2008-07-19, 13:10
Medlem
Clara Hertzs avatar
Låter ju jättejobbigt, men vad har feminism med det där att göra? Feminsim är ju inte samma sak som att förfölja män rent principiellt. Det där människan har ju nåt fel i huvet låter det som.
Citera
2008-07-19, 14:26
Medlem
Clara:

Om du tar dig en titt på valfri socialhögskola i landet så kanske du skulle kunna hålla med om att det inte är helt långsökt med en feministisk koppling i fallet. Socialhögskolorna har en lång tradition av tokvänster och extremfeminism. Detta präglar utbildningen starkt.
Om man befinner sig i samma situation som trådstartaren så kan det knappast vara till ens fördel om ens soctant har Andrea Dworkin som husgud.
Citera
2008-07-19, 15:02
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryls
Clara:

Om du tar dig en titt på valfri socialhögskola i landet så kanske du skulle kunna hålla med om att det inte är helt långsökt med en feministisk koppling i fallet. Socialhögskolorna har en lång tradition av tokvänster och extremfeminism. Detta präglar utbildningen starkt.
Om man befinner sig i samma situation som trådstartaren så kan det knappast vara till ens fördel om ens soctant har Andrea Dworkin som husgud.

Det tror jag säkert kan stämma, men det känns lite förolämpande. Ungefär som man säger att alla män är svin. Och jag tyckte inte det fanns något som bevisade att det just var feminismen som sådan som gav det konstiga beteendet.
Citera
2008-07-19, 17:48
Medlem
ojns avatar
Trams raderat och al-ciada får en tillsägelse.

/Moderator
Citera
2008-07-19, 20:27
Medlem
Ramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Ah, jag missförstod lite.

Hur länge har utredningen hållit på?
Som riktinje finns att en utredning skall genomföras skyndsamt, runt 3 månader. Efter detta ska ett beslut fattas. Det är att;
1. Erbjuda insatser enl SoL (ni tar emot hjälp som erbjuds frivilligt)
2. Ansöka om LVU (tvångsomhändertagande av barnet)
3. Lägga ner utredningen utan insats.

Risken med att inte medverka i utredningen är att utredaren får vatten på sin kvarn och antingen gör felbedömningar eller får skäl som stärker hennes version att du är en dålig människa/förälder.

Så, mitt råd till dig är att medverka i utredningen under utredningstiden, bit ihop för nånstans så måste utredningen resultera i en åtgärd eller beslut.

Beslutet eller åtgärden kan ni sen som familj överklaga om det skulle vara något som går emot er.
Sen är det så som socialaren säger, de har en utredningsskyldighet när det gäller barn och ungdomars förhållande som de får kännedom (misstanke räcker) om. Detta tycker jag personligen är en bra sak. Enligt dig, så har ni inga problem i er familj och det gör ju givetvis det hela till en mkt obehaglig situation för er. Men alternativet för soc att "släppa" det för tidigt är att det kan finnas barn i familjer som utåt är precis som er men inåt är utsatta för rent överjävliga övergrepp.

Men som sagt, har full förståelse för att ni upplever situationen som mkt obehaglig och hotfull.
Hoppas det var lite mer svar på din fråga.

Utredningen har pågått i cirka 1½ månad. Beskedet jag fick var att en utredning vanligtvis pågår i cirka 4 månader och sen är det som du säger att man tar ett beslut. Hon har redan indikerat att det förmodligen kommer att bli tal om vad hon kallar för "långsiktigt stöd". Så förmodligen kommer hon väl inte att försvinna tills det är dags för henne att gå i pension. Hon sa att hon vill att jag får kontakt med deras familjebehandlare. Alltså, jag förstår vad det är hon egentligen stör sig på och det är att jag tänker annorlunda än hon.

När hon kommer hit så brukar hon t.ex ta upp saker som "hur fint det är med pappor som sjunger för barnet i magen" och sen när jag säger att jag inte alls brukar sjunga för barnet varken nu eller när det var i magen så tittar hon oroat och säger att jag kanske behöver hjälp med papparollen? Hon vill att allting ska vara på hennes sätt! Hon frågar hur jag brukar göra när jag ringer utomlands och sen säger hon hur man enligt henne ska göra och när jag säger att jag tycker att det fungerar bra som jag gör nu så frågar hon varför jag är så motvillig till hjälp? Vad har hon med det att göra? Samma sak när hon påpekar vilken affär vi ska handla mat i. När jag säger att det är normalt att barn ibland är ledsna så säger hon att hon förstår barn och berättar hur bra hon skulle hanterat det och hur fina hennes barn är.

