2008-07-20, 02:32
Medlem
marcarolos avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2935518.ab

Killen har dött i spanien.

Ingen reseförsäkring.

transporten med SOS International kostar 80 000 kronor – pengar som familjen saknar.

UD uppmanade de anhöriga att vända sig till sitt socialkontor.

Men hjälpen visade sig finnas närmare än så. Vänner och arbetskamrater, släktingar och pappans kolleger – alla engagerar de sig för att skramla ihop slantarna.

Det är bakgrunden. Men jag tycker det låter konstigt.
Har man inte vänt sig till socialkontoret?
Eller har socialkontoret sagt nej?
Jag tycker det låter omöjligt att dom skulle vägra att hjälpa till med hemtransporten.
Vad händer om ingen betalar? Begravs killen där?
Måste det kosta 80 000 kronor att få hem killen?
Finns det inget alternativt sätt att få hem honom?
Skulle man kunna åka ner med en skåpbil och hämta honom själv?
Om inte (vilket väl är troligt) - varför?
Citera
2008-07-20, 03:00
Medlem
Sprajts avatar
Det jag reagerar över är varför det skulle kosta 80 000kr? Ska dom flyga hem honom i privatflygplan?
Citera
2008-07-20, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprajt
Det jag reagerar över är varför det skulle kosta 80 000kr? Ska dom flyga hem honom i privatflygplan?
Eftersom det är en död människa kommer han att transporteras i en kista eller snarlik konstruktion. Att frakta en sådan är säkert ganska komplicerat. Man kan inte hysta in den blanda de andra väskorna, den kräver en helt annan hantering, planering och arbetsinsats.
Det är möjligt att kroppen också behöver vara nedkyld under hela resan och att man därför måste ha någon slags kylmaskin igång, vilket säkert inte är billig, liten som smidig.

Men visst låter det ändå dyrt.
Citera
2008-07-20, 08:26
Medlem
TengilKatos avatar
Frågan är vad han dog av. Han hittades väl i sin säng? En ung människa dör inte bara så där utan anledning. Säkert knark med i bilden. Om det är knark med i bilden kan man fråga varför en person som inte har reseförsäkring och drogar sig till döds i utlandet skall tas hem med skattebetalarnas pengar?
Citera
2008-07-20, 09:31
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2935518.ab
...
UD uppmanade de anhöriga att vända sig till sitt socialkontor.
...
Eller har socialkontoret sagt nej?
Jag tycker det låter omöjligt att dom skulle vägra att hjälpa till med hemtransporten.

Varför skulle dom betala det? Folk får väl ta lite ansvar och teckna reseförsäkring i förväg. Men det är väl som vanligt i Sverige: Dom som inte kan ta ansvar själva, ska få allt gratis av dom som arbetar och sköter sig.

Det är väl för fan självklart att man ser till att ha reseförsäkrning som täcker in sjukvård och hemtransport? Vad som helst kan ju hända, man kan krocka med bilen, bli biten av en mutant iller eller nåt. Har man inte tecknat försäkring så får man faktiskt betala själv. Det är lite det som är poängen med försäkringar...

Men, så typiskt svenskt: Någon annan ska betala, själv ska man inte behöva ta något ansvar alls. Så, plötsligt, så råkar någon medborgare utför problem och upptäcker att "det allämmna" inte gör vad som helst. Och så blir det ett jäkla liv i afitonbadet med snyftartikel etc.
Citera
2008-07-20, 10:54
Medlem
J.Ns avatar
Från svenska ambassaden i Kairo: http://embassyofsweden.org/Pages.aspx?IDpage=178
Citera
2008-07-20, 11:17
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
För övrigt tycker jag att man väl kunde kremera killen på plats i Spanien och sedan frakta hem askan? Kan väl inte vara samma regler och restriktioner kring en urna med aska som en kista med en död människa i?

