Citat:
Visserligen har du rätt i att kvinnor naturligtvis inbegrips i sammanhanget men den ensidiga fokuseringen på männen är tydlig. I den muslimska världen mycket tydlig - där förefaller homosexuella kvinnor inte ens existera (i varje fall inte i straffsammanhang).
Ursprungligen postat av melvein
1) Det behövs väl knappast någon större slutledningsförmåga för att inse att även om det är otukt mellan män som nämns i just detta sammanhang så omfattar förbudet även otukt mellan kvinnor. Skulle man tvivla på detta är det bara att titta på andra Bibeltexter där ämnet tas upp och där otukt mellan kvinnor uttryckligen nämns.
Angående mitt skrivsätt.
Citat:
Har jag ju redan förklarat! Min "förklaring" var enbart en avvikelse från den jag egentligen har (att den sexuella driften är naturlig). Avvikelser från den (statistiskt sett) normala driften är också naturlig.
2) Du får gärna förklara vad du menar med felaktigt exemplar och produktionsmissar.
Troende (med från mig avvikande inställning) - att en högre makt och skapare "producerat människan", inte evolutionen, borde därför anse skaparen ansvarig för uppkomna avvikelser. Homosexualitet, som regelmässigt uppstår medfött och har uppstått sedan urminnes tider, vad gäller vilka objekt som människan attraheras av, kan inte skyllas människan. Möjligheten att motstå den naturliga driften (med den "fria viljan") kan sägas vara närmast omöjlig.
Citat:
För att se hur, i det avseendet, det står till i faunan på jorden, låt oss - även om du säkert ogillar det - gå ner till mindre djur för att exemplifiera hur driftslivet verkar för däggdjuren, som vi människor tillhör.
Tror du inte att människor har en fri vilja?
Försök med möss, som till 85% delar människans DNA visar - om man sammanför möss (honor och hannar) som utsatts för svält, vätskebrist och hindrats från sex - att de först parar sig, sedan äter och dricker. Den sexuella driften ger, i varje fall för andra däggdjur än människan, knappast rum för den fria viljan.
Med stor säkerhet kan sägas att tidigare generationer människor för några tiotusentals år sedan, på många sätt liknande mössen i fråga om att släcka den sexuella driftens törst (gäller alla arter som under evolutionens gång med framgång utvecklats).
Citat:
Eller ska jag tolka det som att du tror att homosexualitet är någonting medfött?
Naturligtvis - beläggen för det är numera överväldigande!
Citat:
Du blandar friskt "äpplen och bananer". Den sexuella driften är den starkaste vi har. Alla försök att förhindra den naturliga driften (för homosexuella är naturligt att attraheras av samma kön på samma sätt som för heterosexuella att välja motsatt kön) är dömda att misslyckas och kan ge allvarliga, mentala effekter.
Vi måste vara på det klara med att det Bibeln förbjuder är själva handlingen. Homosexualitet som ”läggning” är ur ett teologiskt perspektiv irrelevant, precis som det vore fel att tala om fortkörare eller äktenskapsbrytare eller tjuv som en "läggning". Det är inte så svartvitt som att allting är antingen medfött eller fullständigt självvalt. Däremot är vi ansvariga inför Gud för våra handlingar och kan inte skylla på någon annan.
I fallet pedofili och andra svårartade sexuella avvikelser i vilka den ena parten saknar förmåga att motsätta sig sexuella inviter, måste man dock via lagstiftning, psykoterapi och ibland medicinska ingrepp i möjligaste mån hindra individen att tillfredsställa sin naturliga drift. I dessa sammanhang finns naturligtvis ingen skillnad i den juridiska bedömningen mellan homosexualitet och heterosexualitet!