2008-07-15, 13:02
Medlem
Tjena. Jag och en polare tänkte testa att göra lite akustiksa covers genom att spela in dessa till datorn . Någon som vet om man behöver något speciellt ljudkort för det? Vi har inte avsikten att anordna någon Abbey road studio dirket, bara så det låter hyffsat. Tips på några program till att fixa lite med låtarna och sång också?
Senast redigerad av jonnie_9 2008-07-15 kl. 13:11.
Citera
2008-07-15, 14:38
Medlem
brainspaces avatar
Yep ni behöver ett ljudkort med XLR ingång så ni kan spela in med en proper mic!
Citera
2008-07-15, 15:35
Medlem
Är inte så haj på det här , ingen anning om jag har XLR utgång . min tanke är att koppla en mick till datorn och sen rikta emot gittaren. Till detta behövs väl inget speciellt ljudkort?. Vilken mic rekomenderas?
Citera
2008-07-15, 17:06
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie_9
Är inte så haj på det här , ingen anning om jag har XLR utgång . min tanke är att koppla en mick till datorn och sen rikta emot gittaren. Till detta behövs väl inget speciellt ljudkort?. Vilken mic rekomenderas?

Jo, det behövs ett speciellt ljudkort. XLR är ett uttag som hör till mikrofonsladden (xlr-sladd).

Jag rekommenderar någon form av kondensatormikrofon för bästa ljudet för en akustisk.

http://www.thomann.de/se/tascam_us144.htm
http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc400popkiller.htm
Citera
2008-07-15, 18:50
Medlem
vad är det för något ljudkort som behövs?
Citera
2008-07-15, 19:59
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jag länkade ju till det där uppe - första länken. Det är ljudkortet/interfacet.

Det finns 100-tals modeller, dock.
Citera
2008-07-15, 21:42
Medlem
ok, nu är jag med. Vilket blir bäst ljud, om man kopplar gittaren till ljudkortet eller om man kör med en mick till ljudkortet?
Citera
2008-07-15, 22:02
Medlem
DesolateWastess avatar
Du behöver ett bra ljudkort för att inte inspelninsprocessen ska få dig att riva loss håret från huvudet. Köp ett bra ljudkort, en mixer, och en bra mikrofon. För gitarrer funkar det med SM57-mikrofon. Kostar runt en tusenlapp så det är bra om man inte vill lägga ut dyra pengar på en kondensatormikrofon, som egentligen är det bästa för akustisk gitarr. Så gör en lista:

* Bra ljudkort
* Mikrofon (Sm57 om du har ont om pengar, kondensatormic om du har pengar)
* Bra mixerbord

notera att om du ska ha en kondensatormic så gör du klokt i att köpa ett mixerbord med fantommatning!
Citera
2008-07-15, 22:06
Medlem
Noetlovskijs avatar
Han behöver inget mixerbord om han inte ska spela in fler än 2 spår samtidigt.

Mixer har man ju ändå i programmet man spelar in i.

Bäst ljud för akustisk blir det om man mickar upp den. Elgitarr kan du koppla rakt in men då ska du helst ha ett program som genererar gitarrförstärkare annars låter det bara "klink klink".
Citera
2008-07-15, 22:15
Medlem
gitarren jag har är halvakustik så den är mickad. Får väl se om jag hittar något bra ljudkort. Skiljer det mycket på de olika ljudkort till ljudkort i pris, eller funkar första billigaste? Har ju inte så jätte höga krav nu, men de kanske bli högre med tiden och vill man ha något som duger.
Citera
2008-07-15, 22:17
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jag menade att det är bättre att ställa en mikrofon framför gitarren än att sätta in en sladd.

Men det är klart det funkar med sladd. Det man får är inte dåligt ljud utan mer ljud från anslaget och det blir lite grötigare.

Ett ljudkort runt 1000-lappen funkar perfa för dig. Se till att det har fantommatning (ger mikrofonen ström) om du ska ha en kondesatormikrofon!
Citera
2008-07-15, 22:22
Medlem
ok . tack så hemskt mycke!
har du något förslag till program mixa med inspelningarna och som är lätt använda?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in