2008-07-17, 10:57
Medlem
atms avatar
Jag har min bil ute på annons, en bil i 100k -klassen.

Ska man berätta att bilen varit krockad eller är det upp till köparen att ta reda på sånt själv, om det nu går.

Grejen är att jag ser inte krocken som något negativt för bilens skick. Möjligtvis till det bättre. ACn fick ny gas, kofångare, skärmar och huv fick ny lack. Verkligen ett bra jobb också.

Skulle ni köpa en krockskadad bil före en annan?
Citera
2008-07-17, 11:04
Medlem
perskas avatar
Givetvis ska du berätta att bilen varit krockad och hur mycket osv...

Anledning, rost, rakhet i karossen och chassit och krocksäkerhet.

Allt annat är bedrägeri.
Citera
2008-07-17, 13:01
Medlem
Softis...s avatar
Du får sämre betalt om du berättar men förhoppningsvis sover du bättre om nätterna. Det hade jag gjort. Som perska skriver finns det ett antal följdproblem som kan uppstå efter en krock.

Jag skulle inte köpa en bil som tidigare varit krockad.
Citera
2008-07-17, 13:32
Medlem
Citat:
Allt annat är bedrägeri.

Det är det ju inte alls.
Citera
2008-07-17, 14:11
Medlem
Senators avatar
Det beror på vem köparen är. Är det en ganska kunnig berättar jag det mesta, för dom förstår innebörden av det jag berättar.
Är det en okunnig köpare, svarar jag bara på det säljaren frågar om. I övrigt berättar jag bara om bilens generella för o nackdelar.
Citera
2008-07-17, 23:26
Medlem
perskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painisforbabies
Det är det ju inte alls.

Jag menade inte i en juridisk mening.

Det jag menar är att säljaren undviker att berätta om ett
allvarligt "fel" på bilen, ett fel som kan påverka många saker på bilen.

Detta kan han inte friskriva sig ifrån med tillägget befintligt skick på
kvittot.

Befintligt skick
En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.
Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.
Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.

Befintligt skick
En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:

den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till

eller om bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Källa: Konsumentverket
Citera
2008-07-18, 08:30
Medlem
atms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senator
Det beror på vem köparen är. Är det en ganska kunnig berättar jag det mesta, för dom förstår innebörden av det jag berättar.
Är det en okunnig köpare, svarar jag bara på det säljaren frågar om. I övrigt berättar jag bara om bilens generella för o nackdelar.

Ja, såhär går väl mina tankegångar också.
Citera
2008-07-18, 09:15
Medlem
Mil3nk0s avatar
Berätta att bilen har krockat, men att alla problem åtgärdades på verkstad lr dylikt, du borde även ha kvitton m.m för att styrka detta. Dock kommer priset gå ner en viss slant endå, eftersom man aldrig är riktigt säker på att allt har gått rätt till.
Citera
2008-07-18, 09:21
Medlem
Crilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perska
Jag menade inte i en juridisk mening.

Det jag menar är att säljaren undviker att berätta om ett
allvarligt "fel" på bilen, ett fel som kan påverka många saker på bilen.

Detta kan han inte friskriva sig ifrån med tillägget befintligt skick på
kvittot.

Befintligt skick
En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.
Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.
Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.

Befintligt skick
En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:

den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till

eller om bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Källa: Konsumentverket

Hur blir det ifall man skriver "säljes i av köparen godkänt skick" istället för i befintligt skick?
Citera
2008-07-18, 11:08
Medlem
rebbans avatar
Är den inte i ett sämre skick pga av det så är det vad jag vet inget man behöver berätta.

Frågar han så är det väl en annan sak men annars har du ingen skyldighet om det inte finns dolda fel pga det vad jag vet iaf.
Citera
2008-07-18, 14:08
Medlem
perskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crille
Hur blir det ifall man skriver "säljes i av köparen godkänt skick" istället för i befintligt skick?

Mmm den är klurig, jag vet faktiskt inte men jag skulle tro att man kan hävda
att säljaren har undahållit information som är av värde för att bedömma
bilens skick.

Det är klurigt sånt här.

Ni får inte tror att jag är emot krockade bilar totalt, har själv en bil som jag köpte krockad och lagad.

Dock så skulle jag känna mig väldigt lurad om någon ljög för mig när jag köpte en begagnad bil och det sen visar sig att bilar har varit lagad.

Sen kan man ju avslutningsvis säga så här. Om den som köper bilen inte har vett till att fråga om bilen har varit krockad så har ju knappast den personen
gjort sitt för att ta reda på hur bilens skick är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in