2008-12-12, 17:14
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Det stämmer, det är en skillnad. Sen hur man ser på det i sig är en annan fråga, jag menar att man så att säga 'ser mellan fingrarna' på sånt som Gud förbjudit.

Vill bara poängtera att det är inte straffbart att vara homosexuell, utan vad som är straffbart - i ett Shari'ah samhälle - är att begå en sexuell handling inför vittnen. Det är då som homosexualiteten blir en brottslig handling, kan man säga.
Resonemanget fortfarande (som vanligt) fullständigt slingrande muslimskt (konvertitiskt). Kan du aldrig inse att döda en människa för en öppet homosexuell handling inte står i överensstämmelse med ett sunt humant tänkande? Tala om att Gud förbjudit!
Citera
2008-12-12, 17:20
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Resonemanget fortfarande (som vanligt) fullständigt slingrande muslimskt (konvertitiskt). Kan du aldrig inse att döda en människa för en öppet homosexuell handling inte står i överensstämmelse med ett sunt humant tänkande? Tala om att Gud förbjudit!
Nu handlade inte - den här tråden också - om vad Islams läror säger specifikt. Utan om en jämförelse på hur kristna ser på homosexualitet och hur muslimer gör det och hur vi sedan handlar utifrån det.

Tänk om du skulle orka hålla dig On Topic vore ju tacknämligt. Men det lär jag väl få se mig i månen efter. Ska kolla ikväll, är väl fullmåne eller näst intill - kanske jag har tur...
Citera
2008-12-12, 20:33
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Blå
Homosexualitet är av Kyrkomötet, vilket är Svenska Kyrkans högsta instans, accepterat som en av tre normala sexuella variationer.
Där ser man! Kyrkan är ett djävulens redskap. Det finns ingen sanning i henne.
Citat:
Tokkristna och muslimer har ett annat synsätt på sexualiteten liksom på det mesta annat inom humaniteten som civiliserade människor har lärt sig det grundläggande om.
Den civilisation som degraderats till djurstadiet är snart ingen civilisation för människor.
Citat:
Eftersom homosexualitet är en biologisk normalitet, visar den därom misstrogne, enbart okunnighet om det genetiska genomslaget. Homosexualitet förekommer ymnigt bland djurarter som saknar abstrakt tänkande och alltså inte kan analysera, testa, bedöma och välja sin sexuella läggning.
Som sagt, kvar efter civilisation blir människan mera liknad vid djur än moraliskt upprättgående varelser.

Citat:
Detta ovedersägliga påstående finns numera belagt i sådan grad att tvivel visserligen är försvarbart, men samtidigt bevis på djup okunnighet.
Att allt fler och fler omfamnar en lögn gör ju inte lögnen till en sanning. Skit är skit och snus är snus om än i gyllne dosor.

Citat:
Oftast är det bättre att tiga och låta omgivningen tro att man är obildad, än att tala och bevisa det
Som sagt.
Senast redigerad av Dag 2008-12-12 kl. 20:35.
Citera
2008-12-12, 21:09
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Nu handlade inte - den här tråden också - om vad Islams läror säger specifikt. Utan om en jämförelse på hur kristna ser på homosexualitet och hur muslimer gör det och hur vi sedan handlar utifrån det.

Tänk om du skulle orka hålla dig On Topic vore ju tacknämligt. Men det lär jag väl få se mig i månen efter. Ska kolla ikväll, är väl fullmåne eller näst intill - kanske jag har tur...
Om du läser ditt inlägg som jag kommenterade borde du förstå!
Citera
2008-12-12, 21:32
Medlem
Citat:
Samma som vi har dödliga sjukdomar, fakta i kombination med biologi kanske? Fortfarande så betyder inte det att man inte skulle få tycka att det är synd att det finns. Bara för att det är normalt.

Du jämför vuxna människors kärleksliv med dödliga sjukdomar? Det var tamejfan det dummaste jag hört. Varför är alltid de mest religiösa de mest destruktiva?
Citera
2008-12-12, 23:33
Medlem
Citat:
Det stämmer, det är en skillnad. Sen hur man ser på det i sig är en annan fråga, jag menar att man så att säga 'ser mellan fingrarna' på sånt som Gud förbjudit.

Vill bara poängtera att det är inte straffbart att vara homosexuell, utan vad som är straffbart - i ett Shari'ah samhälle - är att begå en sexuell handling inför vittnen. Det är då som homosexualiteten blir en brottslig handling, kan man säga.

