• 1
  • 2
2008-07-19, 15:06
Medlem
mr. hobos avatar
Personligen skulle jag skippat Winrar och använt Scun istället, mycket effektivare och slukare mindre minne. Framförallt är det gratis, med Scun kan du packa upp flera dvd filmer efter varandra utan att du behöver göra något- Perfekt för dom som har lite sämre prestanda och vill packa upp ett antal dvd filmer över natten, t.ex.
Scun hittar ni här; http://f0dder.reteam.org/scun/
Med min dator, 1024 ddr minne och en amd 3000+ tar det ungefär 3-4 minuter att packa upp en dvd film från en hårddisk till en annan.
Citera
2008-07-19, 15:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limone
50 sekunder tar det för mig att packa upp 5,5gb

Snudd på något rekord.

Har aldrig under min tid som datornisse hört denna summa.

Framför allt ifrån en extern My Book HDD då den har sämre läshastighet.
Men det är bara att gratulerar i sådant fall
Citera
2008-07-19, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Snudd på något rekord.

Har aldrig under min tid som datornisse hört denna summa.

Framför allt ifrån en extern My Book HDD då den har sämre läshastighet.
Men det är bara att gratulerar i sådant fall

Ett litet fel smög sig in där, 4,5gb ska det såklart vara, men annars stämmer det. Mybooken är förövrigt inte kopplad med usb utan med eSATA vilket säkert gör en del. Jag får för övrigt samma tid när jag packar upp från mina två diskar i raid0 så jag kan inte hålla med om att mybooken skulle ha sämre läshastighet.
Citera
2008-07-19, 15:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limone
Ett litet fel smög sig in där, 4,5gb ska det såklart vara, men annars stämmer det. Mybooken är förövrigt inte kopplad med usb utan med eSATA vilket säkert gör en del. Jag får för övrigt samma tid när jag packar upp från mina två diskar i raid0 så jag kan inte hålla med om att mybooken skulle ha sämre läshastighet.

Då förklaras detta
Citera
2008-07-19, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Jag skulle nyss packa upp en DVD-film som jag tankat, men det tar sån JÄVLA tid! Runt 10 minuter kan väl knappast vara normalt? Dessutom var det mellan två olika hårddiskar. Jag tycker att en Core2Duo E8400 3Ghz borde gå lite snabbare än så? Diskarna är en gammal Seagate 120gb IDE och en Samsung 500gb SATA2.

Dessutom så använder WinRAR bara cirka 5-10% av processorkraften, och inga andra krävande processer är igång. Är det nån inställning som står fel?

Sen så har Winrar en benägenhet att först spara alla filerna i en temp-mapp, och sedan flytta dessa till stället jag valt att spara, vilket ungefär tar dubbla tiden.

om du har massa internet rutor uppe och ett virusskydd igång kan det vara tillräckligt för att sega ner... virusskyddet söker igenom filerna som packas upp , och internet rutan gör sitt.
Citera
2008-07-19, 17:47
Medlem
Anteuss avatar
3 minuter 8 sekunder att packa upp 4.5GB
3 minuter 6 sekunder att packa 4.5GB

Tiny2003, O&O Defrag Server, E6400 2.13Ghz, 2GB OCZ DDR2 ~1000Mhz, Samsung T166 250GB SATA2

Testa att ladda senaste versionen av WinRAR och kolla i Options - Settings - Multithreading är i ikryssat och Low priority är urkryssat.
Citera
2008-07-19, 19:16
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazER__
om du har massa internet rutor uppe och ett virusskydd igång kan det vara tillräckligt för att sega ner... virusskyddet söker igenom filerna som packas upp , och internet rutan gör sitt.

Nej, inget virusprogram eller andra onödiga processer var igång. Det konstiga är att Winrar.exe bara använder ca 5% av processorkraften! Multithreading är ikryssat i Settings, men inte "low priority".

Det var från Seagate-hårddisken till Satadisken som jag packade upp.

Det knepiga är att det gick snäppet fortare på min gamla burk, en Athlon XP 2500+ med 512MB ram.
Senast redigerad av bogarleffe 2008-07-19 kl. 19:19.
Citera
2008-07-19, 19:18
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Pekar du ut uppackningen till din Seagate 120gb IDE?

Hur mycket RAM har du?
Nej, tvärtom, det är på den hårddisken rar-filerna liggar.

Jag har 2gb PC6400 då jag kör XP.
Citera
2008-07-20, 02:10
Bannlyst
Citat:
Nej, inget virusprogram eller andra onödiga processer var igång. Det konstiga är att Winrar.exe bara använder ca 5% av processorkraften! Multithreading är ikryssat i Settings, men inte "low priority".

Det var från Seagate-hårddisken till Satadisken som jag packade upp.

Det knepiga är att det gick snäppet fortare på min gamla burk, en Athlon XP 2500+ med 512MB ram.

yes! men när jag packar upp någonting så ökar processorns aktivitet till 100%...
Citera
2008-07-21, 21:29
Medlem
bogarleffes avatar
NU testade jag igen och då tog det 1min 33sek för en DVD på 4,3GB.. Skumt. Fast winrar använder ändå bara 20% av processorn..
Citera
2008-07-22, 00:29
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
NU testade jag igen och då tog det 1min 33sek för en DVD på 4,3GB.. Skumt. Fast winrar använder ändå bara 20% av processorn..
Då kan du nog dra slutsatsen att det inte är processorn som är flaskhalsen utan diskarna. I den hastigheten du berättar om så ligger du på strax under 50 meg i sekunden.
Citera
2008-08-14, 16:17
Medlem
Bagwells avatar
Lånar tråden lite. Har fått samma problem med winrar, tar 10 min för en film brukar ta 4-5 min. Fattar inte vad som är fel, har bytt virusskydd från nod32 till Norton kan det vara det? Ramminnena är rätt nya så det kan knappast bero på dom. Någon som har nått förslag. tack på förhand
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in