den utav målsägande dito kontaktade Konstitutionsutskottet (KU) på den tiden, var hans riksdagsbroder Gunnar Hökmark, (numera EU parlamentariker).
Noteras i sammanhanget att – exempelvis – år 2005 så höll Samfundet Sverige-Israels riksårskonferens och bland deltagarna vid seminariet talade först Peter Wolodarski, ledarskribent på Dagens Nyheter (numera dess chef efter Niklas Ekdal) och riksordförande tillika EU-parlamentariker Gunnar Hökmark.
http://www.menorah-sweden.com/artikl...r05nr3s54.html

3) Fotnot: LO och dess ordförande Wanja Lundby-Wedin samägde Aftonbladet tillsammans med norske ägaren Schibsted valåret 2002. Dito anmälda SvD:s styrelse hade också erhållit ett rekommenderat fråge-brev, som de dock underlät att svara på, liksom de dito välinformerade (också dokumenterat per rek.brev) ytterst ansvariga toppolitikerna dåvarande statsministern Göran Persson & Bodström & Co.
Senast redigerad av The.Whistleblower 2011-10-05 kl. 08:49.
Citera
2011-10-05, 08:52
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarran1
Fanns en kille som körde taxi på 80-talet för Taxi Stockholm, sedemera började han kör fribil på 90-talet. Ryktet sa att han var Wallenbergs okände son. Killen hade väl inte alla åror i båten om utrycker det milt.
Harmynt och väldigt skum person. När han var i 50-årsålder skaffade han moiikanfrisyr!!! Så där satt i han sin lustiga frisyr i en egen taxi som det stod Wallenbergs Taxi på!

Vore kul om det var sant
Stämmer i allra högsta grad. Extremt märklig figur. Han kör fribil åt npn jugge med extremet hög taxameter och är ibland utklädd till kvinna när han kör. Med kjol peruk och smink. Annars ser han ut som skallepär. Rickard Wallenberg heter han har jag för mig. Av vad jag hört vet itne om det stämmer är att hans mamma var barnflicka eller något sånt hos Wallenbergs och av någon anledning tog efternamnet Wallenberg. Vore kul om någon visste mer jag tror han har en son i vuxen ålder men är osäker på detta.
Citera
2011-10-08, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
En Wallenberg, som tog livet av sig i början på 70-talet, nämndes direkt på första sidan i DN - inget hysch hysch där, som jag minns det.
Det självmordet påverkar fortfarande relationerna mellan familjemedlemmarna.

Oavsett hur mycket pengar man har så är det ändå de mänskliga gärningarna som påverkar oss mest.
Citera
2011-10-08, 20:28
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivia
Det självmordet påverkar fortfarande relationerna mellan familjemedlemmarna.
(...)
Du syftar på Marc/boy-boy 1971?
Kan du utveckla vad du menar med "påverkar relationerna"? Vilka? Hur?
Citera
2011-10-10, 23:37
Medlem
Svatopluks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du syftar på Marc/boy-boy 1971?
Kan du utveckla vad du menar med "påverkar relationerna"? Vilka? Hur?

Den tuffe "Dodde" bedrev väl nästintill vuxenmobbing mot både sönerna och de anställda på banken. Jag har för mig att Jacob o Marcus bestämde sig att vara mjukare, både utåt och internt inom familjen. Jag tror till och med att man uttalat det offentligt i nåt sammanhang.
Citera
2011-10-11, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svatopluk
Den tuffe "Dodde" bedrev väl nästintill vuxenmobbing mot både sönerna och de anställda på banken. Jag har för mig att Jacob o Marcus bestämde sig att vara mjukare, både utåt och internt inom familjen. Jag tror till och med att man uttalat det offentligt i nåt sammanhang.

Det gamla gardet dock...
En förklaring ges även i denna bok:”En spricka i kristallen”, skriven av Cecilia von Krusenstjerna, dotter till P G Gyllenhammar.
http://www.aftonbladet.se/wendela/le...cle10444370.ab
”De vill inte barnen illa”– I sin strävan efter att få barnen att leva upp till de krav som ställs kan man glömma bort det grundläggande – att ge sina barn kärlek och älska dem som de är. Det är inte så att dessa föräldrar vill sina barn illa, de är bara själva produkter av sin miljö.

I Gregor Nowinski dokumentär syns över huvud taget en ovanligt frispråkig Peter Wallenberg. Han berättar om sitt komplicerade förhållande till fadern, Marcus Wallenberg, ("Dodde") en person som ”inte tyckte om folk som var av en annan uppfattning”. Peter bröt familjetraditionen och valde att arbeta inom industrin i stället för banken, vilket hans far aldrig kunde förlåta. Marcus Wallenbergs agerande mot sin son, så som det återberättas i dokumentären, beskrivs kanske bäst som mobbning.
– Det var nog det som överraskade mig mest, den vida och djupa klyftan mellan far och son. Den här konflikten hade en enorm kraft i Peters liv. Allt han gjorde handlade om att ta revansch, säger Gregor Nowinski.
http://www.svd.se/kultur/wallenberg-...ren_382874.svd
Senast redigerad av The.Whistleblower 2011-10-11 kl. 12:22. Anledning: länktillägg
Citera
2011-10-17, 10:33
Medlem
thefingers avatar
Här kan ni som missat dokumentären (svt) få lyssna på en del genom sveriges radio.

http://static.sr.se/laddahem/podradi...1130080052.mp3
Citera
2011-10-24, 13:43
Medlem
"Det hela reflekterar en brist på verklighetsförankring hos Peter Wallenberg och en tro på att själv stå över normala juridiska krav och all anständighet.”

I sina memoarer bemöter förre ABB-chefen Percy Barnevik för första gången den svidande kritik han fick av finansfamiljen Wallenbergs nestor 2007. Di Weekend möter näringslivsikonen som vill rädda världen – och sitt eget anseende.
http://di.se/Default.aspx?ArticleVie...e=sv&referrer=

"Peter Wallenberg har, som alla andra, både starka och svaga sidor. Hade inte hans grundlösa anklagelser mot mig spelats upp för miljoner svenska tv-tittare 2007 hade jag förmodligen bara konstaterat vilka de var", säger Barnevik vidare.

Han kallar uttalandena för "bisarra" men anser att de skadade främst Wallenberg själv. Barnevik kallar "Pirre" för såväl obeslutsam och svag som okunnig:

"Jag kände väl till hans svaghet i kriser och hans vacklan vid stora beslut. Han var inte någon att hålla i handen när det blåste"

...skriver Barnevik, som tyckte att Peter Wallenbergs påståenden i den uppmärksammade tv-dokumentären var så märkliga att han undrade om Peter Wallenberg var frisk:

"Jag fick då klarlagt från närstående att han var mentalt frisk, i varje fall lika frisk som vanligt".

Peter Wallenbergs utfall i tv skadade Barnevik i Sverige:
"För de som har någon insikt i ämnet har det även, och inte minst, skadat honom själv", skriver Barnevik.
http://www.dagensps.se/artiklar/2011...0382/index.xml
Citera
2011-10-28, 13:32
Medlem
Alexandrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Det var Cancer, end of story!

Verkligen!?
Citera
2011-10-28, 14:09
Medlem