2008-07-19, 10:11
Medlem
Hej,

Jag har ett stort problem med min dator.
Först lite historia: Datorn går ej att starta, den startar fram till XP-inloggning, när inloggningen ska komma fram så stängs datorn av helt. Det går från början att starta i felsäkert läge. Sen inte alls, försöker köra chkdsk då ja misstänker att det är hårddisken som är på randen att krascha.

När jag kör xp-skivan så läser den inte ens in ordentligt, den fastnar redan innan och det står att den inte kan slutföra starta om datorn. I panik sätter jag över hårddisken i en annan dator eftersom jag har sjukt mycket saker, får den att fungera med en chkdsk och gör backup på allt.

Iaf formaterar den gamla hårddisken tänker att den kanske mår bättre av de och försöker installera XP, då fungerar allt fint ända tills själva installationen skall ske, datorn stängs av efter kanske 4 - 5 min in i installationen. Beställer ny hårddisk tänker att den nog är paj trots allt. Installerar nya hårddisken samma procedur igen, och exakt samma fel?! Jag tänker XP-skivan är korrup ( ) försöker med en ny, precis samma fel. Lite glad kanske man ska vara över att den gamla hårddisken antagligen fungerar men otroligt ledsen över att det är något annat fel ?

Några förslag, ja vill få datorn att fungera helst utan att köpa allt nytt. Aggregatet, moderkortet eller RAM-minnet? eller kanske en kombination?

Tack på förhand!
Citera
2008-07-19, 10:47
Medlem
sommarlovs avatar
Byt kablarna till hårddisken och CD-läsaren.

Och när du har tid, gör en ordentlig test av den gamla hårddisken med tillverkarens testprogram (Ultimate boot CD).
Citera
2008-07-19, 13:08
Medlem
tack för tipsen. Kollade för övrigt igenom hela moderkortet, tre elektrolytkondensatorer har pajat å sprungit läck. Ska se om jag hittar ersättningskondensatorer att löda på, har dock kontaktat en firma i holland som har de exakta som sitter på moderkortet just nu, får se hur de går.
Citera
2008-07-19, 14:34
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klintan
tack för tipsen. Kollade för övrigt igenom hela moderkortet, tre elektrolytkondensatorer har pajat å sprungit läck. Ska se om jag hittar ersättningskondensatorer att löda på, har dock kontaktat en firma i holland som har de exakta som sitter på moderkortet just nu, får se hur de går.
Det råkar inte vara ett moderkort från ca år 2000? Ruskigt mycket hårdvara råkade ut för defekta elektrolyter som läckte efter ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in