2008-07-16, 22:07
Medlem
Precis till höger när man kommer in i köket går en kanal med vatten och köksavlopp från källaren upp till högsta våningen, kanalen finns 6meter från närmaste yttervägg.
Huset är byggt på slutet 40talet början 50talet, bor på första våningen.
Sen en månad tillbaka har katten börjat sitta på golvet och tittar på kanalen och är fokuserad på detta.
Har försökt lyssna själv ett par gånger men tror inte jag hört nåt, vid ett tillfälle hörde jag svaga skrap/prasslande som kan ha varit en råtta i väggen men har lite dålig hörsel så kan mycket väl ha hört fel.

Vad jag däremot vet är att det springer råttor ute på gården, bor råttor under soprummet och har fångats råttor i källaren som förmodligen ramlat ned från taket där rör kommer ut då alla luftkanaler är spärrade med nät.

Finns det risk att det kan vara råttor?
Nåt annat?

Om jag drar undan spisen finns en lucka att skruva loss och ser då in i kanalen, är 4 veckor sen jag titta in där men såg inga tecken på råttor då.
Skulle man kunna kolla om det är råttor genom att lägga in en bit bacon och se om den ligger kvar efter 48 timmar?
Citera
2008-07-16, 22:19
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dampsmurfen
Precis till höger när man kommer in i köket går en kanal med vatten och köksavlopp från källaren upp till högsta våningen, kanalen finns 6meter från närmaste yttervägg.
Huset är byggt på slutet 40talet början 50talet, bor på första våningen.
Sen en månad tillbaka har katten börjat sitta på golvet och tittar på kanalen och är fokuserad på detta.
Har försökt lyssna själv ett par gånger men tror inte jag hört nåt, vid ett tillfälle hörde jag svaga skrap/prasslande som kan ha varit en råtta i väggen men har lite dålig hörsel så kan mycket väl ha hört fel.

Vad jag däremot vet är att det springer råttor ute på gården, bor råttor under soprummet och har fångats råttor i källaren som förmodligen ramlat ned från taket där rör kommer ut då alla luftkanaler är spärrade med nät.

Finns det risk att det kan vara råttor?
Nåt annat?

Om jag drar undan spisen finns en lucka att skruva loss och ser då in i kanalen, är 4 veckor sen jag titta in där men såg inga tecken på råttor då.
Skulle man kunna kolla om det är råttor genom att lägga in en bit bacon och se om den ligger kvar efter 48 timmar?
Snarare möss än råttor.

Ladda en musfälla med en bit ost eller nåt så får du väl se om du har jaktlycka.
Tänk på att möss inte behöver alls stora hål för att ta sig in.
Citera
2008-07-16, 22:22
Bannlyst
Det kan ju vara möss oXå? men i regel så finns där inga möss om där är råttor och vise versa så antagligen har du rätt i ditt antagande.
Citera
2008-07-16, 22:43
Medlem
lusekoftans avatar
Citat:

Troligen stack de när de hörde dig skruva. Du hittade ingen råttskit?

Citat:
och locka till sig dem...? Nja...
Citera
2008-07-17, 00:10
Bannlyst
En råtta kan ta sig in genom ett hål som är 1,5 cm brett, sa de på Discovery häromkvällen.

Är det riktigt sant, det?
Citera
2008-07-17, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lusekoftan
Du hittade ingen råttskit?
och locka till sig dem...? Nja...
Ingen råttskit, är fullt med damm sågspån och annat skit så kan varken säga bu eller bä.
Finns det nåt annat sätt man kan kolla om det är råttor där då ?
Att plocka bort luckan är inget alternativ, råttfälla och kamera är inget jag har hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Snarare möss än råttor.
Bor mitt i storstan, har råttor utanför huset, har fångats råttor i källaren och är sommar.
Möss känns inte så troligt, har ingen större kunskap om möss och råttor så kanske stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av FireflyII
Är det riktigt sant, det?
Skulle inte förvåna mej de minsta, fånga en råtta och raka den så ska du se att de inte blir mycke kvar, huvudet är det som avgör om en råtta kommer igenom eller inte.
Citera
2008-07-17, 19:45
Medlem
rullkragens avatar
Gips !

Tjenis !

Blanda en del gips , havregryn ,socker eller något annat som dom tycker om som ost korv , osv.
Givet vis måste det vara rikligt med havregryn och socker , inte bara gips !
Råttorna äter detta garanterat bättre än vanligt råttgift !
Sedan blir dom törstiga av gipset och söker sig till var det finns vatten för att dricka !
Och sedan stelnar gipset i magen på råttan , så var det slut på den råttan !
Ställ et fat med detta i kanalen , äter dom av det så är det råttor , om det står orört då finns inga !

Ett gammalt knep som alltid användes på landsbygden och på lantbruk förr !
Citera
2008-07-17, 21:21
Medlem
Fixa detta http://www.musfritt.nu/fram-1.html
Citera
2008-07-22, 14:12
Medlem
lusekoftans avatar
Bor du i hyresrätt tycker jag att du ska kontakta fastighetsskönatren, BR: bostadsrättsföreningen. För att undersöka saken alltså
Citera
2008-07-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis !

Blanda en del gips , havregryn ,socker eller något annat som dom tycker om som ost korv , osv.
Givet vis måste det vara rikligt med havregryn och socker , inte bara gips !
Råttorna äter detta garanterat bättre än vanligt råttgift !
Sedan blir dom törstiga av gipset och söker sig till var det finns vatten för att dricka !
Och sedan stelnar gipset i magen på råttan , så var det slut på den råttan !
Ställ et fat med detta i kanalen , äter dom av det så är det råttor , om det står orört då finns inga !

Ett gammalt knep som alltid användes på landsbygden och på lantbruk förr !

Lite småjobbigt när det börjar lukta dött djur innifrån väggen bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in