• 1
  • 2
2008-07-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Nu blev jag nyfiken faktiskt. Hur många tomater i normalstorlek (inga biff/vattentomater) motsvarar en burk krossade billighetstomater?

om du torkar dom i ugn så räkna med minst ett kilo för 200gram färdig produkt.
Citera
2008-07-21, 23:36
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
om du torkar dom i ugn så räkna med minst ett kilo för 200gram färdig produkt.
Hmm, ja det blir inte billigt. Men är smakskillnaden såpass markant att det försvarar extrakostnaden och extrajobbet? Eller är det bara bögar som känner skillnaden?

Missförstå mig inte, men jag vill inte göra en massa moment för något som en "lekman" som undertecknad inte märker skillnad på.
Citera
2008-07-21, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Hmm, ja det blir inte billigt. Men är smakskillnaden såpass markant att det försvarar extrakostnaden och extrajobbet? Eller är det bara bögar som känner skillnaden?

Missförstå mig inte, men jag vill inte göra en massa moment för något som en "lekman" som undertecknad inte märker skillnad på.

du får ju en helt annan smak än dom på burken , det blir en helt annan produkt.
mer likt de soltorkade tomaterna än dom på burk.

2 skilda produkter , 2 skilda användningområden.

jag skulle exempelvis inte köpa 8 kilo tomater för att göra
billig köttfärssås till farmor åt , men kan gott köpa 1 kilo tomater och torka i ugn för att göra 2 portioner åt mig och kärringen.

tomaterna på burk är samma tomater som du köper färska , skillnaden är att dom på burk är odlade i italien eller spanien där solen skiner , därför får dom mer smak än de svenska och holländska växthusodlade tomaterna.
Citera
2008-07-21, 23:42
Medlem
Tjohildas avatar
Jag brukar använda burktomater, men passerade såna. Tycker smaken blir mer koncentrerad och man slipper den metalliska smaken som jag tycker de krossade får.
Citera
2008-07-22, 01:39
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag brukar använda burktomater, men passerade såna. Tycker smaken blir mer koncentrerad och man slipper den metalliska smaken som jag tycker de krossade får.
Det blir ju jäkla blaskigt med passerade tomater. Tar ju år och dar att reducera bort vattnet för att få en bra konsistens, om det ens går. Krossade tomater är därför bättre lämpade.
Citera
2008-07-22, 10:35
Medlem
barkeepers avatar
Hehe...

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Håller med där. Köper också burktomat. Dock den hela varianten, inte krossade. Sedan kan jag gå tillväga på två olika sätt. Antingen kör jag dem med stavmixer och silar för att få fram en krämig konsistens eller så trycker jag bara sönder dem i grytan med en gaffel. Jag brukar därefter skicka i en msk med tomatpuré också.

Om jag mot all förmodan saknade burktomater och var tvungen att köra på färska så hade jag nog skurit dem i halvor, lagt dem på bakpapper och kört de i ugnen på låg värme i ca 3-4 h för att koncentrera smaken och göra dem sötare. Först därefter hade jag använt dem i matlagningen.

~Paul~
...den kanner jag igen.

Jag koper tomater pa kvist, skar ett snitt i dom, och lagger in i ugnen pa 50-60 grader i 5 timmar, saltar och pepprar, och varfor inte en skvatt olivolja ocksa.

Dom gar utmarkt att konservera sjalv, smakar valdigt gott, och ar mycket anvandbara!
Citera
2008-07-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clayfur
[...]använd hellre tre fräscha ingredienser än 8 halvbra.
Fan vad fin sagt, jag blir nästan tårögd!

Ont: som någon redan har skrivit, använd hela tomater på burk istf. krossade, de är mycket bättre. För att få krosskonsistensen på dem så funkar det skitbra att köra ner kökssaxen i burken (efter att den är öppnad) och klippa till några gånger.

Så'na där ugnstorkade tomater som det vurmas om i tråden är ett måste när man gör tomatsoppa tycker jag. och då kan man lika gärna slänga lite skivad vitlök på dem innan de åker in i ugnen. Det blir gott och lägenheten doftar ljuvligt.
Citera
2008-07-22, 12:19
Medlem
barkeepers avatar
For at...

Citat:
Ursprungligen postat av reference
Fan vad fin sagt, jag blir nästan tårögd!

Ont: som någon redan har skrivit, använd hela tomater på burk istf. krossade, de är mycket bättre. För att få krosskonsistensen på dem så funkar det skitbra att köra ner kökssaxen i burken (efter att den är öppnad) och klippa till några gånger.

Så'na där ugnstorkade tomater som det vurmas om i tråden är ett måste när man gör tomatsoppa tycker jag. och då kan man lika gärna slänga lite skivad vitlök på dem innan de åker in i ugnen. Det blir gott och lägenheten doftar ljuvligt.
...inte tala om lite parmesan, svartpeppar och salt. Och varfor inte lite balsam...
Citera
2008-07-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
...inte tala om lite parmesan, svartpeppar och salt. Och varfor inte lite balsam...

Parmesan redan innan de åker in ugnen? fast då vill man ju bara äta dem som de är och inte mixa dem till soppa! balsamico, absolut! och om man inte är ute efter den smaken kan man skrämma upp den naturliga tomatsmaken med en gnutta, gnutta socker.
Citera
2008-07-22, 12:31
Medlem
barkeepers avatar
Nej...

Citat:
Ursprungligen postat av reference
Parmesan redan innan de åker in ugnen? fast då vill man ju bara äta dem som de är och inte mixa dem till soppa! balsamico, absolut! och om man inte är ute efter den smaken kan man skrämma upp den naturliga tomatsmaken med en gnutta, gnutta socker.
..parmesanen medans de star och kallnar. Blir valdigt god till pastasallader...
Citera
2008-07-24, 01:47
Medlem
Adrian von Butts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clayfur
Jag är italienare och lagar tomatsås var och varannan dag. Hemligheten ligger i att använda så färska och högkvalitativa råvaror som möjligt. Då det är svårt att här i Sverige få tag på fina färska tomater som inte kostar skjortan, gör jag min tomatsås på burktomater. De flesta märken som säljs i Sverige är rena skräpet men det finns en del guldkorn - Kung Markata exempelvis. Kom ihåg att köpa hela tomater och inte krossade.

När du sedan ska till och laga din maträtt så använd hellre tre fräscha ingredienser än 8 halvbra. När jag exempelvis gör tomatsås så använder jag bara olivolja, vitlök, tomater, salt och en färsk (om det går) krydda. I mataffären brukar det finnas kryddor i kruka, men dessa drivhus-kryddor brukar inte ha så mycket smak så ni kan lika gärna använda torkade kryddor. Några kilometer från där jag bor finns det en kryddträdgård med oregano, timjan och annat smaskigt och jag brukar gå förbi där ibland och norpa kryddor. Det krävs ytterst lite av dessa för att förhöja smaken (två-tre blad) så växterna tar ingen skada.

Du får gärna bjuda på några stalltips hur en genuin Italiensk tomatsås skall lagas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in