2008-08-13, 19:05
Medlem
TinkerBell86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidLarsson
Ingen vetenskapsman tycker ju att världen och människorna borde gå under heller, så varför tycker du det då?

Va?, nu är du ute och svammlar igen Människorna går inte under, det kommer inte bara att finnas homosexuella människor, du behöver inte oroa dig så mycket om det,låt dom som är det vara det, men det kommer alltid att finnas heterosexuella människor, jag förstår inte din rädsla riktigt.
Citera
2008-08-13, 19:05
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidLarsson
Ingen vetenskapsman tycker ju att världen och människorna borde gå under heller, så varför tycker du det då?

För att vetenskapsmän är oftast idealister. De tror gott om människan, de tror att trots all skit som råder idag (och har rått under ett antal tusen år) så ska människan göra sig fri från sitt vidriga beteende bara man ger det lite tid. Jag är ingen idealist, jag tror inte på att människan kommer att ändra sig och jag anser att människan är en vidrig varelse. En art fylld av potential, men som istället ägnar denna potential åt att strida och tjafsa inbördes hos den egna arten, istället för att samsas och tillsammans som art ta steget utåt i utvecklingen.

Människan förkorppsligar alltså ouppfyllda drömmar om storhet, och det är något jag hatar. Alltså hoppas jag på att mänskligheten går under. Människan förtjänar inte all den potential som hon har...
Citera
2008-08-13, 19:06
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinkerBell86
Va?, nu är du ute och svammlar igen Människorna går inte under, det kommer inte bara att finnas homosexuella människor, du behöver inte oroa dig så mycket om det,låt dom som är det vara det, men det kommer alltid att finnas heterosexuella människor, jag förstår inte din rädsla riktigt.

Han kommenterade min misantropiska världåskådning bara. Lite off-topic förstås, men what the hell.
Citera
2008-08-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Menar du då att homosexuella INTE njuter av homosexuellt sex?

Jag menar, om naturen nu menade att heterosexualitet ska vara den genomgripande normen, varför tycker bögarna då att det är skönt att bli penetrerade i röven av en annan man? Det blir ju inga barn av sådant överhuvudtaget.

Homosexualiteten fungerar precis som heterosexualitet. Det finns dock en viktig skillnad, homosexualla attraheras tillskillnad från heterosexuella på personer av samma kön, vilket gör deras sexualitet totalt meningslös då endast parning mellan två människor av olika kön kan resultera i fortplantning

Citat:
Även med heterosexuella så kan jag tala om för dig att det blir inga barn av oralsex eller analsex. Det blir heller inga barn av att spanking, golden showers eller bajssex. Ändå så ägnar sig heterosexuella åt dessa aktiviteter, och det måste ju vara skönt på något sätt för de verkar ju gilla vad de håller på med. Hur går detta ihop med ditt "naturlighetsargument"?

Sexuella fetischer beror på psykologiska orsaker, homosexualitet på förändringar i hjärnan. Då förstår du kanske att dom inte kan jämföras.

Dessutom ligger felet inte i att som man vilja stoppa in kuken i en hårig rumpa eller som tjej slicka fitta. Felet är att man inte tänder på det motsatta könet, att man inte kan para sig på naturlig väg (utan att gå emot sin sexualitet).

Citat:
Det som höll nere folkmängden förr är samma sak som håller nere folkmängden idag, nämligen männisor som utövar våld mot andra människor.

Självklart har krig och våld alltid varit massmördare, det förnekar jag inte.
Men dåtidens stora mördare hette dock tuberkulos, smittkoppor, kolera, dysenteri etc.

Citat:
Att sexualiteten är till för förökning fårn början är det heller ingen som säger emot, det du däremot inte verkar ha förstått är att människan är en evolutionistisk avvart som har utvecklats utanför ramarna för det som anses vara naturligt. Varför skulle då människans sexualitet sitta kvar i samma infantila, naturliga stadium fortfarande? Om du tar en titt ut i världen så blir det ganska övertydligt att människan inte ägnar sig åt särskilt "naturliga" aktiviteter ("naturliga" enligt biologikonservativa dvs.)

Självklart är det så, men många naturinstinkter har vi kvar än idag. Det är snarare så att naturinstikterna har anpassat sig efter vårt levnadssätt än att dom försvunnit. Vårt beteende härstammar och fyller samma funktioner som tidigare, det uppenbarar sig bara annorlunda. Sexualitetens funktion är fortfarande densamma, detta är inget man bara kan ändra på.

