2008-07-19, 20:20
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC

De orden ska väl inte vara särskrivna? Det kan jag inte tänka mig. Ska det vara byx myndig då eller? Eller språk polis? Nej, det tror jag inte på...

Särskrivningar är för övrigt bland det jobbigaste som finns. Enligt mig i varje fall.

Håller med om det där med särskrivning.. Ifrågasatte siten som hette petnoga...

Citat:
Ursprungligen postat av R.R

Ha-ha.

Jag kanske hårddrog det hela lite, men jag tycker fortfarande att man ska kunna skriva på ett begripligt sätt om man ska hålla till här. Som du själv säger i trådstarten, mindre stavfel kan man stå ut med men det är de medlemmar som skriver i princip oläsbara texter som är problemet. Då är min fråga vad de överhuvudtaget har här att göra, lika gott att KFK:a dem i mina ögon. Varför ska FB hellre hjälpa dem att smita undan?

Vad anbelangar minderåriga behandlas de givetvis på samma sätt som alla medlemmar så länge de inte avslöjar sig.

Jag inser givetvis att det finns människor som antingen inte hunnit lära sig svenska så bra eller som har problem med att skriva och just därför tycker jag att stavfel i viss mån ska accepteras. Dock kan du inte neka till att den stora boven i det här fallet är slarv och att folk är för lata för att korrekturläsa helt enkelt.

Jag kollar mina inlägg när jag tryckt på spara... försöker att stava rätt alltid.. Håller med dig vad gäller delen med slarv och har så klart, som du, förståelse för att en som inte har svenska som modersmål kan stava eller böja fel!

Stor skillnad mot alla fjortisar som skriver så illa så att man gråter..

Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Det enda som behövs är ett popup fönster som spränger sönder datorn för felstavaren när den stavar våldtäkt som våldtäckt.

Mmm.. ett av många exempel... Men om jag med våld täcker nån med ett täcke.. Är inte denne då våldtäckt?

Bara dummar mig!

Fattar så klart vad du menar Krafse
Citera
2008-07-20, 01:54
Medlem
L0darens avatar
Man kan väl för i helvete i vilket fall börja med att stava rubriken rätt när man talar om rättstavning? Herregud..
Citera
2008-07-20, 21:01
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Nu när Firefox3 börjar bli mer eller mindre standard skulle man kunna förespråka användandet av den svenska ordlistan för det inbyggda rättstavningsprogrammet. Tror att en teknisk lösning på forumet skulle haft samma effekt som det inbyggda i många användares (utan statistik vågar jag inte säga majoritet) webbläsare.

Problemet med rättstavningsprogrammet i FF är att den har en benägenhet att särksriva ord vilket med största sannolikhet leder till ännu mer särskrivna ord än idag.
Citera
2008-07-30, 00:18
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Problemet med rättstavningsprogrammet i FF är att den har en benägenhet att särksriva ord vilket med största sannolikhet leder till ännu mer särskrivna ord än idag.

Finns det egentligen något rättstavningsprogram som täcker särskrivningar? Visst, det finns många program som inte särskriver själva, men i och med att det ofta är två korrekta ord som skrivs isär, märker ju inte programmet när det är särskrivet.
Citera
2008-07-31, 12:00
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Finns det egentligen något rättstavningsprogram som täcker särskrivningar? Visst, det finns många program som inte särskriver själva, men i och med att det ofta är två korrekta ord som skrivs isär, märker ju inte programmet när det är särskrivet.

Kan du inte bara låta tråden självdö? Hur kan du bumpa en tråd där du så tydligt gjort bort dig genom att ranta om att andra inte kan stava när du i rubriken inte ens kan stava ordet rättstavning korrekt?
Citera
2008-07-31, 17:28
Medlem
Den där petnoga-sidan var ingen hit. Men förutom det så kan man begära att de enklaste skrivfelen påpekas. Det som jag ser skrämmande ofta och borde rättas är när människor inte petar på mellanslagstangenten på rätt ställen. Eller så petar dom på den för ofta(särskrivningar)!

Efter varje punkt eller kommatecken skall det vara mellanslag.
Ny mening börjar alltid med stor bokstav.
Orts- eller egennamn börjar också alltid med stor bokstav.
Man kan aldrig lägga ett och efter komma eller punkt.
Alltid stavas alltid med två L. Aldrig stavas aldrig med två L.

Sen kan man kanske leva med alla stavfel som dyker upp, men de vanligaste felen vore skönt att slippa. Finns det inga krav i skolorna nuförtiden?

Hoppas att jag inte gjorde några stavfel själv nu! Då skyller jag på att jag inte är riktigt nykter... Skål!
Citera
2008-07-31, 17:46
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Det enda som behövs är ett popup fönster som spränger sönder datorn för felstavaren när den stavar våldtäkt som våldtäckt.

Tycker det popupfönstret borde vidareutvecklas och skicka en torped som utplånar hela skribentens blodslinje ifall denne särskriver.
Citera
2008-07-31, 18:09
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Tycker det popupfönstret borde vidareutvecklas och skicka en torped som utplånar hela skribentens blodslinje ifall denne särskriver.

