2008-07-15, 21:48
Medlem
Kenny Kuks avatar
Är det något som verkligen skrämmer mig så är det galna mördare som sticker ut ögonen på sina offer, eller ja, både skrämmande och fascinerande. Men jag känner att jag aldrig riktigt fått någon bra förklaring på detta beteende, men jag antar att det har någon psykologisk förklaring - så därför frågar jag här: vad är syftet?

Exempel på sådana mördare är:

Seriemördaren Richard Ramirez (Night Stalker): http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Ramirez

Seriemördaren Charles Albright (Texas Eyeball killer) som avlägsnade sin offers ögon helt och hållet.

Trippelmördaren Matija Sovdat (skarpnäckmördaren) som lär ha kört in en skruvmejsel i sina offers ögon https://www.flashback.org/showthread.php?t=104127
Han misstänktes även i andra olösta mordfall där offren fått ögonen utstuckna.

Dubbelmördaren i Linköping, dock ej bekräftat, men en utredare säger här http://www.efterlyst.tv3.se/index.php?option=com_content&view=article&id=5798% 3Ahar-dubbelmordaren-i-linkoping-slagit-till-igen-&Itemid=2&ffe15f23a6a1dd5e0474634bc1a18053=ac2556c 35edd09e20b4435482a0c797f

"Kvinnan fick skador i ansiktet och det var ett flertal skärsår under ena ögonbrynet. Det är ett speciellt ställe måste man säga, vi vet ju inte om det är slumpvis eller om gärningsmannen med vilja har just satt kniven mellan ögonbrynet och ögonlocket."

Att polisen tycker att det är intressant måste väl tyda på att dubbelmördaren gjort något med sina offers ögon?!
Citera
2008-07-15, 22:17
Medlem
foshoos avatar
Jag skulle chansa på att det är en undermedvetet symbolisk akt, t ex att gärningsmannen upplever att offret eller rentav samhället som helhet är "blint", eller att han efteråt upplever skam och självhat och inte vill att vad han gjort ska "bli sett". Men jag har ingen aning.
Citera
2008-07-15, 22:20
Medlem
De kanske vill objektifiera sina offer för att på så sätt lindra sin skuld. Mörda en människa istället för en person. En stor del av (den yttre)identiteten sitter ju i ögonen.

Eller så kanske det ska symbolisera att offret såg något han/hon ej borde ha sett.
Citera
2008-07-15, 22:46
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foshoo
Jag skulle chansa på att det är en undermedvetet symbolisk akt, t ex att gärningsmannen upplever att offret eller rentav samhället som helhet är "blint", eller att han efteråt upplever skam och självhat och inte vill att vad han gjort ska "bli sett". Men jag har ingen aning.

Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
De kanske vill objektifiera sina offer för att på så sätt lindra sin skuld. Mörda en människa istället för en person. En stor del av (den yttre)identiteten sitter ju i ögonen.

Eller så kanske det ska symbolisera att offret såg något han/hon ej borde ha sett.

Ja, det är möjligt att det är så enkelt som ni skriver.

Men om vi vänder lite på frågan då: varför tycker jag att det är så obehagligt att människor får sina ögon utstuckna? Jag kan läsa om halshuggningar, könsstympningar, avskurna tungor osv utan att blinka. Men när det kommer till utstuckna ögon så tycker jag att gränsen är nådd sedan länge.
Citera
2008-07-15, 22:54
Medlem
Man måste ju göra något mera än bara döda personen...
Citera
2008-07-15, 22:57
Medlem
8-bits avatar
Kanske som hämnd för att offret kollat på mördaren.
Citera
2008-07-15, 22:58
Medlem
_Shakermakers avatar
För att offren inte ska se!
Citera
2008-07-15, 23:11
Medlem
foshoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Ja, det är möjligt att det är så enkelt som ni skriver.

Men om vi vänder lite på frågan då: varför tycker jag att det är så obehagligt att människor får sina ögon utstuckna? Jag kan läsa om halshuggningar, könsstympningar, avskurna tungor osv utan att blinka. Men när det kommer till utstuckna ögon så tycker jag att gränsen är nådd sedan länge.

Jag tror igen det Das Auto sa om avidentifiering, objektifiering, spelar in i hur en frisk människa reagerar emotionellt på tanken på utstuckna ögon. Det känns som ett väldigt långt steg dit från andra grymheter, det är så ultimat på något sätt. Eller kanske är det något alla människor kan relatera till. Som tjej kan jag inte riktigt "känna" tanken på att hugga av kuken eftersom jag inte har någon men kvinnlig könsstympning är däremot känsligare att tänka sig. Alla har ögon, alla har någon gång upplevt att få något i ögat och vet hur otroligt känsliga de är, så alla kan på ett annat sätt tänka sig in i den skadan framför andra. Äsch, jag bara spekulerar.

Men det är verkligen som du säger, många drar gränsen vid ögonen. Min syster har t o m sån noja över det så hon har skrivit på sitt donationskort att hon är beredd att donera allt, utom sina ögon, för hon klarar inte tanken på att de ska bli utplockade och jiddrade med. Det du.
Citera
2008-07-15, 23:43
Medlem
Det beror helt på mördarens person.
Och hur ser mordplatsen ut.
Situation, kontext, kultur.

Ögonen är själens spegel. Är mördaren kristen kanske den vill förvägra den säker passage till skärselden. Ögonen är betraktarens verktyg. Är mördaren deformerad så kanske den vill stoppa samhällets syn på den. Ögonen ser saker. Om mördaren såg något som ett trauma kanske den vill stoppa sitt minne från att upprepas.

Det kan vara vadsomhelst egentligen.
Man måste sätta sig in i den individuella mördarens sinne
för att på riktigt förstå hur den tänker.
Miljö spelar stor roll till exempel..
Citera
2008-07-15, 23:55
Medlem
Pseud0nyms avatar
Skulle gissa på att det är en maktgrej. Genom sin blick utövar man makt. Genom avlägsnandet av blicken gör mördaren sitt offer hjälplöst på mer än ett plan.
Citera
2008-07-16, 01:27
Medlem
BigMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto

offret kanske kollade dömande på personen, och därmed blev gärningsmannen påmind om sin dömmnde fader eller mor och därmed blev helt galen och därför dödades offret.

jag tror att många mördare har ett väldigt svagt jag och därmed så tog han/hon det väldigt hårt när personen kollade kritiserande / nedlåtande på gärningsmannen.

i dont know men det är min chansning i detta fall.
Citera
2008-07-16, 13:01
Medlem
Revoltades avatar
Intressant men ruggigt ämne. Ett av ovanstående inlägg har ju en cosa nostra koppling där handlingen är symbolisk och medveten. En annan variant (inte jag som hittat på den tyvärr) är att GM är så nedvärderad och föraktad från tidiga år att ett sätt att undvika att bli betraktad och skambelagd genom andras blickar är att devaluera peronen genom att skära ut ögonen.

Minns ni förresten den gamla historiska önsketanken att ögonen i sitt sista ögonblick skulle kunna bevara en spegel bild av mördaren på näthinnan?
Detta kan också ligga som en kollektivt omedveten föreställning.

OT varning: snälla Kenny, du gör intressanta inlägg men får jag fråga varför i hela världen denna signatur? På tal om devaluering så för den tankarna till kastrationsångest. No offense - men inte skt macho enl min enkla åsikt.
Senast redigerad av Revoltade 2008-07-16 kl. 13:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in