Citat:
Eller kan det vara så att vad som var "naturligt" igår eller häromårtusendet, inte är lika naturligt idag? Om det är något som man bör har lärt sig om naturen vid det här laget så är det att naturen förändras och utvecklas HELA TIDEN. Vad är det som säger att homosexualitet, kärnvapenkrig och rymdforskning inte bara är nästa steg i människans evolution? En art måste inte förändras fysiskt för att det ska räknas som utveckling, den uppbyggnade den moderna människan har, har hon haft i flera tusen år. Har människan inte utvecklats ALLS sen dess då? Jo beteendemässigt och kunskapsmässigt, och det har gått med en rasande takt.

Så, jag ställer frågan återigen: vad är det som säger att alla "onaturliga framsteg" som sker inte bara är nästa steg i människans evolution? Homosexualitet kan ju lika gärna vara moder naturs sätt att se till att vi inte överbefolkar denna planet och dör ut p.g.a överbefolkning, eller hur?..

Du menar att homosexualitet är ett nytt fenomen?

Citat:
Visserligen tror jag inte på "moder natur" själv (naturen är inget väsen som kan tänka kognotivt, naturen är inget annat än en enda lång kemisk reaktion), men det skulle vara nog så rimligt om homosexualiteten är naturens lösning på överbefolkning. Varken naturkatastrofer, dödliga epidemier eller krig lyckas ju hålla vårt bestånd nere utan vårt antal ökar lavinartat och kommer antagligen att strypa hela arten till döds i sinom tid. Om det då exploderar en våg av homosexualitet så kommer förökningen att avstanna markant och en naturlig balans bibehålls...

jaha? Det är möjligt, vet dock inte riktigt vart du vill komma.
Senast redigerad av Das Auto 2008-08-13 kl. 20:41.
Citera
2008-08-13, 20:58
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Homosexualiteten fungerar precis som heterosexualitet. Det finns dock en viktig skillnad, homosexualla attraheras tillskillnad från heterosexuella på personer av samma kön, vilket gör deras sexualitet totalt meningslös då endast parning mellan två människor av olika kön kan resultera i fortplantning

Och 2+2=4.

Fast vem är du att definera hur meningsfullt en persons sex är i jämförelse med en annans? Jag menar, visst heterosexuellas sex ger upphov till fortplantning, men vem kan egentligen säga hur meningsfullt det är? Vad är det som gör fortplantning så mycket mer meningsfullt än något annat?

Det är det här jag syftar på med "naturlighetsargument". Människor som använder sig av detta verkar gå och tro att naturen är något sorts väsen som har en gudomlig plan som människan ska följa, och att alla människor som INTE följer "planen" gör fel på något sätt.

Naturen är inget väsen med en gudomlig plan, naturen är en "naturkraft", lika dum och intelligensbefriad som elektrisk kraft eller en lägereld. De finns bara p.g.a den kemiska reaktionen som har givit upphov till dem. Det som gör människan speciell på det sättet är att den har sprungit upp ur en naturkraft men senare utvecklats på ett sätt där människan själv bestämmer sitt syfte och mening. Människan är den första arten som aktivt ifrågasätter naturkraften hon kom ifrån (detta har inget annan känd art gjort på denna planet). Grejen är den att syftet som vi ger oss själva är enbart subjektiva syften, det finns alltså inget syfte som är mer "rätt" eller "fel" än något annat. Nej inte ens ett syfte som följer naturens "vilja" är mer rätt, det är fortfarande lika subjektivt.

Så homosexuellt sex är ganska meningslöst om syftet med det är att avla barn, det stämmer. Men hur ofta har människor sex enbart med barnavel i tankarna?

Citat:
Sexuella fetischer beror på psykologiska orsaker, homosexualitet på förändringar i hjärnan. Då förstår du kanske att dom inte kan jämföras.

Hur vet vi det? Jag menar vi kan ju inte ens skilja på hjärnsignaturen från en psykopatisk massmördare från en helt normal och frisk människa. Det kanske finns något i hjärnaktiviteten som vi inte med dagens vetenskap kan mäta än?

Citat:
Dessutom ligger felet inte i att som man vilja stoppa in kuken i en hårig rumpa eller som tjej slicka fitta. Felet är att man inte tänder på det motsatta könet, att man inte kan para sig på naturlig väg (utan att gå emot sin sexualitet).

