2008-07-16, 20:08
Bannlyst
Har bröstsmärtor pga ångest. Det gör ont i hela kroppen. Hur kontrar jag? Vill bli av med det. Värktabletter fungerar inte.
Senast redigerad av qickman 2008-07-16 kl. 20:11.
Citera
2008-07-16, 22:50
Moderator
blomvattnares avatar
Vilket av det?

Du skriver att du har bröstsmärtor.

Sedan att du har ont i hela kroppen.

Vilket av det menar du? Eller har du mer ont i bröstet än i resten av kroppen?
Är det olika typ av smärtor?

Kan du försöka beskriva HUR smärtan känns?
Citera
2008-07-16, 23:02
Medlem
Slappna av vid ångesten och andas "i magen". Om du andas kort och intensivt (som man gör när man är stressad, flyktbeteende) kan det leda till bröstsmärtor.

Annars kan du försöka göra dig av med själva ångesten istället, eller undvika den. Då försvinner även smärtorna..
Citera
2008-07-16, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Du skriver att du har bröstsmärtor.

Sedan att du har ont i hela kroppen.

Vilket av det menar du? Eller har du mer ont i bröstet än i resten av kroppen?
Är det olika typ av smärtor?

Kan du försöka beskriva HUR smärtan känns?

Det känns som om bröstkorgen har ett undertryck.
Citera
2008-07-17, 00:38
Moderator
blomvattnares avatar
Jag tror att jag fattar vad du menar med "undertryck". Känns det som om något trycker inifrån och ut?

Stress och ångest kan absolut ge bröstsmärtor.

Citat:
IngenFantasi123

Slappna av vid ångesten och andas "i magen". Om du andas kort och intensivt (som man gör när man är stressad, flyktbeteende) kan det leda till bröstsmärtor.

Annars kan du försöka göra dig av med själva ångesten istället, eller undvika den. Då försvinner även smärtorna..

Jag håller med IngenFantasi123.

Men jag undrar; hur länge har du haft detta? Sitter det i hela bröstet, eller på antingen högra eller vänstra sidan?

Kommer det och går, eller finns det där hela tiden?

Gör det olika mycket ont?

Om du inte redan har gjort det, bör du gå till din vårdcentral och begära att de kollar dig ordentligt. Du kan inte bara förlita dig på Internet.

Om det beror på ångest, kan antidepressiva hjälpa, de har även funktionen att "stänga av" onödiga smärtsignaler. Det sägs att den äldre sorten fungerar bättre, t.ex Mianserin.

Du kan testa att gå in på www.smartguiden.se, och där söka dig fram. För att komma till mer detaljerad information måste man bli medlem, brukar vara gratis i en månad.
Citera
2008-07-17, 16:53
Bannlyst
flertal läkare säger att det är ångest eller liknande. Har smärtan 24/7
Citera
2008-07-17, 17:33
Medlem
Hmm, har du gjort nån scanning? Man brukar väl inte ha känslan 24/7 om det är ångest?
Citera
2008-07-17, 22:49
Moderator
blomvattnares avatar
Du kan be din läkare att remittera dig till smärtklinik. Det brukar vara långa väntetider, så ring och tjata.

Om det beror på ångest så är det viktigt att du försöker att bearbeta ångesten på olika sätt; piller, psykolog, basal kroppskännedom. Jag vill inte överdramatisera det här, eller skrämma upp dig, men det kan bli värre.
Bli inte rädd om smärtorna "förökar sig" och beter sig på olika sätt. Det kan kännas stickande, brännande, skärande, krampaktigt mm.

Detta om det beror på ångest eller stress. För att vara lite tjatig - förlita dig inte på goda råd här på internet - läkarens ord väger mycket tyngre.
Vad jag kan bidra med är kunskap om smärta som beror på stress, det som jag har räknat upp här ovan. Det är inte farligt med sådan smärta, men det gör ONT.

Det gäller att försöka stoppa det i tid. Tjata på sjukvården, understryk att du måste få hjälp snarast innan det blir kroniskt.
Citera
2008-07-17, 22:54
Avslutad
Kan du beskriva just bröstsmärtorna mer detaljerat? Har du svårt att andas? Blir du yr? Vad innebär detta, mer än "bröstsmärtor"?
Citera
2008-07-18, 15:25
Bannlyst
Yr. Mycket låg medvetandenivå. Lite svårt att andas. Ont i huvudet. Det känns som om bröstkorgen drar ihop sig, och som om jag hade en klump där (nej, jag har inte någon klump där).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in