Särskrivning är ett otyg som har blivit allt mer vanligt.
Om man som jag vet om att man har problem ibland med stavning så är Firefox med svensk stavningskontroll ett underbart hjälpmedel.
Citera
2008-07-31, 19:51
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner

Efter varje punkt eller kommatecken skall det vara mellanslag.
Ny mening börjar alltid med stor bokstav.
Orts- eller egennamn börjar också alltid med stor bokstav.
Man kan aldrig lägga ett och efter komma eller punkt.
Alltid stavas alltid med två L. Aldrig stavas aldrig med två L.

Det fetstilta stämmer inte alls...

Citat:
Maria H Ericsson undrar exempelvis i ett brev till språkspalten om det är tillåtet att inleda en mening med och eller men.

Visst är det det. Men (sic!) jag förstår alla som undrar, för vi är många som en gång i tiden har fått lära oss att det är olämpligt med ett och eller ett men som meningsinledare. Nu är det emellertid dags att en gång för alla glömma sådana regler. Från läsbarhetssynpunkt är det oftast bara positivt med meningsinledande och eller men.

http://www.svd.se/kulturnoje/mer/sprakspalt/artikel_377516.svd

Citat:
En av de mer seglivade myterna om skriven svenska är att det är absolut förbjudet att inleda en mening med konjunktionerna "och" och "men". Den började som en regel i svenska skolor, förmodligen med syfte att avskräcka blivande skribenter från ett överdrivet användande av "och" och "men" som meningsinledare, inte att skrämma bort dem från användandet helt och hållet. Men i själva verket är det så att meningar som inleds med konjunktioner i allmänhet fungerar alldeles utmärkt.

Ordet "men" kan du till exempel gärna använda i början av en mening som står i motsättning till hela den föregående meningen. Det kan till och med vara bättre, och bli bättre svenska, med ett "men" än ett formellt "dock" eller "emellertid". Men ransonera dina meningsinledande "men" så att inte var och varannan mening låter som en invändning.

Du kan också inleda meningar med "och" utan att språkpolisen kommer och tar dig. Prova gärna att avsluta en uppräkning med en sammanfattande och-mening. Det kan till och med ge extra schvung åt din text. Och det kan vi alla behöva ibland.

http://www.sprakkonsulterna.se/sprakbrev/sprakbrev7_2006.shtml

Citat:
En ganska vanlig uppfattning verkar vara att man inte får börja en mening med och. Det finns inget som säger att man aldrig kan göra det. Tvärtom, ibland passar det riktigt bra.

Ofta används ”och” då meningen uttrycker ett slags sammanfattning av föregående parti, eller som sista ledet i en uppräkning.
Det är en stilfråga, den känslige skribenten känner nog när det passar. Att ofta börja meningar med ”och” är inte bra.

Detsamma gäller men. Ett intressant test kan vara att se vad som händer om man stryker några ”men”. Många gånger ser man att de inte fyller någon funktion, utan i stället tar udden av texten.

Ska en mening börja med ”men” ska man se till att meningen verkligen uttrycker någon motsättning mot det föregående. Klart stildödande är att låta flera meningar i rad inledas av ”men”.
http://archive.corren.se/archive/2005/12/2/igir76ql63o01nb.xml?category1=1100270897-0&

I övrigt var det bra tips på regler som underlättar läsandet.
Citera
2008-07-31, 21:57
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Skulle man inte kunna intergrera ett rättstavningsprogram i den "skriva inläggskonsoll" som Flashback forum använder?

Jag börjar nämligen bli trött på att kvalitén på inläggen överlag rusar nedåt i en skenande fart. Många nya trådar och inlägg är till det närmast oläsliga och tillför således i princip ingenting till diskussionen.

Jag kan misstänka att detta beror på en kraftigt sänkt medelålder, samt att folk helt enkelt inte bryr sig. Skulle man inte kunna införa annars, att om man har en låg postcount på säg <100 inlägg granskas hårdare av moderatorer, vilket skulle kunna bidra till att kvalitéten ökar redan där.

Jag vill inte framstå som någon språkpolis, någon som själv är speciellt välbevandrad i de litterära kunskaperna, eller egentligen bryr mig något fruktansvärt över lättare åsyftningsfel och/eller stavfel. Men nu börjar det gå för långt. Många inlägg har skrämmande låg kvalitét och man börjar nästan fundera på om personen i fråga ens är byxmyndig, eller bara gravt påtänd/packad.

Eller är det bara jag som stör mig/funderar på detta?

Och vad gör vi med dem som stavar perfekt och har perfekt grammatik, men som saknar innehåll i sina inlägg och på det sättet inte heller tillför debatten något??

Eller är det bara bristen på stavning som är kvalitetssänkande?
Citera
2008-07-31, 23:36
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Och vad gör vi med dem som stavar perfekt och har perfekt grammatik, men som saknar innehåll i sina inlägg och på det sättet inte heller tillför debatten något??
Dom gör vi till moderator
Citera
2008-08-01, 16:50
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress

Eller är det bara bristen på stavning som är kvalitetssänkande?

Tror det hör till extrema undantagsfall. Vad jag har sett går de annars hand i hand, de som inte kan skriva ordentlig svenska har sällan något vettigt att tillföra och vice versa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in