Citat:
Kolla särskilt den här länken:http://nkmr.org/alvheims_tio_bud.htm

Där är några rekommendationer angående hur man ska förhålla sig mot socialtjänsten om man misstänker att de vill LVU:a ens barn.

Särskilt det där om att hålla käft är nog något du bör tänka på då du misstänker att man ställer ledande frågor till dig bara för att få något att sätta dit dig för. Börja redan nu leta efter en duktig advokat med erfarenhet av LVU-fall.

Angående din akt sen tidigare hos socaltjänsten så ska dessa enligt lag förstöras fem år efter att ett ärende avslutats, men så görs långt ifrån alltid.

Jag tycker att du ska försöka kontakta nkmr för att se om någon där kan hjälpa dig med val av advokat och rådgivning i största almänhet. Organisationen leds av en jurist med stor erfarenhet av LVU-mål.

Så fort jag råkat felsäga mig så förvränger hon det till något helt annat och antecknar det snabbt i sitt lilla anteckningsblock. Hon frågade mig om jag tror att barn känner smärta och då sa jag att jag har läst att barn är inte lika fullt utvecklade på det området, dock påpekade jag att de självklart kan känna smärta och obehag. Nästa fråga var då hur jag upplever smärta och om jag tar lätt på smärta och att ta till våld! Detta är hur hon förvränger det jag säger och kommer med ledande frågor.

Angående akt hos socialtjänsten så verkar det ju inte vara så om man tar upp en 20 år gammal akt från socialtjänsten i TV (Dano Acar). Och visst är hon snabb att vända allt jag säger emot mig. Hon har sett till att allt jag säger hos barnmorskan rapporterar hon till henne och sagt att de talar en gång i veckan i telefon. När vi var hos barnmorskan så sa jag att min fästmö hade råkat fila barnets naglar för mycket så att det kom blod och att barnet inte verkade känna någonting och sen kort därefter tog socialkärringen upp det och började fråga mig om smärta.

Citat:
Clara:

Det är självklart att det inte är långsökt med en feministisk koppling för en gammal socialkärring som förmodligen varit gift flera gånger och nu ensamstående. När dessa kvinnor får en position där de kan uttala sig så blir det som ett forum för deras extremfeministiska tokvänster galenskaper. Tänk er, i vilket annat jobb skulle den här kvinnan bättre kunna lägga sig i andras liv och komma med sina missvisande teorier och ha någon som läser det hon skriver? Eva Lundgren är ett annat skrämmande exempel där en extremfeministisk kärring lyckats bli professor i något som kallas "genusvetenskap" och kan komma med sina teorier om satanistiska mansritualer och offrande av spädbarn av satanistiska manssällskap där varenda man som sagt emot henne är medlem. Mycket riktigt så räcker det att titta på valfri socialhögskola för att förstå hur vinklad utbildningen är.

Jag vill även tillägga att min bebis är en dotter och att jag har den största respekt för kvinnor. Om jag skulle anmäla socialkärringen så skulle jag bara verka galnare än vad hon är om jag berättade för hennes myndighetskompisar om hennes beteende. Det krävdes ett helt team med dolda mikrofoner och ettt TV-program för att avslöja ROKS och Eva Lundgrens galenskaper. Så i princip så finns det inget jag kan göra just nu? Det brukar som sagt nästan vara omöjligt att gå emot myndigheterna. Möjligen att enda alternativet skulle vara att gå under jorden eller att lämna landet.
Citera
2008-07-19, 21:47
Medlem
Rama:

Att kärringen leder in dig på struntfrågor och antecknar minsta lilla struntsak ni pratar om talar starkt för att hon redan bestämt sig för att du åär olämplig som far, nu vill hon bara provocera dig till att säga eller göra något olämpligt som kan stärka hennes tes. Att hon inte ens försöker dölja sitt antecknande för dig talar för att hon medvetet försöker få dig ur balans. Därför är det extra viktigt att du håller huvudet kallt och inte tappar humöret. Prata inte heller i onödan. Bjud så lite som möjligt på dig själv.
Att hålla huvudet kallt i din situation är säkert jättesvårt och bland annat därför ska du se till att få hjälp av någon.

