• 2
  • 3
2013-07-31, 11:27
Vi grillade valkött när min pappa bodde i Norge. Jag tyckte det var gott. Har en konsistens som kött, men smakar fisk. Tror det var vikval (kanske vitval), minns inte exakt.
Citera
2013-08-01, 21:53
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Jag har ätit val i Japan två gånger och det smakade fan bedrövligt. Vet ej vilken art det var dock. Farsan rekommenderade mig att prova, då han tycker att det är gott och det är bökigt att få tag i här. Första gången provade jag friterad val. Vissa tycker att lamm smakar kofta och likt det tycker jag att val smakar tvål. Tran skriver någon i tråden, vilket förmodligen är ett annat ord för samma smak.

Jag trodde att det var något fel på skiten jag blivit serverad, så några dagar senare på en sushibar när det dök upp val igen som då var rå provade jag en gång till med samma resultat och sedan dess har jag inte rört det mer. Jag har förmodligen bara smakat en sorts val och likt fisk och kött förmodar jag att olika sorter smakar olika, men den sort jag fick var fan inget för mig.

Till det skall tilläggas att jag inte är kräsen med mat, utan snarare attraheras av saker jag inte provat tidigare och gärna provar saker som jag tycker är underliga.
Citera
2013-08-01, 22:28
Moderator
Neksnors avatar
Lite nyfiken, hur stor är egentligen en blåvalfilé? Jag skulle, väldigt ovetenskapligt, gissa på 5-10 meter lång och kanske en halvmeter bred. Om det stämmer så borde den väga kanske 2 ton (gogglade muskeldensitet).

Då krävs en stor grill.
Citera
2013-08-08, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia.
Har du lust att utveckla och kanske ge oss någon historia om dina valköttserfarenheter vore onekligen intressant.

Haha skulle kunna ljuga ihop en historia om valjakt osv, men orkar fan inte. Nä jag har jobbat i Lofoten några sommar nu och mina arbetskollegor är helt sålda på valkött. Så har ingen mer spännande historia än att vi har haft personalfest och grillat valkött
Citera
2013-09-05, 21:15
Medlem
Har varit och sålt fisk i Norge, vi sålde då även vikval. Norrmännen som jag pratade hade väldigt många olika teorier om hur man skulle tillaga detta på bäst sett. De jämförde val med oxfilé. Vikval var oväntat mört och till konsistens och utseende är den faktiskt förvillande lik just oxfilé. Det finns dock en liten bismak som jag inte riktigt kan beskriva eftersom jag aldrig upplevt något liknande. Sammantaget skulle jag ändå rekommendera folk att testa val. Det är en spännande upplevelse.

Vi tillagade valen som ordentliga stekar, men norrmännen nämnde att låta den dra i mjölk och därefter tillaga. Löksås ska tydligen vara fantastiskt till.
Citera
2014-08-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacecow
Har varit och sålt fisk i Norge, vi sålde då även vikval. Norrmännen som jag pratade hade väldigt många olika teorier om hur man skulle tillaga detta på bäst sett. De jämförde val med oxfilé. Vikval var oväntat mört och till konsistens och utseende är den faktiskt förvillande lik just oxfilé. Det finns dock en liten bismak som jag inte riktigt kan beskriva eftersom jag aldrig upplevt något liknande. Sammantaget skulle jag ändå rekommendera folk att testa val. Det är en spännande upplevelse.

Vi tillagade valen som ordentliga stekar, men norrmännen nämnde att låta den dra i mjölk och därefter tillaga. Löksås ska tydligen vara fantastiskt till.

Tran! Det smakar tran.. Samma med säl, skrake osv allt som äter fisk..

Därför lägger man dom i mjölk, svagdricka och andra knep..

.
Citera
2014-11-13, 15:50
Medlem
sissens avatar
Hjääääälp min pappa ska åka till Norge och ska ta med sig valkött (eller valbiff sa han) och tycker att jag ska laga det till honom....huuuuh

Hur tillagar man och vad har man till? Typ valkött potatis o sås eller vad? Har inte tillgång till grill
Citera
2014-11-17, 23:28
Medlem
groovyjaxxs avatar
Vart kock i Norge i många år nu och det vanligaste sättet är att steka den som den är med salt och peppar. Eventuellt steka den med rikligt med lök och slå på lite grädde och låta koka tills det blir riktigt mört och fint. Smakar som biff.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in