Men vad är det för empiriskt "fel" med det? För att det går emot den allmänt vedertagna bilden av "naturlighet"? Hur ofta brukar naturen prata med oss och säga när vi gör rätt eller fel?

Citat:
Självklart har krig och våld alltid varit massmördare, det förnekar jag inte.
Men dåtidens stora mördare hette dock tuberkulos, smittkoppor, kolera, dysenteri etc.

Jo precis, och det dyker upp nya sjukdomar och epidemier hela tiden. Skillnaden mellan då och nu är att människan är för jävla duktig på att skärma av epidemier och stoppa dem innan de hinner bryta ut på allvar. Eller så hinner vi hitta botemedel istället som eliminerar sjukdomarna helt och hållet. Sjukdomar kan inte längre hålla människans antal i schack (det har den aldrig kunnat om man tittar på befolkningsökningen så har den nästan uteslutande ökat).

Alltså klarar inte naturen av att hålla vårt bestånd nere längre. Vi har ju besegrat naturens gränser på många andra sätt tidigare så att dödligheten är det nästa steget är ju inget konstigt. Det är alltså upp till oss själva att se till att vi inte blir för många. Eller så är det helt enkelt naturen som har givit upphov till homosexualitet. Som en "fail-safe" utifall att virus och sjukdomar skulle misslyckas (vilket de har gjort). Fast det går egentligen inte att svara på, naturen är ju som bekant inte ett intellektuellt väsen med en plan.

Men om vi säger såhär, om JAG får välja så ser jag hellre att människor är homosexuella än att vi måste kriga för att hålla beståndet i schack. Det är en betydligt behagligare lösning, håller du inte med?

Citat:
Självklart är det så, men många naturinstinkter har vi kvar än idag. Det är snarare så att naturinstikterna har anpassat sig efter vårt levnadssätt än att dom försvunnit. Vårt beteende härstammar och fyller samma funktion som tidigare, det uppenbarar sig bara annorlunda. Sexualitetens funktion är fortfarande densamma, detta är inget man bara kan ändra på.

Du menar att homosexualitet är ett nytt fenomen?

Men hur går dessa två uttalanden ihop? Homosexualitet är ju inte ett nytt fenomen. Vad är det som säger att homosexualitet inte är en lika naturlig instinkt som homosexualitet? Har man någonsin rent vetenskaligt kunnat bevisa att homosexualitet är något som inte härstammar från naturen?

Citat:
jaha? Det är möjligt, vet dock inte riktigt vart du vill komma.

Det jag vill komma till är att om nu homosexualitet ÄR nästa steget i människans evolution (som har förtryckts i årtusenden av kultur och religion och aldrig tillåtits bryta ut riktigt), om man då är övertygad om att evolutionen och naturen är "rätt", varför ifrågasätter man då homosexualitet? Varför hävda att homosexualitet är "mot naturen"? Det är ju ganska allmänt känt att homosexualitet inte uppstår som ett val utan att homosexuella känner sig dragna till människor av det egna könet utan att kunna förklara det, vad är det isåfall som säger att det inte är naturen som har givit upphov till det? Det ligger ju inte mycket mänsklig intelligens bakom att bli attraherad till någon, eller hur?
Citera
2008-08-13, 22:34
Medlem
Error 404s avatar
Citat:
Det jag vill komma till är att om nu homosexualitet ÄR nästa steget i människans evolution (som har förtryckts i årtusenden av kultur och religion och aldrig tillåtits bryta ut riktigt), om man då är övertygad om att evolutionen och naturen är "rätt", varför ifrågasätter man då homosexualitet? Varför hävda att homosexualitet är "mot naturen"? Det är ju ganska allmänt känt att homosexualitet inte uppstår som ett val utan att homosexuella känner sig dragna till människor av det egna könet utan att kunna förklara det, vad är det isåfall som säger att det inte är naturen som har givit upphov till det? Det ligger ju inte mycket mänsklig intelligens bakom att bli attraherad till någon, eller hur?
Driver du med folk, eller? Ganska skrattretande faktiskt.
Citera
2008-08-13, 22:39
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Error 404
Driver du med folk, eller? Ganska skrattretande faktiskt.

Ge mig ett vetenskapligt och empiriskt baserat svar som säger motsatsen, om du kan...

