Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Ja, det är möjligt att det är så enkelt som ni skriver.
Men om vi vänder lite på frågan då: varför tycker jag att det är så obehagligt att människor får sina ögon utstuckna? Jag kan läsa om halshuggningar, könsstympningar, avskurna tungor osv utan att blinka. Men när det kommer till utstuckna ögon så tycker jag att gränsen är nådd sedan länge.
Jag tror igen det Das Auto sa om avidentifiering, objektifiering, spelar in i hur en frisk människa reagerar emotionellt på tanken på utstuckna ögon. Det känns som ett väldigt långt steg dit från andra grymheter, det är så ultimat på något sätt. Eller kanske är det något alla människor kan relatera till. Som tjej kan jag inte riktigt "känna" tanken på att hugga av kuken eftersom jag inte har någon men kvinnlig könsstympning är däremot känsligare att tänka sig. Alla har ögon, alla har någon gång upplevt att få något i ögat och vet hur otroligt känsliga de är, så alla kan på ett annat sätt tänka sig in i den skadan framför andra. Äsch, jag bara spekulerar.
Men det är verkligen som du säger, många drar gränsen vid ögonen. Min syster har t o m sån noja över det så hon har skrivit på sitt donationskort att hon är beredd att donera allt, utom sina ögon, för hon klarar inte tanken på att de ska bli utplockade och jiddrade med. Det du.