2008-12-13, 18:48
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Människor som låter tron råda över kunskapen, kommer vi aldrig ifrån.
Nä, och människor som låter sin kunskap skena iväg efter vart vindkast i läran kommer vi heller aldrig ifrån ...
Citera
2008-12-13, 18:52
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
För att idag skändas allt heligt, allting ska vara sjukt, perverst och undermänniskorna ska tillåtas ta del av de "mänskliga rättigheterna", and so on. Finns en reklam med en präst som är bög på TV och gifter sig med en annan man i en kyrka, det gjorde fan så man tappade allt hopp på en ljus framtid när man såg det.

Som Åke Green sade: inte ens djuren ska komma undan människans sjuka lustar.
Det där såg jag också.
Kyrkan verkar alltid vilja gå före med dåliga exempel. Speciellt om det strider mot Guds vilja då trivs kyrkan som fisken i vattnet. Hon stortrivs när hon får hjälpa folk att synda, häda och håna sanningen.
Citera
2008-12-13, 18:56
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Du har totalt missuppfattat vad vi talar om - det rör sig inte om semantik. Ordet synda har kommit för att stanna - "synda på nåden", "syndigt gott", "synd att inte pröva" etc.. Vi talar om att det religiösa begreppet synd, bl.a. runt homosexualitet, är felaktigt grundat och därmed faller. Inget särskilt upphetsande med det. Att många håller fast syndbegreppet runt vissa sexrelaterade aktiviteter av inkrökta, religiösa skäl är en annan sak. Människor som låter tron råda över kunskapen, kommer vi aldrig ifrån.

Då det är i grunden ett religiöst ord så tycker jag det är i aldra högsta grad applicerbart i religiösa frågor. Rent naturvetenskapligt finns inga rätt eller fel så därför kan man aldrig sägat något om det. Att säga att homosexualitet inte är synd är lika inskränkt som att säga att det är det. Kan du säga varför det är felaktigt i sammanhanget istället för att rada upp postmodernistiska moralkakor.
Citera
2008-12-13, 19:08
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Det här var ju intressant!
Du är alltså inte muslim utan har en egen trosuppfattning. Du har liksom hittat på en egen lära efter hur du tolkar koranen. Hmmm ... Kan en muslim göra så utan att bli halshuggen?
Nu svamlar du min bäste Dag. Vad vill du egentligen ha sagt?
Citera
2008-12-13, 19:16
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Då det är i grunden ett religiöst ord så tycker jag det är i aldra högsta grad applicerbart i religiösa frågor.
För att du inte skall haka upp dig på ordet "synd" - låt oss istället använda ord som t.ex. "rätt", "riktigt", "etiskt", "moraliskt" och liknande. Med utgångspunkt från den biologiska verklighet vi nu känner till, kan naturligtvis inte finnas anledning att vuxna homosexuella skall känna det vara fel att ömsesidigt, följa sin ömsesidiga, naturliga, sexuella drift.
Citat:
Rent naturvetenskapligt finns inga rätt eller fel så därför kan man aldrig sägat något om det. Att säga att homosexualitet inte är synd är lika inskränkt som att säga att det är det.
Med det uttalandet visar du ju att du inte förstår att det vi talar om berör en instinkt kraftigare än behovet att äta. Att andra människor (samhället) skulle styra detta är naturligtvis helt orimligt.
Citat:
Kan du säga varför det är felaktigt i sammanhanget istället för att rada upp postmodernistiska moralkakor.
Sådana uttalanden/frågeställningar bekräftar bara att du faktiskt inte förstår att vi talar om samma naturliga variation i människans driftsliv som i djurvärlden i övrigt. Den omständigheten att du anser den förkastlig eftersom den inte följer den heterosexuella normen, är en helt annan sak.
Citera
2008-12-13, 19:22
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Nä, och människor som låter sin kunskap skena iväg efter vart vindkast i läran kommer vi heller aldrig ifrån ...
Vilket vindkast och vilken lära? Menar du att homosexualitet skulle kunna klassas som en "förmåga" (vilken som helt) som man normalt kunde tillägna sig av plötsligt påkomna perversa skäl?
Citera
2008-12-13, 20:24
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
För att du inte skall haka upp dig på ordet "synd" - låt oss istället använda ord som t.ex. "rätt", "riktigt", "etiskt", "moraliskt" och liknande. Med utgångspunkt från den biologiska verklighet vi nu känner till, kan naturligtvis inte finnas anledning att vuxna homosexuella skall känna det vara fel att ömsesidigt, följa sin ömsesidiga, naturliga, sexuella drift.
Med det uttalandet visar du ju att du inte förstår att det vi talar om berör en instinkt kraftigare än behovet att äta. Att andra människor (samhället) skulle styra detta är naturligtvis helt orimligt.
Sådana uttalanden/frågeställningar bekräftar bara att du faktiskt inte förstår att vi talar om samma naturliga variation i människans driftsliv som i djurvärlden i övrigt. Den omständigheten att du anser den förkastlig eftersom den inte följer den heterosexuella normen, är en helt annan sak.

Ja det är ju olika rätt beroende på vilken religion och ideologi man tillhör. Att påstå att vi skulle ha bäst etik av alla civilisationer som kommit och fallit är att bevisa sin brist på självinsikt. Den drift som du nu talar om gör i vilket fall inte någon nytta för någon.

