• 1
  • 2
2008-07-18, 23:51
Medlem
N2O/THCs avatar
Skulle man inte kunna intergrera ett rättstavningsprogram i den "skriva inläggskonsoll" som Flashback forum använder?

Jag börjar nämligen bli trött på att kvalitén på inläggen överlag rusar nedåt i en skenande fart. Många nya trådar och inlägg är till det närmast oläsliga och tillför således i princip ingenting till diskussionen.

Jag kan misstänka att detta beror på en kraftigt sänkt medelålder, samt att folk helt enkelt inte bryr sig. Skulle man inte kunna införa annars, att om man har en låg postcount på säg <100 inlägg granskas hårdare av moderatorer, vilket skulle kunna bidra till att kvalitéten ökar redan där.

Jag vill inte framstå som någon språkpolis, någon som själv är speciellt välbevandrad i de litterära kunskaperna, eller egentligen bryr mig något fruktansvärt över lättare åsyftningsfel och/eller stavfel. Men nu börjar det gå för långt. Många inlägg har skrämmande låg kvalitét och man börjar nästan fundera på om personen i fråga ens är byxmyndig, eller bara gravt påtänd/packad.

Eller är det bara jag som stör mig/funderar på detta?
Citera
2008-07-18, 23:54
Medlem
Svimfärdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
Skulle man inte kunna intergrera ett rättstavningsprogram i den "skriva inläggskonsoll" som Flashback forum använder?

Jag börjar nämligen bli trött på att kvalitén på inläggen överlag rusar nedåt i en skenande fart. Många nya trådar och inlägg är till det närmast oläsliga och tillför således i princip ingenting till diskussionen.

Jag kan misstänka att detta beror på en kraftigt sänkt medelålder, samt att folk helt enkelt inte bryr sig. Skulle man inte kunna införa annars, att om man har en låg postcount på säg <100 inlägg granskas hårdare av moderatorer, vilket skulle kunna bidra till att kvalitéten ökar redan där.

Jag vill inte framstå som någon språkpolis, någon som själv är speciellt välbevandrad i de litterära kunskaperna, eller egentligen bryr mig något fruktansvärt över lättare åsyftningsfel och/eller stavfel. Men nu börjar det gå för långt. Många inlägg har skrämmande låg kvalitét och man börjar nästan fundera på om personen i fråga ens är byxmyndig, eller bara gravt påtänd/packad.

Jo, stör mig med men inte till den miiilda grad att jag tycker det behövs spell check. Bättre att folk lär sig stava.

Det fetade skriver jag under på dock. FB har blivit sämre.
Citera
2008-07-19, 00:09
Medlem
Citat:

Prova att kopiera ditt inlägg och kör det i http://www.petnoga.se/

Skäms på dej hördudu!
Citera
2008-07-19, 00:14
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Prova att kopiera ditt inlägg och kör det i http://www.petnoga.se/

Skäms på dej hördudu!

Som sagt, så är jag ingen mästare på svenska. Men jag tror dock att mitt buskap gick fram ganska tydligt, samt att det inte direkt såg ut som en uppsats gjord av en mellanstadieelev. Lite stavfel får ju allt vara tillåtet. Det gör alla.

Eller har jag fel?
Citera
2008-07-19, 01:11
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Som sagt, så är jag ingen mästare på svenska. Men jag tror dock att mitt buskap gick fram ganska tydligt, samt att det inte direkt såg ut som en uppsats gjord av en mellanstadieelev. Lite stavfel får ju allt vara tillåtet. Det gör alla.

Eller har jag fel?
Låter som en helt okej idé. Men vad är "buskap" nu igen?
Citera
2008-07-19, 01:48
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Låter som en helt okej idé. Men vad är "buskap" nu igen?

Ja, du ser vad bra det hade varit med en rättstavningsapplikation som hade kunnat poängtera detta slarvfel åt mig, då sådant lätt går obemärkt förbi, även under korrekturläsningen.
Citera
2008-07-19, 02:02
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ja, du ser vad bra det hade varit med en rättstavningsapplikation som hade kunnat poängtera detta slarvfel åt mig, då sådant lätt går obemärkt förbi, även under korrekturläsningen.
"sådant" inbjuder även till en grammatik- och talspråksfunktion. Men visst, en stavningskontroll hade inte varit dumt alls. Kanske integrerad med flashbackwikipedian som lanserades härom året?
Citera
2008-07-19, 07:01
Medlem
mr beefcakes avatar
jag tyker att det ar en strolande ide,Sen så kan det väll delas ut varningar till de idevider som vägrar att använnda sej av pogrammet.
Citera
2008-07-19, 10:36
Moderator
blomvattnares avatar
Välkomstbrev

Det skulle kunna finnas någon sorts välkommen-till-Flashback-info som nya medlemmar får när de har registrerat sig.

Där kunde det stå lite om vad som är brukligt/önskvärt på detta forum.
T.ex kunde vissa av reglerna (som också kunde skickas med) poängteras på ett trevligt sätt. Hur en trådstartsrubrik ska vara utformad mm.

Där kunde det stå en rekommendation om luftighet (använd Enter ibland) vid långa inlägg, undvikande av dataspråksförkortningar såsom lr (eller) och btw (by the way) osv.

Flashback kan understryka i välkomstbrevet att man inte vill strypa debatten, att det fortfarande är högt i tak, och att man får ha (nästan) vilka åsikter man vill i forumet. Men man vill att det ska vara så läsligt som möjligt.

Man kunde till och med skicka med ett fejkat inlägg, skrivet på två sätt, ett bra sätt, och ett mindre bra sätt.
Då kan man se skillnaden på läslighet.
Citera
2008-07-19, 10:56
Medlem
Ödlans avatar
Nu när Firefox3 börjar bli mer eller mindre standard skulle man kunna förespråka användandet av den svenska ordlistan för det inbyggda rättstavningsprogrammet. Tror att en teknisk lösning på forumet skulle haft samma effekt som det inbyggda i många användares (utan statistik vågar jag inte säga majoritet) webbläsare.

Annars är det ingen omöjlighet att lösa det tekniskt med vBulletin heller. I Opera verkar det vara krångligare att installera spellchecks däremot, något för FlashScript att integrera kanske?
Citera
2008-07-19, 12:40
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Maaaaaaaaaaan...kanske inte 4ll71d vill skriva in a correct way, eh?

Men visst, om den går att stänga av och på så.
Citera
2008-07-19, 12:50
Medlem
OneUps avatar
Bra idé, dock ska den av förekommen anledning även fungera på rubriker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto