2008-08-04, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Javisst är homosexualitet en synd enligt Bibeln.

Däremot är det ingen synd enligt samma skrift att sälja sin dotter som slav! Ej heller att köpa en slav så länge den kommer från ett grannland.
Ska vi därav dra slutsatsen att slaveri är acceptabelt, bara för att det tillåts i Bibeln?

Se t.ex. http://www.snopes.com/politics/religion/drlaura.asp

måste man vara bokstavstroende rakt igenom för att få tolka bibeln i just ett sammanhang?
nej, självklart inte. man gör som i allting annat - man väljer ut det som berör en själv.
Citera
2008-08-04, 17:58
Medlem
Korrekt!

Citat:
Ursprungligen postat av M.T.(SÄPO)
måste man vara bokstavstroende rakt igenom för att få tolka bibeln i just ett sammanhang?
nej, självklart inte. man gör som i allting annat - man väljer ut det som berör en själv.

Precis!

Metoden benämns ibland "att tolka något som Fan läser Bibeln!"

Vilket innebär just att plocka ut de bitar man önskar, som passar just ens egna syften.

En metod flitigt använd i t.ex. diktaturstater mm.

Om jag nu vill tillämpa en sådan metod, så kan jag ju t.ex. försöka auktionera ut min dotter på någon auktionssajt, med hänvisning till Bibeln. Lämpligt bibelcitat kan vi nog alltid ragga upp.

Och så vill jag ha en egen slav som städar hemma, själv är jag för lat.
Men det måste vara en norrman, danskar super och röker för mycket och snackar så sluddrigt att inte ens en skåning begriper dem!

Dessutom gillar jag inte rødgrød med piskefløde...

Obs! Ironi...
Senast redigerad av GaussBonnet 2008-08-04 kl. 18:26.
Citera
2008-08-04, 18:05
Bannlyst
Citat:
Precis!

Metoden benämns ibland "att tolka något som Fan läser Bibeln!"

Vilket innebär just att plocka ut de bitar man önskar, som passar just ens egna syften.

En metod flitigt använd i t.ex. diktaturstater mm.

fast nu låter det ju som nått negativt (diktaturstater) och det tycker jag inte att det är.

min alldeles egna tro är inspirerad av allting som intresserar mej ,sen om det är kristendom, buddism, hinduism eller islam kanske, känns föga angeläget. man plockar bitar lite här och där. ungeför som politik - det finns godsaker i alla partier. :/

och bara för att jag hänger på flashback tycker inte jag att allt som skrivs här är bra - verkligen inte
Senast redigerad av M.T.(SÄPO) 2008-08-04 kl. 18:19.
Citera
2008-08-04, 18:23
Medlem
En jämförelse

Anta att man säger sig vara bokstavstroende laglydig. (Har visserligen aldrig hört talas om sådant, men never mind)

Då är frågan: hur många av lagbokens (och Svensk Författningssamlings) lagar kan man strunta i bara för att man så önskar, och ändå rätteligen kalla sig bokstavstroende laglydig?

Svaret är kristallklart: inte en enda!

Alldeles vad vi än tycker, så är lagens bokstav tvingande. Vi kan inte "plocka bitar lite här och där" efter eget tycke och smak, ej heller "välja ut det som berör en själv".

Så varför ska man kunna "plocka bitar lite här och där" efter eget tycke och smak när det gäller Bibeln, och ändå kunna kalla sig troende (bokstavstroende)?

It doesn´t make sense.

Nej, jag vill ha ett helt stall av norska slavar, och kanske en islänning också.
Senast redigerad av GaussBonnet 2008-08-04 kl. 19:09.
Citera
2008-08-04, 18:34
Medlem
Citat:
känner man homokänslor kanske man ska avhålla sej från intimsex. man kan kramas bara

känner man homokänslor så tycker jag att man ska ha sex om vill! sex är skönt!
Citera
2008-08-04, 18:35
Medlem
Insomniac^s avatar
Inte dem!

Har inte orkat läsa igenom så någon har säkert redan skrivit detta.
Men jag blir alltid lite nedslagen när jag ser en religös hjärntvättade person.
Vad säger bibeln om respekt? Och Homosexuella är visst människor. (Såg du skrivit annorlunda i ett inlägg)
De har bara en avvikelse från "normala" människor, deras sexuella läggning.
Det är klart att folk får vara homosexuella, jag bryr mig inte. Men ni religösa verkar vara helt sålda på era gud(ar) så det kvittar nog vad jag än skriver. Ni kommer inte att ändra er åsikt.