Om man nedsätter sig till att endast följa sina drifter så är man inte mer människa än en gris. Nu säger jag inte att jag tycker det är moraliskt förkastligt att vara homosexuell då jag fullständigt skiter i ifall folk är det och har bögar som vänner, men det rättfärdigar det inte likväl ur en religiös synvinkel. Huruvida det är rätt eller fel kan ju ingen säga då det evolutionistiskt naturvetenskapligt inte finns några rätt eller fel, däremot finns det religioner och ideologier och där får man säga att de flesta anser homosexualitet som moraliskt förkastligt.

Sammanfattningsvis kan man ju säga att om homosexualitet är rätt eller fel finns inget svar på, så det är en dålig fråga. Däremot är homosexualitet utan dess tvivel synd enligt den rådande definitionen på synd.
Citera
2008-12-13, 21:01
Medlem
Jag har absolut inget emot homosexuella, alla har rätt till sina egna val, det är helt upp till dom...

DÄREMOT, kan jag faktigst tycka att det är fel att dom får gifta sig i kyrkan..

Inte för JAG personligen bryr mig, men det är strikt emot i kristendomen och jag ser ingen anledning att inte respektera det...
Citera
2008-12-13, 21:14
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ja det är ju olika rätt beroende på vilken religion och ideologi man tillhör. Att påstå att vi skulle ha bäst etik av alla civilisationer som kommit och fallit är att bevisa sin brist på självinsikt. Den drift som du nu talar om gör i vilket fall inte någon nytta för någon.
Vad har den generella nyttan för andra att göra med känslan av tillfredsställelse hos enskilda individer genom människans starkaste drift? Vi talar inte om någon slags tävlan (som du antyder) om vilken ideologi (religiös eller inte) som skulle representera bäst etik. Det är fråga om naturlig, medfödd drift (i det mänskliga sinnet), som är oberoende av hetero- eller homosexualiten.
Citat:
Om man nedsätter sig till att endast följa sina drifter så är man inte mer människa än en gris. Nu säger jag inte att jag tycker det är moraliskt förkastligt att vara homosexuell då jag fullständigt skiter i ifall folk är det och har bögar som vänner, men det rättfärdigar det inte likväl ur en religiös synvinkel.
Men du säger dig ju inte vara religiös! Hur kan då fortsätta förfäkta dessa inkrökta tankar?
Citat:
Huruvida det är rätt eller fel kan ju ingen säga då det evolutionistiskt naturvetenskapligt inte finns några rätt eller fel, däremot finns det religioner och ideologier och där får man säga att de flesta anser homosexualitet som moraliskt förkastligt.
Men den inställningen beror ju bara på att du inte förstår skillnaden mellan rätt och fel i just detta sammanhang. Moraliska synpunkter kan inte läggas på olika medfödda former av diftslivet, som iakttas inom hela djurriket. Den som, från moralisk synpunkt, vill förhindra andra att använda sitt naturliga driftsliv för samma njutning som de själva kan (genom att tillhöra den heterosexuella normen) har inte bara ett inkrökt tänkande utan besitter, möjligen omedvetet, en viss form av grymhet.
Citat:
Sammanfattningsvis kan man ju säga att om homosexualitet är rätt eller fel finns inget svar på, så det är en dålig fråga. Däremot är homosexualitet utan dess tvivel synd enligt den rådande definitionen på synd.
Då är du åter inne på det mest irrelevanta i sammanhanget. Du förstår tydligen inte det enkla faktum, att den religiösa inställningen måste falla, eftersom den i grunden bygger på bristande kunskaper sedan tusentals år tillbaka.
Citera
2008-12-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ja då kan man gärna komma med något belägg om varför 2000 år och 90% av kyrkan har fel. Annars kan man ju börja tänka på om det inte är (S)venska kyrkan som har fel.
Helt omöjligt att komma med belägg som troende människor ska ta till sig, oavsett vad jag hävdar så kommer mina argument stå emot guds vilja och att tro att jag skulle kunna vinna en sådan debatt är knappast troligt.
Min frågar handlar fortfarande om varför just vissa delar av bibeln måste tolkas bokstavligt, det är ju trots allt en ganska utbredd uppfattning att bibeln i sin helhet inte kan tolkas bokstavligt. Så att komma med påståendet att en majoritet av troende kristna står bakom denna tolkning av bibeln räcker inte, det är inte ens ett argument. Jag är mer intresserad av att veta varför just denna del av bibeln måste tolkas bokstavligt och varför andra delar inte ska göras det, vi är väl ändå överens om att man inte kan tolka bibeln bokstavligt i sin helhet? Så berätta nu varför delarna om homosexuella ska tolkas bokstavligt.
Citera
2008-12-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av You better run
Jag har absolut inget emot homosexuella, alla har rätt till sina egna val, det är helt upp till dom...

DÄREMOT, kan jag faktigst tycka att det är fel att dom får gifta sig i kyrkan..

Inte för JAG personligen bryr mig, men det är strikt emot i kristendomen och jag ser ingen anledning att inte respektera det...
Men då är det väl bra att det är upp till kyrkan och prästerna att viga homosexuella om nu kyrkan och prästerna vill detta, eller hur?
Citera
2008-12-13, 23:25
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Nu svamlar du min bäste Dag. Vad vill du egentligen ha sagt?
Du skrev ju att: "Oskyldiga ska inte vara de som straffas för att någon begår ett brott."
Varför stenar muslimerna då de som blivit våldtagna? Du verkar ju ha en egen tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in