Min poäng är att vi kan inte veta. Det är ju inte så att man får ett veckobrev av moder natur där hon utförligt förklarar nästa steg i evolutionen och vad som ska hända.
Citera
2008-08-13, 23:18
Medlem
Citat:
Och 2+2=4.

Fast vem är du att definera hur meningsfullt en persons sex är i jämförelse med en annans? Jag menar, visst heterosexuellas sex ger upphov till fortplantning, men vem kan egentligen säga hur meningsfullt det är? Vad är det som gör fortplantning så mycket mer meningsfullt än något annat?

Både ur ett humanistiskt perpektiv (vad tjänar jag på artens fortplantning? jag dör ju ändå) och ur ett filosofiskt perspektiv (vad är syftet med artens överlevnad, speciellt då vår art mest förstör?) är fortplantning meningslöst.

Nu pratade jag dock om det biologiska perspektivet. Där går livet ut på att säkra artens överlevnad, utan att fråga varför. Sexualiteten finns där just för att vi inte ska ifrågasätta.

Vi är, inte riktigt, men i praktiken förslavade under sexualiteten. Man kan ignorera den ett tag, men till slut brukar den ändå besegra en. Kåthet, attraktion och kärlek brukar bli för starkt att motstå.

Nu finns ju preventivmedel och metoder att ha sex på som inte leder till fortplantning. På detta sätt "lurar" vi sexualiteten.

Citat:
Det är det här jag syftar på med "naturlighetsargument". Människor som använder sig av detta verkar gå och tro att naturen är något sorts väsen som har en gudomlig plan som människan ska följa, och att alla människor som INTE följer "planen" gör fel på något sätt.

Jag fördömer ingen. Jag fördömer inte en person med glasögon, jag kan dock anta att personen har fel på sin syn, och annars inte behövt ha glasögon. På samma sätt fördömer jag inte människor som tänder på samma kön, däremot kan jag dock tycka att personen har fel på sin sexualitet, då h*n ej kan fortplanta sig på ett naturligt sätt.

Citat:
Naturen är inget väsen med en gudomlig plan, naturen är en "naturkraft", lika dum och intelligensbefriad som elektrisk kraft eller en lägereld. De finns bara p.g.a den kemiska reaktionen som har givit upphov till dem. Det som gör människan speciell på det sättet är att den har sprungit upp ur en naturkraft men senare utvecklats på ett sätt där människan själv bestämmer sitt syfte och mening. Människan är den första arten som aktivt ifrågasätter naturkraften hon kom ifrån (detta har inget annan känd art gjort på denna planet). Grejen är den att syftet som vi ger oss själva är enbart subjektiva syften, det finns alltså inget syfte som är mer "rätt" eller "fel" än något annat. Nej inte ens ett syfte som följer naturens "vilja" är mer rätt, det är fortfarande lika subjektivt.

Som jag nämnt innan tror jag att alla kroppsdelar och känslor har varsin specifik funktion och finns där av en anledning.

Citat:
Så homosexuellt sex är ganska meningslöst om syftet med det är att avla barn, det stämmer. Men hur ofta har människor sex enbart med barnavel i tankarna?

Nej människorna använder sex som en drog nuförtiden, för att locka fram njutning utan att tjäna dess egentliga funktion.

Citat:
Hur vet vi det? Jag menar vi kan ju inte ens skilja på hjärnsignaturen från en psykopatisk massmördare från en helt normal och frisk människa. Det kanske finns något i hjärnaktiviteten som vi inte med dagens vetenskap kan mäta än?

Jag personligen tror att alla kan uppfostras till att bli massmördare. Att även detta är psykiologist, ej medfött.

Citat:
Men vad är det för empiriskt "fel" med det? För att det går emot den allmänt vedertagna bilden av "naturlighet"? Hur ofta brukar naturen prata med oss och säga när vi gör rätt eller fel?

Rätt och fel är två helt subjektiva ord. Att jag tycker homosexualitet är fel betyder inte att det i objektiv mening är fel. Har jag påstått detta?

Citat:
Jo precis, och det dyker upp nya sjukdomar och epidemier hela tiden. Skillnaden mellan då och nu är att människan är för jävla duktig på att skärma av epidemier och stoppa dem innan de hinner bryta ut på allvar. Eller så hinner vi hitta botemedel istället som eliminerar sjukdomarna helt och hållet. Sjukdomar kan inte längre hålla människans antal i schack (det har den aldrig kunnat om man tittar på befolkningsökningen så har den nästan uteslutande ökat).

