2010-05-17, 09:49
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Gillar inte att surfa? Vad är annorlunda?

Nae det är bara något, fått en förkärlek på att alltid surfa med windows.
Citera
2010-05-17, 11:11
Bannlyst
Jag har försökt använda Ubuntu ett antal gånger men aldrig fått till det särskilt bra. För det första är allt så förbannat svårt. Första gången jag testade det fick jag inte rätt upplösning på skärmen, man var tvungen att installera nya drivrutiner till grafikkortet. Tyvärr innebar detta att skriva kod i något terminalfönster. Ridå.

Efter jul köpte jag mig en htpc som jag hade tänkt mig att använda ihop med Ubuntu och XBMC eftersom jag läst att man om man körde Nvidia-grafik kunde utnyttja hårdvaruacceleration av H264. Jag valde ett GT220. Även här fick här fick jag ångra mig bittert. Här kommer min berättelse om varför Linux suger:

Först och främst var man ju tvungen att installera nya drivrutiner, vilket jag efter en stunds googlande till slut lyckades med. Men sen kunde jag inte välja vilken upplösning jag ville ha i XBMC, det visade sig att jag behövde göra en egen xorg.conf och lägga till en rad modelines i textformat i DOS-miljö. När jag hade gjort det och startat om blev det ingen skillnad, det visade sig att Ubuntu av någon anledning gjorde en ny blank xorg.conf hela tiden trots att jag satte den som skrivskyddad. Gah!

Dessutom fick jag inget ljud via HDMI trots dom nya drivrutinerna. Lösningen för att få ljud via HDMI i Linux:

http://wiki.xbmc.org/?title=HOW-TO_s...20%2C_or_GT240

Ungefär mitt i alla de förbannade stegen som nämns i ovanstående länk gav jag upp. Jag installerade Windows 7, laddade ner de senaste drivrutinerna från Nvidia och startade XBMC. Allt fungerade perfekt. Jag kommer dra mig för att köra Linux igen, man blir galen på allt krångel.

Det kan hända att jag kommer pröva igen om något år eller två, men i dagsläget är Linux för svårt för mig. Jag anser mig vara klart över medelkunnig när det gäller Windows, men med Linux famlar jag i blindo.
Citera
2010-05-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamui
Jag har försökt använda Ubuntu ett antal gånger men aldrig fått till det särskilt bra. För det första är allt så förbannat svårt. Första gången jag testade det fick jag inte rätt upplösning på skärmen, man var tvungen att installera nya drivrutiner till grafikkortet. Tyvärr innebar detta att skriva kod i något terminalfönster. Ridå.

Efter jul köpte jag mig en htpc som jag hade tänkt mig att använda ihop med Ubuntu och XBMC eftersom jag läst att man om man körde Nvidia-grafik kunde utnyttja hårdvaruacceleration av H264. Jag valde ett GT220. Även här fick här fick jag ångra mig bittert. Här kommer min berättelse om varför Linux suger:

Först och främst var man ju tvungen att installera nya drivrutiner, vilket jag efter en stunds googlande till slut lyckades med. Men sen kunde jag inte välja vilken upplösning jag ville ha i XBMC, det visade sig att jag behövde göra en egen xorg.conf och lägga till en rad modelines i textformat i DOS-miljö. När jag hade gjort det och startat om blev det ingen skillnad, det visade sig att Ubuntu av någon anledning gjorde en ny blank xorg.conf hela tiden trots att jag satte den som skrivskyddad. Gah!

Dessutom fick jag inget ljud via HDMI trots dom nya drivrutinerna. Lösningen för att få ljud via HDMI i Linux:

http://wiki.xbmc.org/?title=HOW-TO_s...20%2C_or_GT240

Ungefär mitt i alla de förbannade stegen som nämns i ovanstående länk gav jag upp. Jag installerade Windows 7, laddade ner de senaste drivrutinerna från Nvidia och startade XBMC. Allt fungerade perfekt. Jag kommer dra mig för att köra Linux igen, man blir galen på allt krångel.

