Flashback bygger pepparkakshus!
2008-07-17, 03:52
Medlem
För kanske något år sedan råkade jag ta bort min skrivbords ikon som gör att alla sidor du ha uppe tas ner. Jag kan inte heller använda ctrl+ något som gör att man visar skrivbordet.
Citera
2008-07-17, 04:28
Medlem
eXklusivts avatar
Och jag är sugen på en toast just nu. Eller vart vill du komma?

Lite trött, men du får förklara bättre, jag förstår inte.
Senast redigerad av eXklusivt 2008-07-17 kl. 04:42.
Citera
2008-07-17, 09:41
Medlem
ahamass avatar
Klippte och klistrade från annanstans, hoppas det hjälper:

1. Använd valfri textredigerare (till exempel Anteckningar) för att skapa en fil med följande rader:
[Shell]
Command=2
IconFile=explorer.exe,3
[Taskbar]
Command=ToggleDesktop
2. Spara den nya filen med namnet Visa skrivbordet.scf i mappen Windows\System eller Winnt\System32. Observera att tillägget .txt eventuellt läggs till automatiskt i Anteckningar. Ta i så fall bort det. Den här metoden fungerar inte om filen har namnet Visa skrivbordet.scf.txt.
3. Avsluta Anteckningar.
4. Högerklicka på filen Visa skrivbordet.scf i Utforskaren eller Den här datorn, och klicka sedan på Skapa genväg.
5. Kopiera den nya genvägen till rätt mapp. I Microsoft Windows 95 och Windows 98 kopierar du genvägen till den här mappen:
Windows\Application Data\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch
I Microsoft Windows NT och Microsoft Windows 2000 kopierar du genvägen till den här mappen:
Winnt\System32
I Microsoft Windows XP kopierar du genvägen till följande mapp:
WINDOWS\System32\Config\Systemprofile\Application Data\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch
6. Byt namn på genvägen till Skrivbordet.
Citera
2008-07-17, 10:21
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXklusivt
Och jag är sugen på en toast just nu. Eller vart vill du komma?

Lite trött, men du får förklara bättre, jag förstår inte.

Haha sugen på en toast..

Citat:
Ursprungligen postat av PXK
För kanske något år sedan råkade jag ta bort min skrivbords ikon som gör att alla sidor du ha uppe tas ner. Jag kan inte heller använda ctrl+ något som gör att man visar skrivbordet.

Eh snälla säg att du formaterat datorn under alla dessa år
Citera
2008-07-17, 10:28
Medlem
ahamass avatar
Ett annat sätt att ta sig direkt till skrivbordet (och tillbaks) är genom tangentbordskombinationen windowstangenten+d.

* [Win] tar fram Startmenyn
* [Win]+E startar ett utforskarfönster
* [Win]+D minimerar alla fönster och visar skrivbordet, trycker man igen så kommer man tillbaka till fönstret/fönstren man arbetade i
* [Win]+M minimerar alla fönster
* [Win]+R startar "Kör"-rutan.
* [Win]+F tar upp ett sökfönster
Citera
2008-07-17, 12:06
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahamas
Ett annat sätt att ta sig direkt till skrivbordet (och tillbaks) är genom tangentbordskombinationen windowstangenten+d.

* [Win] tar fram Startmenyn
* [Win]+E startar ett utforskarfönster
* [Win]+D minimerar alla fönster och visar skrivbordet, trycker man igen så kommer man tillbaka till fönstret/fönstren man arbetade i
* [Win]+M minimerar alla fönster
* [Win]+R startar "Kör"-rutan.
* [Win]+F tar upp ett sökfönster
faen tänkte just säga winknapp + d, dock ploppar vissa fönster osv upp bara man trycker på ett fönster eller startar ett program, verkar vara helt random vad som tabbar upp fönstrerna och ibland bara vissa..

(.... editeditedit... varför skriver jag öpp helatin? :s har det något med att jag diskuterat med en skåning idag?)
Citera
2008-07-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahamas
Klippte och klistrade från annanstans, hoppas det hjälper:

1. Använd valfri textredigerare (till exempel Anteckningar) för att skapa en fil med följande rader:
[Shell]
Command=2
IconFile=explorer.exe,3
[Taskbar]
Command=ToggleDesktop
2. Spara den nya filen med namnet Visa skrivbordet.scf i mappen Windows\System eller Winnt\System32. Observera att tillägget .txt eventuellt läggs till automatiskt i Anteckningar. Ta i så fall bort det. Den här metoden fungerar inte om filen har namnet Visa skrivbordet.scf.txt.
3. Avsluta Anteckningar.
4. Högerklicka på filen Visa skrivbordet.scf i Utforskaren eller Den här datorn, och klicka sedan på Skapa genväg.
5. Kopiera den nya genvägen till rätt mapp. I Microsoft Windows 95 och Windows 98 kopierar du genvägen till den här mappen:
Windows\Application Data\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch
I Microsoft Windows NT och Microsoft Windows 2000 kopierar du genvägen till den här mappen:
Winnt\System32
I Microsoft Windows XP kopierar du genvägen till följande mapp:
WINDOWS\System32\Config\Systemprofile\Application Data\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch
6. Byt namn på genvägen till Skrivbordet.

Jag hade typ bara Favoriter, Mina dokument, Skrivbord,ntuser och Start-meny i C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile

Jag vill gärna formatera men jag vet inte hur man bränner skivor. Har 2gig bilder jag vill spara.
Citera
2008-07-17, 17:34
Medlem
ahamass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PXK
Jag hade typ bara Favoriter, Mina dokument, Skrivbord,ntuser och Start-meny i C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile

Jag vill gärna formatera men jag vet inte hur man bränner skivor. Har 2gig bilder jag vill spara.

Jag förmodar att du har en CD- eller DVD brännare på din dator. Om så; det enklaste sättet att bränna en skiva är att helt enkelt starta upp datorn, när Windows har laddat färdigt sätter du i skivan i din CD/DVD-brännare och väntar på ett fönster som strax dyker upp.

Välj "öppna skrivbar CD-mapp" och dra och släpp sedan de filer (bilder i ditt fall) du vill bränna över till CD/DVD.

Har du en DVD-brännare räcker det med en skiva för dina 2 Gb bilder. Har du en CD-brännare får du göra om momenten ett par tre gånger tills du har fått över bilderna på CD-skivor.

Lycka till.
Citera
2008-07-17, 20:31
Bannlyst
"Jag hade typ bara Favoriter, Mina dokument, Skrivbord,ntuser och Start-meny i C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile"
Övriga filer är dolda; öppna en mapp, välj verktyg, mappalternativ, visning, bocka för visa dolda filer..., verkställ...därefter kan du följa instruktionerna du fick
Citera
2008-07-18, 02:36
Medlem
hittade inte Quick Launch i Internet Explorer. Hade bara 2 filer där inne. La bara genvägen i startmenun och nu funkar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in