Nu syftade jag mest på att preventivmedel ersatte naturens sätt att hålla oss i schakt (även om det fortfarande finns sjukdomar och naturkatastrofer).

Citat:
Alltså klarar inte naturen av att hålla vårt bestånd nere längre. Vi har ju besegrat naturens gränser på många andra sätt tidigare så att dödligheten är det nästa steget är ju inget konstigt. Det är alltså upp till oss själva att se till att vi inte blir för många. Eller så är det helt enkelt naturen som har givit upphov till homosexualitet. Som en "fail-safe" utifall att virus och sjukdomar skulle misslyckas (vilket de har gjort). Fast det går egentligen inte att svara på, naturen är ju som bekant inte ett intellektuellt väsen med en plan.

Fast nu kan man ju inte säga att virus och sjukdomar direkt misslyckas. Epedemier kommer i vågor, det kommer komma nya i framtiden om vi förökar hos i för hög takt.

Citat:
Men om vi säger såhär, om JAG får välja så ser jag hellre att människor är homosexuella än att vi måste kriga för att hålla beståndet i schack. Det är en betydligt behagligare lösning, håller du inte med?

Jo, om man nu väljer att lägga fram det på det viset.

Citat:
Men hur går dessa två uttalanden ihop? Homosexualitet är ju inte ett nytt fenomen. Vad är det som säger att homosexualitet inte är en lika naturlig instinkt som homosexualitet? Har man någonsin rent vetenskaligt kunnat bevisa att homosexualitet är något som inte härstammar från naturen?

Inte vad jag vet iaf.

Citat:

Då jag redan förklarat varför jag anser homosexualitet fel orkar jag inte skriva det fler gånger. Frågan är dock hur man ska se på olika förståndshandikapp, dessa har ju också antagligen alltid funnits. Är dessa sjukdomar eller något naturligt?
Citera
2008-08-14, 02:26
Medlem
jag är själv inte kristen men jag måste endå hålla med TS. att homosexuella ska få gifta sig i en kyrka är helt fel då homosexualitet är en synd enligt bibeln. dubbelmoral av den prästen som viger dom. vill däremot inte säga att homosexualitet är en sjukdom, snarare en defekt människa vars gener inte ska föras vidare
Citera
2008-08-14, 10:33
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Nu pratade jag dock om det biologiska perspektivet. Där går livet ut på att säkra artens överlevnad, utan att fråga varför. Sexualiteten finns där just för att vi inte ska ifrågasätta.

Mmm, men nu har jag redan påpekar ett tiotal gånger att homosexuella visst kan skaffa barn (t.o.m. på det "naturliga" viset).

Så det håller helt enkelt inte. Case closed.

Citat:
Som jag nämnt innan tror jag att alla kroppsdelar och känslor har varsin specifik funktion och finns där av en anledning.

Blindtarmen? Vi är inte designade, vi har en hel del evolutionärt "skräp" kvar.

Vidare, varför är då t.ex. rektum en erogen zon för de allra flesta? (om vi nu talar manlig homosexualitet)
Citera
2008-08-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Mmm, men nu har jag redan påpekar ett tiotal gånger att homosexuella visst kan skaffa barn (t.o.m. på det "naturliga" viset).

Så det håller helt enkelt inte. Case closed.

Jo fast nu pratar vi antagligen om väldigt få personer som gör på detta sätt, knappast något representativt för homosexuella. Väldigt få väljer nog att gå igenom den psykiska pressen det innebär att ha sex på ett sätt man finner motbjudande. Det är även tveksamt om det verkligen kan betraktas som naturligt att gå emot sin sexualitet.

Citat:
Blindtarmen? Vi är inte designade, vi har en hel del evolutionärt "skräp" kvar.

Bara för vetenskapen inte ännu funnit en förklaring till allt inom anatomin, betyder det ju knappast att det kan avfärdas som evolutionärt "skräp". Blindtarmen har en funktion hos vissa djur, och har antagligen även haft en funktion hos människan.

Citat:
Vidare, varför är då t.ex. rektum en erogen zon för de allra flesta? (om vi nu talar manlig homosexualitet)

Ett mysterium, helt klart. Dock inte tillräckligt stort för att jag ska ge upp min teori.
Citera
2008-08-14, 15:12
Bannlyst
En synd mot Gud, en synd mot livet och en synd mot kärleken, det är vad denna sexuellla abomination är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in