Har kärringen sagt något om hur hon ser på mammans relation till barnet? Underkänner hon bara dig som pappa, eller är även mamman diskvalificerad i hennes ögon? Om hon bara anser att det är du som är problemet så skulle ni kanske lösa det genom en skenseparation.

Är kärringen däremot inställd på att både du och mamman är olämpliga som föräldrar så är läget allvarligare. Har ni möjlighet att flytta utomlands en tid så kan det vara en lösning. När ni sen återvänder så bör ni bosätta er i en annan kommun än er nuvarande för att minska risken för att åter bli utsatta.

Men, jag vill än en gång påpeka vikten av att du får råd från människor som är väl insatta i sånt här, folk som vet hur genomrutten socialtjänten är när det gäller familjeutredningar. Om du inte sökt kontakt med nkmr redan, så gör det omgående. Du kan börja med att fråga om hjälp på deras forum.
Citera
2008-07-20, 00:37
Medlem
Ramas avatar
Citat:
Rama:

Att kärringen leder in dig på struntfrågor och antecknar minsta lilla struntsak ni pratar om talar starkt för att hon redan bestämt sig för att du åär olämplig som far, nu vill hon bara provocera dig till att säga eller göra något olämpligt som kan stärka hennes tes. Att hon inte ens försöker dölja sitt antecknande för dig talar för att hon medvetet försöker få dig ur balans. Därför är det extra viktigt att du håller huvudet kallt och inte tappar humöret. Prata inte heller i onödan. Bjud så lite som möjligt på dig själv.
Att hålla huvudet kallt i din situation är säkert jättesvårt och bland annat därför ska du se till att få hjälp av någon.

Har kärringen sagt något om hur hon ser på mammans relation till barnet? Underkänner hon bara dig som pappa, eller är även mamman diskvalificerad i hennes ögon? Om hon bara anser att det är du som är problemet så skulle ni kanske lösa det genom en skenseparation.

Är kärringen däremot inställd på att både du och mamman är olämpliga som föräldrar så är läget allvarligare. Har ni möjlighet att flytta utomlands en tid så kan det vara en lösning. När ni sen återvänder så bör ni bosätta er i en annan kommun än er nuvarande för att minska risken för att åter bli utsatta.

Men, jag vill än en gång påpeka vikten av att du får råd från människor som är väl insatta i sånt här, folk som vet hur genomrutten socialtjänten är när det gäller familjeutredningar. Om du inte sökt kontakt med nkmr redan, så gör det omgående. Du kan börja med att fråga om hjälp på deras forum.

Hon har bestämt sig för att mamman är ofarlig. Skenseperation skulle bli krångligt eftersom socialtjänsten har sitt kontor i princip två hus bort! Jag tror själv att boende en tid i utlandet hade varit ett bra val. Ett perfekt drag att sedan bosätta sig i en annan kommun när ärendet har passerat något. Visst finns det inte brist på myndigheters övertramp i ett så byråkratiskt kontrollsamhälle som Sverige.

Socialkärringen som har hand om ärendet ska nu åka på semester och då ska en av hennes kollegor ta över, så under tiden har jag möjlighet att planera för en längre utlandsvistelse. Jag ska även gå igenom NKMR och se över den information de erbjuder.

Tack för alla bra råd!
Citera
2008-07-20, 11:40
Medlem
silvrs avatar
Tipsen på den där nkmr-sidan verjar rätt luriga. Att vägra medverka och så. Faktum är ju att så länge man medverkar till utredning och inte motsätter sig frivilliga insatser så får de aldrig igenom ett LVU i länsrätten. Alltså, medverka och sluta hitta på konspirationsteorier. Handläggarna är inte intresserade av att slösa en massa skattepengar där det inte behövs.
Citera
2008-07-20, 12:08
Medlem
Nennenes avatar
När hon kommer nästa gång kan ni inte ha någon där då?
Eran mamma,pappa etc och då även spela in hennes samtal utan att hon märker det?

Det bästa är nog annars att flytta som någon sa tidigare.
Citera
2008-07-20, 13:04
Medlem
Clara Hertzs avatar
Ja en dold kamera eller åtminstone bandupptagning utan att hon ser det är en bra idé. Då kan hon försöka ljuga sen och fullständigt få tappa ansiktet. Och det är lagligt att spela in saker och ting bara man medverkar själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in