2008-07-15, 12:55
Medlem
Ni som skrivit det...tips och råd? Vad skall man plugga mest på?
Citera
2008-07-15, 13:07
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Ni som skrivit det...tips och råd? Vad skall man plugga mest på?
Skrivit? Menar du teoriprovet? Eller det muntliga kunskapstestet i samband med uppkörning?

Plugga allt. Mest krut givetvis på det du själv har svårt för, oavsett om det är kör- och vilotider, bromssystem, styrservo eller whatever.

Finns inga genvägar, som tur är.
Citera
2008-07-15, 17:48
Medlem
herdens avatar
Jag klarade teoriprovet för C-kort idag. 52 av 55 rätt så det var väl halvhyfsat.
Hade fel på gul heldragen linje, om stress vid körning samt en fråga om omkörning av en cyklist.

I varje fall så är det mycket frågor med bilder på trafiksituationer, alltså typiska B-körkortsfrågor fast kanske lite lastbilsvinklade.

Så B-delen inklusive vägmärken (speciellt olika viktskyltars betydelse), olycksstatistik, "människan", trafikregler, miljö osv. bör sitta i ryggmärgen.

Se som Wie bitte? till att kunna kör/vilotider, tryckluftssystemets funktion, lastning och fästning, bruttovikter samt övrigt i boken.
Ett exempel på fråga som jag hade idag är hur mycket som boggitrycket vid 1,2 meter mellan axlarna får vara på en BK2-väg.

Jag har läst "Tungboken" ett par gånger, läst igenom den vanliga teoriboken en gång samt tränat i ett körkortsprogram (vilket innehöll en del fel vad jag kunde se).

Här finns "Tungboken" samt andra teoriböcker och broschyrer för säkerhetskontroll samt vägmärken.
http://www.str.se/Korkort/E-butik/C-CE-D-DE-behorighet/
Citera
2008-07-15, 19:07
Medlem
Jag pluggar på! Tack för info och hjälp!
Citera
2008-07-16, 17:48
Medlem
farmenSebastians avatar
åfan?

jag tycker det verkar som man måste plugga in en rad massa skit.
tabeller om BK-vägar + alla kopplingsklasser utantill.

/får snart boka teori prov då
Citera
2008-07-17, 14:00
Medlem
trycklufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
åfan?

jag tycker det verkar som man måste plugga in en rad massa skit.
tabeller om BK-vägar + alla kopplingsklasser utantill.

/får snart boka teori prov då

Jag vill minnas att det var på CE-kortet man fick göra det som du nämner. På C-kortet var mycket lättare med liknande frågor som B-kortet.
Citera
2008-07-17, 21:00
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryckluft
Jag vill minnas att det var på CE-kortet man fick göra det som du nämner. På C-kortet var mycket lättare med liknande frågor som B-kortet.
Nix, självklart är allt BK och boggitryck och skit med på C.
Citera
2008-07-17, 21:14
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Nix, självklart är allt BK och boggitryck och skit med på C.
Skrev förra veckan, boggietryck på bk2 väg var med, utökad körtid på 10timmar/vecka, normal veckovila. Resten var mycket basic och ganska förvånande simpelt.
Citera
2012-12-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Jag klarade teoriprovet för C-kort idag. 52 av 55 rätt så det var väl halvhyfsat.
Hade fel på gul heldragen linje, om stress vid körning samt en fråga om omkörning av en cyklist.

I varje fall så är det mycket frågor med bilder på trafiksituationer, alltså typiska B-körkortsfrågor fast kanske lite lastbilsvinklade.

Så B-delen inklusive vägmärken (speciellt olika viktskyltars betydelse), olycksstatistik, "människan", trafikregler, miljö osv. bör sitta i ryggmärgen.

Se som Wie bitte? till att kunna kör/vilotider, tryckluftssystemets funktion, lastning och fästning, bruttovikter samt övrigt i boken.
Ett exempel på fråga som jag hade idag är hur mycket som boggitrycket vid 1,2 meter mellan axlarna får vara på en BK2-väg.

Jag har läst "Tungboken" ett par gånger, läst igenom den vanliga teoriboken en gång samt tränat i ett körkortsprogram (vilket innehöll en del fel vad jag kunde se).

Här finns "Tungboken" samt andra teoriböcker och broschyrer för säkerhetskontroll samt vägmärken.
http://www.str.se/Korkort/E-butik/C-CE-D-DE-behorighet/

Är provet på 55 frågor allt som allt? 44 är godkänt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in