2008-07-25, 00:57
Citat:
Ursprungligen postat av Maxwell Edison
Det är vad jag hävdar, ja.
Hm, ovanligt med ett rakt och ärligt svar, det skall du ha cred för.
Jag tänkte lite på det här men så glömde jag bort saken. Hur som helst. Problemen som uppkommer med kunskapsrelativismen är ganska komplexa, men en sak kan man ju fundera på:
Om det varken är sant eller falskt att A är identiskt med sig själv så har inga bokstäver och inga ord någon fast mening, eller hur? Inklusive ordet kunskapsrelativism, eller om du så vill "Allt vad Maxwell Edison säger är varken sant eller falskt". D v s den teori som du förespråkar är varken sann eller falsk.
Men - om det vore nog med detta vore ju allt gott och väl, du vore vederlagd, eller hur? Men så lätt är det inte, för även detta mitt påstående kan du hävda innefattas av kunskapsrelativism [ förenklat ]. Alltså: "Allt vad Maxwell Edison säger är varken sant eller falskt" är varken sant ( eller falskt ) o s v, o s vv....vilket leder till oändlig regression.
Det blir liksom oavgjort men ad infinitum. Ser du problemet? Det går inte att diskutera! Det blir bara ett harvande.
Om vi däremot tror att det finns en enda sak som vi kan veta då undviker vi detta problem och det blir inget meningslöst harvande, d v s det blir ingen oändlig regression. Andra "problem" ( skulle kanske vissa påstå, men dom kan jag försvara )uppkommer dock...
Jag tror faktiskt tillsammans med Leibniz att A = A. En matematiker ( logiker )
kan kanske bevisa att det är nödvändigt att A = A. Därför finns det goda skäl att tro att A = A. Och finns det goda skäl att tro att A = A ( samt om vi ad hoc godtar kunskapsdefinitionen att kunskap = true belief with an account ) och det är sant att A = A då kan jag kanske påstå att jag vet att A = A.