Det kan hända att jag kommer pröva igen om något år eller två, men i dagsläget är Linux för svårt för mig. Jag anser mig vara klart över medelkunnig när det gäller Windows, men med Linux famlar jag i blindo.
om man är ovan med att hantera en linux-miljö blir det säkert skitsvårt. vilken dist man än använder. det förstår jag. men de problemen du tar upp rör inte så mycket ubuntu i sig, utan linux och xorg.
nu använder jag inte ubuntu till min htpc (kör arch), men jag testade det och hade samma problem med hdmi; det var inte någonting för en ovan att få till ljudet. dock fungerade detta utan att jag behövde röra ett finger i arch.
Citera
2010-05-17, 11:29
Medlem
Slajmets avatar
Otroligt jobbigt att få t.ex ninjavideo(olika streams) att fungera korrekt, sedan är det väll inte så mycket mer att dom inte stöjder vissa grafikkort men inte ubuntu/linux fel som sagt
Citera
2010-05-17, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av serein
om man är ovan med att hantera en linux-miljö blir det säkert skitsvårt. vilken dist man än använder. det förstår jag. men de problemen du tar upp rör inte så mycket ubuntu i sig, utan linux och xorg.
nu använder jag inte ubuntu till min htpc (kör arch), men jag testade det och hade samma problem med hdmi; det var inte någonting för en ovan att få till ljudet. dock fungerade detta utan att jag behövde röra ett finger i arch.

Det har du rätt i, men om problemen finns i Linux och Xorg så finns det väl i Ubuntu också? Hur som helst låter det ju bra att det fungerade i Arch, men efter att ha googlat dom och läst att det främst vänder sig till erfarna användare och nybörjare som vill lära sig så låter det inte som något för mig! Jag kommer eventuellt testa Ubuntu när 10.04 mognat lite, med förhoppningen att den ska vara enklare. Men i dagsläget så fixar jag helt enkelt inte Ubuntu.
Citera
2010-05-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamui
Det har du rätt i, men om problemen finns i Linux och Xorg så finns det väl i Ubuntu också? Hur som helst låter det ju bra att det fungerade i Arch, men efter att ha googlat dom och läst att det främst vänder sig till erfarna användare och nybörjare som vill lära sig så låter det inte som något för mig! Jag kommer eventuellt testa Ubuntu när 10.04 mognat lite, med förhoppningen att den ska vara enklare. Men i dagsläget så fixar jag helt enkelt inte Ubuntu.
ja, exakt; finns det i linux finns det i ubuntu...=)
och det här problemet är ju generellt när det kommer till linux. hårdvarutillverkarna lägger inte mycket krut på linux utan håller sig till microsoft, och ur en kapitalistisk synvinkel är det inte konstigt.
linux bygger på en idé om fri information och även om det går att tjäna pengar på det så blir det sällan lika mycket som med utgångspunkten; information ska vara låst.

onT då: jag stör mig en hel del på att nm-applet inte kan hantera pptp- eller vpnc-uppkopplingar för tillfället. använder detta väääldigt mycket och även om kvpnc är en jävligt bra vpn-hanterare tycker jag inte den lösningen är ultimat. sen förstår jag faktiskt inte varför byobu skickats med senaste utgåvan.
hjälp & support-appen kraschar när jag startar den - hur fan ska man då som total n00b fatta nåt?
ibus skickas med utan någon ordentlig förklaring till vad det är (dock vet jag efter googling) och jag kan inte hitta någon lättillgänglig information om alla program och sånt. vad som verkligen behövs är lite lättillgänglig information för förstagångenanvändare; en lista över de program som skickas med, vad de gör och länkar till vidare läsning...
Citera
2010-05-18, 08:42
Medlem
jumpcuts avatar
Det är egentligen bara en enda grej som irriterar mig med Ubuntu; att webb-TV i fullscreen-läge när jag kör ut bilden på TV:n är lite ryckig. Ja, och att e-legitimation inte fungerar då.
Citera
2010-05-18, 09:21
Medlem
Fleptuts avatar
e-leg fungerar om du tankar ner certifikatet på en windows dator och sedan exporterar ut dom så kan du importera det i Linux.

Jag kör e-leg i Ubuntu.

/F
Citera
2010-05-18, 09:32
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
e-leg fungerar om du tankar ner certifikatet på en windows dator och sedan exporterar ut dom så kan du importera det i Linux.

Jag kör e-leg i Ubuntu.

/F
Det gick till och med att ladda ner NetID till Ubuntu tydligen Där fick man för att man inte hållt sig uppdaterad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in