2008-07-16, 18:13
Bannlyst
Hur länge håller vinyl? Funkar välskötta vinyl plattor från 50-60 talet bra än idag?
Citera
2008-07-16, 22:09
Medlem
pastoratets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahoo
Hur länge håller vinyl? Funkar välskötta vinyl plattor från 50-60 talet bra än idag?

Självklart!

Exakt hur länge de håller beror naturligtvis på skivans kvalitet, från tillverkningen alltså, samt hur de används och förvaras, men jag skulle anta att de är fullt spelbara i ett halvt sekel till.
Citera
2008-07-16, 22:41
Medlem
diemydarlings avatar
Har egentligen ingen aning men skivan håller säkert längre än skivspelaren, den är ju gjord av sånt som kan rosta. Nä har ingen aning är full och ska supa mig full ikväll.
Citera
2008-07-16, 22:51
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastoratet
Självklart!

Exakt hur länge de håller beror naturligtvis på skivans kvalitet, från tillverkningen alltså, samt hur de används och förvaras, men jag skulle anta att de är fullt spelbara i ett halvt sekel till.

Jag har ju iaf en hel del vinyl från 70-talet som såvitt jag vet - ett tag jag kollade - funkar utan problem idag.
Så länge de inte smälter så ska inget kunna hända med det...det är trots allt plast och så länge den hålls över smältpunkten så är det lugnt.

Enda gången jag själv gjort mig skyldig till att iaf nästan smälta en vinyl var när en glömdes på hatthyllan i bilen över dan med stekande sol rakt på...den var mjuk och fin efter det och fick aldrig tillbaks sin forna form, men fullt spelbar var den ändå.
Citera
2008-07-16, 23:01
Medlem
straycats avatar
Citat:

Jorå, Dom håller ett bra tag. Spelade idag en Johnny Cash singel från -56.
Citera
2008-07-17, 00:23
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
det är trots allt plast och så länge den hålls över smältpunkten så är det lugnt.

Haha, bidde lite fel där.

Vinyl lär ha en nästan obegränsad livslängd om du inte spelar dem och låter dem stå svalt. Det handlar ändå om kurvor instansade i ett solidt material, inte om elektroniska laddningar och hux-flux. Det är ju egentligen ganska robusta saker.

Rent teoretiskt skulle väl vinylskivor som förvaras fuktfritt i en frysbox kunna hålla riktigt jävla länge?
Citera
2008-07-17, 12:23
Medlem
siwsans avatar
Rättning av felstavning

Citat:

Vinyler håller hur länge som helst under förutsättning att:
1. De står upp (om lagda i hög manglas de längst ner av tyngden)
2. Förvaras torrt och svalt.

Jag har berg av maxisinglar, LP-skivor, 7-tummare och EP som är i helt perfekt skick efter många herrans år. En viktig förutsättning för att de ska hålla är att du spelar dem med en bra nål, rätt nåltryck och rätt anti-scating. Givetvis avlägsnar du damm, DECCA-borste rekommenderas, innan du spelar plattorna.

Jag har förövrigt alla skivor i plastfodral utanför konvoluten där albumet/singeln så att säga är vridet/vriden 90 grader i plastfickan.

Mina Technics SL-1200 MkII sviker mig aldrig. Använder Ortofon-pickisar.
Senast redigerad av siwsan 2008-07-17 kl. 12:26. Anledning: Plastfickor, miljö och pickisar
Citera
2008-07-17, 14:06
Medlem
Timmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siwsan
1. De står upp (om lagda i hög manglas de längst ner av tyngden)

Jag hörde en grej om det där med ifall de står upp... Att man ska vända upp- och ner på dom lite då och då så dom inte står på samma håll för länge. Någon sade att de "böjer" sig då (ungefär som böcker med mjuk pärm gör ibland).
Någon som vet om det finns någon sanningshalt i det?
Citera
2008-07-17, 14:17
Medlem
Devilrys avatar
Vinyler verkar hålla i evigheter! Den äldsta jag äger är iofs bara från 1965 eller liknande. Den går att spela trots miljontals repor, dock bara ytliga.
Citera
2008-07-17, 15:30
Medlem
Kingen_kings avatar
Jag har en Robban Broberg-EP från -58 som går utmärkt att spela.
Citera
2008-07-17, 17:01
Medlem
Databasnörds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siwsan
Mina Technics SL-1200 MkII sviker mig aldrig. Använder Ortofon-pickisar.
En mycket bra kombination som också jag kör med.
Citera
2008-07-24, 21:51
Medlem
straycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Databasnörd
En mycket bra kombination som också jag kör med.

Vill man ha en bra och billig pickup duger dessa bra.
Senast redigerad av straycat 2008-07-24 kl. 21:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in