Du anser kanske att man "ser mellan fingrarna" på olika former av synder men i själva verket är det bara Gud som kan bestämma en sådan sak. Gud är den enda och högsta domaren som finns och han missar absolut ingenting. Efter-livet påverkas av vad vi gör i detta livet och på så vis så "ser man inte mellan fingrarna" på någonting.
Citera
2008-12-13, 00:05
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Frankenstein
... Gud är den enda och högsta domaren som finns och han missar absolut ingenting. Efter-livet påverkas av vad vi gör i detta livet och på så vis så "ser man inte mellan fingrarna" på någonting.
Tror man på det, känner man möjligen större trygghet än annars. Den öppna personligheten med kraft, ambition och förmåga att studera modern vetenskap på den naturvetenskapliga sidan, leder dock ofta snabbt till övertygelsen om evolutionen som alltings primus motor. Förhoppningsvis kommer du fram fram till den fösrståelsen någon gång i livet.
Citera
2008-12-13, 00:10
Medlem
Citat:
Tror man på det, känner man möjligen större trygghet än annars. Den öppna personligheten med kraft, ambition och förmåga att studera modern vetenskap på den naturvetenskapliga sidan, leder dock ofta snabbt till övertygelsen om evolutionen som alltings primus motor. Förhoppningsvis kommer du fram fram till den fösrståelsen någon gång i livet.

Jag tror absolut på det som vetenskapen kan bevisa och ser inget problem med att kombinera detta med en tro på Gud. Du syftar på att en del kyrkor förnekar evolutionen i sin vetenskapliga form? Har t.ex. Påven gjort det? Den förra gjorde i alla fall inte det. Skulle vara intressant med fakta och citat om någon kan lägga fram dem. (Har för övrigt studerat kemi på högskolans nivå, riktigt spännande ).
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2008-12-13 kl. 00:21.
Citera
2008-12-13, 01:37
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Jag tror absolut på det som vetenskapen kan bevisa och ser inget problem med att kombinera detta med en tro på Gud. Du syftar på att en del kyrkor förnekar evolutionen i sin vetenskapliga form? Har t.ex. Påven gjort det? Den förra gjorde i alla fall inte det. Skulle vara intressant med fakta och citat om någon kan lägga fram dem. (Har för övrigt studerat kemi på högskolans nivå, riktigt spännande ).
Biokemi?
Citera
2008-12-13, 01:46
Medlem
Citat:
Biokemi?

Nej, men jag studerade för några år sedan kemiteknik(kemiingenjör) och tog en hel del poäng. Däribland, allmän kemi, fysikalisk och oorganisk kemi, organisk kemi samt en hel del matematik som t.ex. linjär algebra och statistik. Var det någonting speciellt som du tänkte på med biokemi och hur det kan påverka olika ”spirituella”, ”religiösa” eller ”andliga” ställningstaganden? Något som kan vara relevant för denna tråden. Utveckla gärna.
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2008-12-13 kl. 01:49.
Citera
2008-12-13, 02:12
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Nej, men jag studerade för några år sedan kemiteknik(kemiingenjör) och tog en hel del poäng. Däribland, allmän kemi, fysikalisk och oorganisk kemi, organisk kemi samt en hel del matematik som t.ex. linjär algebra och statistik. Var det någonting speciellt som du tänkte på med biokemi och hur det kan påverka olika ”spirituella”, ”religiösa” eller ”andliga” ställningstaganden? Något som kan vara relevant för denna tråden. Utveckla gärna.
Ja, naturligtvis. Den djupare förståelsen för flora och fauna ligger i biokemins byggstenar med de första fantastiska (DNA/RNA-molekylerna i botten för allt liv). Den genetiska "bibeln" är den öppna bok som beskriver sambanden mellan alla levander varelser och floran runt oss. Genom den kan vi t.ex. se det tydliga släktskapet mellan människor och Apor och konstatera att vi har gemensamma anmödrar. Vi kan också tydligt se de otvetydiga bevisen som gör det statistiskt omöjligt att tänka sig olika arter skapade var och en för sig.
Citera
2008-12-13, 08:38
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Déagol
Du jämför vuxna människors kärleksliv med dödliga sjukdomar? Det var tamejfan det dummaste jag hört. Varför är alltid de mest religiösa de mest destruktiva?
Javisst, varför inte? Aldrig hört talas om uttrycket 'kärleken är blind'? Tänkt på vad det betyder och innebär? Aldrig hört uttrycket 'kärlek bortom alla gränser'? I det senare fallet förutsätter andra icke-inblandade att det ska vara en viss standard och norm på ett par. Håller inte den normen, personerna anses vara för 'olika' (jämfört med betraktarens norm), är för olika i åldrar osv - då är det inte äkta och man kan sätta stämplar på det som man lyster.

Kan man slita sig ut ett 'kärleken är blind' situation, och jämföra det med att kämpa sig ur en sjukdom - så får du tycka det är hur dumt du vill. Jag tycker det är en nog så god jämförelse att göra. Det handlar om en kamp för att frigöra sig/tillfriskna och därmed återhämta sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in