2008-07-18, 04:39
Bannlyst
har kört om datorn med vista x64bit, och skulle stoppa i mina 4gb ram, det visade sig inte funka, skärmen helt svart, datorn går igång, men ingenting går att göra, plockat ut 1gb, samma resultat, testar med 2gb, funkar utmärkt, testar även byta de 2gb mot det andra paret, funkar. So, anyone got a clue?, har vart utan cs i flera dagar nu
Citera
2008-07-18, 05:04
Bannlyst
Behöver du 4gb minne till cs?
Citera
2008-07-18, 05:07
Medlem
Jikdors avatar
Stödjer ditt moderkort så mycket ram?
Citera
2008-07-18, 08:14
Medlem
noobzors avatar
Kör memtest. Kan vara fel på någon sticka.
Citera
2008-07-18, 13:45
Medlem
Snajders avatar
kolla alla inställningar i Bios
Citera
2008-07-18, 15:05
Medlem
ZeroGravitys avatar
Kompabiliteten av hårdvaran med 64-bit Vista suger ORDENTLIGT. Kan ha något med saken att göra. Men du borde checka bios inställningarna som någon cooling nämnde tidigare.

Härligt med CS på 4GB btw! Haha. Lär suga om du har 0,5 bredband dock...
Citera
2008-07-19, 10:35
Medlem
noobzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
Kompabiliteten av hårdvaran med 64-bit Vista suger ORDENTLIGT. Kan ha något med saken att göra. Men du borde checka bios inställningarna som någon cooling nämnde tidigare.

Härligt med CS på 4GB btw! Haha. Lär suga om du har 0,5 bredband dock...

Du vet ju inte vad du pratar om. Skulle inte hans minnen funka för att han kör Visa x64 menar du?
Minnet är väl trasigt helt enkelt.
Citera
2008-07-19, 11:29
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noobzor
Du vet ju inte vad du pratar om. Skulle inte hans minnen funka för att han kör Visa x64 menar du?
Minnet är väl trasigt helt enkelt.

Haha nej, då hade jag skrivit det eller hur?

Har hört många som har haft jobbigt just med x64 och hårdvare kompatibiliteten (i detta fall också minne samt grafikkort).

Och att säga att minnena är trasigt är idiotiskt, för de funkar. Han har testat dem.
Citat:
"plockat ut 1gb, samma resultat, testar med 2gb, funkar utmärkt, testar även byta de 2gb mot det andra paret, funkar. So, anyone got a clue?"
Så det är nå inställningsfel eller att moderkortet inte stödjer det som någon sa. Kan även vara pga. x64 Vista (NOTERA *KAN* som i KANSKE, MÖJLIGVIS) som ibland har kompatibilitetsproblem (var även så för xp home tror jag ibland).

Om du väl skriver "du vet inte vad du pratar om" ska du försäkra dig om att detta är sant och om att du vet vad f*n du pratar om.
Citera
2008-07-19, 11:58
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Så det är nå inställningsfel eller att moderkortet inte stödjer det som någon sa.
Förmodligen är det precis så, eller att minnena helt enkelt inte funkar ihop. Det har jag själv råkat ut för. Timingen var helt enkelt inte riktigt okej mellan paren.
Citat:
Kan även vara pga. x64 Vista (NOTERA *KAN* som i KANSKE, MÖJLIGVIS) som ibland har kompatibilitetsproblem (var även så för xp home tror jag ibland).
Nä. Datorn kom inte ens så långt. Det blev bara svart. Minne är inget ett OS har kompabilitetsproblem med. Det ligger långt ifrån OS'et och sköts av moderkortet+chipset alternativt inne i CPU'n. Du får väl knappast med en skiva med minnesdrivrutiner när du köpt nya minnen? Att gardera sig med en massa *KAN* håller inte riktigt.
Citera
2008-07-19, 12:10
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Nä. Datorn kom inte ens så långt. Det blev bara svart. Minne är inget ett OS har kompabilitetsproblem med. Det ligger långt ifrån OS'et och sköts av moderkortet+chipset alternativt inne i CPU'n. Du får väl knappast med en skiva med minnesdrivrutiner när du köpt nya minnen? Att gardera sig med en massa *KAN* håller inte riktigt.

Det tycker jag är rätt sjukt då personerna jag har pratat med får igång sin vista, har minnena ikopplade och själva datorn känner igen dem men OSet visar något helt annat (2gig). Sen snackade jag med en från emilson, men om de är pålitliga vet jag inte haha! Han sade att just x64 ibland kunde tjafsa till dem och home tror jag också.

Så det jag menade att det *kan* vara.

För övrigt så hade en av personerna fel moderkort medan den andra hade en som kunde hantera antalet gig. Men jag vet inte hur de fixade det.

Citat:
Förmodligen är det precis så, eller att minnena helt enkelt inte funkar ihop. Det har jag själv råkat ut för. Timingen var helt enkelt inte riktigt okej mellan paren.
Bra att du skrev det! Har också haft samma problem. Kan vara så också.
Citera
2008-07-19, 14:06
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Det tycker jag är rätt sjukt då personerna jag har pratat med får igång sin vista, har minnena ikopplade och själva datorn känner igen dem men OSet visar något helt annat (2gig). Sen snackade jag med en från emilson, men om de är pålitliga vet jag inte haha! Han sade att just x64 ibland kunde tjafsa till dem och home tror jag också.
Säger man att ett OS är nere och petar direkt på minnena så vet man inte vad man pratar om. Kolla t ex in den här bilden som är ett blockschema över en AMD-processor. Nere till vänster ser du blocket som sköter minnesaccessen. Intels variant är (eller har, det var ett tag sedan jag kollade upp det) att köra det externt via northbridge. Hur som helst är det moderkortet med chipset och/eller CPU'n som sköter det.

Edit: Och att det skulle vara skillnad för att man kör Home - XP eller Vista - är bara patetiskt att påstå. De kör med exakt samma kärna fast har bara en del extrafunktioner bortplockade. Allt som rör hårdvara och stabilitet är identiskt. Sen ska man kanske fundera över hur pass bra det är att blint lita på folk som säljer datorprylar. Det finns kanske skäl till att de inte gör mycket mer än att sätta ihop färdiga delar och sen tar betalt. Det kräver ingen djupgående kompetens för det. Det räcker att man är lite lagom intresserad.
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2008-07-19 kl. 14:14.
Citera
2008-07-24, 18:27
Medlem
NiKz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Säger man att ett OS är nere och petar direkt på minnena så vet man inte vad man pratar om. Kolla t ex in den här bilden som är ett blockschema över en AMD-processor. Nere till vänster ser du blocket som sköter minnesaccessen. Intels variant är (eller har, det var ett tag sedan jag kollade upp det) att köra det externt via northbridge. Hur som helst är det moderkortet med chipset och/eller CPU'n som sköter det.

Edit: Och att det skulle vara skillnad för att man kör Home - XP eller Vista - är bara patetiskt att påstå. De kör med exakt samma kärna fast har bara en del extrafunktioner bortplockade. Allt som rör hårdvara och stabilitet är identiskt. Sen ska man kanske fundera över hur pass bra det är att blint lita på folk som säljer datorprylar. Det finns kanske skäl till att de inte gör mycket mer än att sätta ihop färdiga delar och sen tar betalt. Det kräver ingen djupgående kompetens för det. Det räcker att man är lite lagom intresserad.

instämmer...
Om nu vista inte skulle funka med 4gig så skulle ju iaf bios ploppa upp...
Eller kontrolerar vista bios nu oxå? :P hehe..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in