Människan uppfann gud, inte tvärtom. Nästan som att man borde börja med Pastafarianismen, den religionen är lite töntigt dock. Men bara för att retas med religösa.

(ironi att det blev en djävul i slutet)
Citera
2008-08-04, 19:33
Bannlyst
Citat:
Anta att man säger sig vara bokstavstroende laglydig. (Har visserligen aldrig hört talas om sådant, men never mind)

Då är frågan: hur många av lagbokens (och Svensk Författningssamlings) lagar kan man strunta i bara för att man så önskar, och ändå rätteligen kalla sig bokstavstroende laglydig?

Svaret är kristallklart: inte en enda!

Alldeles vad vi än tycker, så är lagens bokstav tvingande. Vi kan inte "plocka bitar lite här och där" efter eget tycke och smak, ej heller "välja ut det som berör en själv".

Så varför ska man kunna "plocka bitar lite här och där" efter eget tycke och smak när det gäller Bibeln, och ändå kunna kalla sig troende (bokstavstroende)?

It doesn´t make sense.

Nej, jag vill ha ett helt stall av norska slavar, och kanske en islänning också.

men det är ju du som säger att man ska tolka bibeln bokstavligt eller ingenting alls. eller vad menar du?
jag tycker verkligen inte att man ska göra det. hur många ser bibeln som en lagbok? bara fundamentalister skulle jag gissa, men dom har inte många hästar hemma.
Citera
2008-08-04, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coxxe
känner man homokänslor så tycker jag att man ska ha sex om vill! sex är skönt!

ingen aning om homosex är skönt, men jag skulle inte ha nånting emot två flator i min säng, men bögsex är tyvärr bara smutsigt och farligt
Citera
2008-08-04, 19:41
Medlem
Jo...

Citat:
men det är ju du som säger att man ska tolka bibeln bokstavligt eller ingenting alls. eller vad menar du?
jag tycker verkligen inte att man ska göra det. hur många ser bibeln som en lagbok? bara fundamentalister skulle jag gissa, men dom har inte många hästar hemma.
...det är nog bara fundamentalisterna som tar det så totalt obarmhärtigt bokstavligt.

Men undras om de säljer sina barn som slavar?

Givetvis kan man ju plocka lite som man önskar i Bibeln. Men då ska man kanske inte kalla sig kristen.

Nog kan väl ändå de allra flesta vara överens om att man ska behandla sin nästa så som man själv vill bli behandlad? Utan att för den skull vara särdeles kristen.
Citera
2008-08-04, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coxxe
du säger att det är vi homosexuella som skapade hiv så indirekt är det mitt fel om du blir smittad av en tjej sa du!!!

jo, men inte till just dej personligen utan till hela "fenomenet" bög. eftersom jag tror på att sjukdomar uppstår i långa loppet om man bryter mot vissa grundvalar i naturen. inget ont om dina känslor nu, men jag försöker bara förklara varför jag skulle kunna tycka att det är en "synd"
Citera
2008-08-04, 19:53
Medlem
bomanos avatar
Citat:
ingen aning om homosex är skönt, men jag skulle inte ha nånting emot två flator i min säng, men bögsex är tyvärr bara smutsigt och farligt

Citat:

de facto är att jag är ganska säker att dessa känslor skulle infinna sig i ALLA sexuella kombinationer utöver två stycken!(2)....

jo...ish jag TROR faktiskt det.
Senast redigerad av bomano 2008-08-04 kl. 19:56.
Citera
2008-08-04, 19:54
Bannlyst
Citat:
.
Nog kan väl ändå de allra flesta vara överens om att man ska behandla sin nästa så som man själv vill bli behandlad? Utan att för den skull vara särdeles kristen.

precis!
och detta ordspråk och många andra är ju från bibeln, och som de flesta skriver under på, även om dom anser sej vara ateister eller nått.

jag känner att min grund är kristen men är inte alls kyrklig eller nått, samtidigt hittar jag trevliga saker i buddismen och även en del saker som är bra med islam (ramadan tex)..jag vill tro på reinkarnation, vilket inte är så jättevanligt i kristendomen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in