Det mest logiska alternativet utan tvekan. UPS kan frakta hem urnan till dörren för 200 spänn.
Citera
2008-07-20, 11:33
Medlem
Nakenchocks avatar
Levande, men sjuka eller skadade svenskar får inte heller "gratis" transport hem om det inte tecknat en försäkring. En bekant till mig har en släkting som skadade sig svårt i ett land långt bort. En ung man utan försäkring som sitter i ett hotellfönster och röker i samband med fylla och trillar ut från hög höjd. Bara sjukhusräkningarna gick på en halvmiljon eller mer och sedan tillkom resan. Allt detta betalade hans familj och släkt.

Alltid värt att teckna försäkring för man veta aldrig vad som kan hända. För något år sedan var det en artikel i tidning om en medelålders man med ölmage som var rökare oh som inte tecknade en försäkring när han reste på en långresa. Han ansåg att eftersom han ju inte var sjuk så var det ingen fara att han kunde bli det heller Och tjolahopp - han fick en hjärtinfarkt vilket kostade honom mycket pengar.

Tecknar man inte en försäkring så har man ingen rätt att få pengar när huset brinner eller man blir sjuk. Och likaså har ens släktingar ingen rätt att få hjälp när man dör utomlands. Sådan är verkligheten. Så teckna alltid en försäkring!

Sedan vill jag påpeka att unga människor kan dö snabbt av andra orsaker än knark. Nyligen dog en ung kille i min hemstad av en hjärnblödning i sömnen. En f d korridorkompisar till mig avled av en hjärnblödning i duschen precis då hon flyttat från korridoren till en egen lägenhet. Och man kan dö av ett oupptäckt hjärtfel eller diabetskoma Men killen som artikeln handlar om kan så ju klart ha dött av en överdos o dyl.
Citera
2008-07-20, 11:38
Medlem
banditqueens avatar
Vad märkligt? Min kompis flickvän dog här i Nederländerna, hon kom själv från Australien, AU's regering ordnade transport både för henne och för familjen (dom köpte biljett själva ner till NL) tillbaka till AU. Vad jag vet så hade hon ingen försäkring.
Citera
2008-07-20, 11:52
Medlem
TengilKatos avatar
Ambassadinformation från länken tidigare:

"Åtgärder i samband med svensk medborgares död i utlandet

Man kan inte få lån från ambassaden för hemtransport av avliden. Om en svensk resenär avlider på utlandsresan är det antingen personens hem- eller reseförsäkring, eller de anhöriga, som betalar kostnaden för transport av den avlidna till Sverige. Om försäkring saknas och anhöriga inte har ekonomisk möjlighet att betala för hemtransport, kan ambassaden hjälpa till med att ordna en enkel och värdig begravning utomlands.
"

Här står det svart på vitt vad som gäller. Alla måste förse sig med egen försäkring. Staten agerar rätt. Huruvida sundsvallsborna vill ge ifrån sig sina egna pengar är helt upp till dom.
Citera
2008-07-20, 12:01
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banditqueen
Vad märkligt? Min kompis flickvän dog här i Nederländerna, hon kom själv från Australien, AU's regering ordnade transport både för henne och för familjen (dom köpte biljett själva ner till NL) tillbaka till AU. Vad jag vet så hade hon ingen försäkring.

Olika länder - olika regler. I Sverige är regeln att man få själv bekosta sjuk- eller dödstransport från annat land. I Australien gör de på annat vis.
Citera
2008-07-20, 20:20
Medlem
Hur sjutton kan man inte ha en reseförsäkring. Jag har en olycksfallsförsäkring, en hemförsäkring, en drulleförsäkring - och om nu inte reseförsäkring skulle ingå (vilket jag är rätt säker på att det gör) så får man reseförsäkring på köpet om man betalar resan med ett kreditkort från t.ex. VISA.
Vid dödsfall utgår ersättning genom en olyckfallsförsäkring.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att han inte hade något som helst skydd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in