2008-07-15, 12:00
Medlem
Resistansen.s avatar
Jag läste nyligen om en intressant teori som påstod att Jesus var Julius Caesar och Cleopatras son, att han reste till Indien, utbildade sig till buddhistmunk för att sedan åka tillbaka till sitt hemland för att spirituellt ta över det.

Någon som vemt någonting om denna teori?
Citera
2008-07-15, 12:08
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Sett någon dokumentär där de lade fram en teori om att han skulle ha jobbat lite som handelsresande och då hamnat i norra indien där han plockade upp ett och annat från hinduism/buddism under några år.
Men aldrig hört något om att han skulle vara son till stormaktsregenter, var kom du i kontakt med den teorin?
Citera
2008-07-15, 12:12
Medlem
Resistansen.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Sett någon dokumentär där de lade fram en teori om att han skulle ha jobbat lite som handelsresande och då hamnat i norra indien där han plockade upp ett och annat från hinduism/buddism under några år.
Men aldrig hört något om att han skulle vara son till stormaktsregenter, var kom du i kontakt med den teorin?

Såg en dokumentär först och sedan plockade jag upp info här och där på nätet men det var en stund sedan, jag kom att tänka på teorin nu och frågade därför, men om du vill kan jag leta reda på info.

Hittad! - http://www.youtube.com/watch?v=cGbKdME25yo
Citera
2008-07-15, 12:15
Medlem
Resistansen.s avatar
Och fortsättningen.. http://www.youtube.com/watch?v=3Q6N-f2nJ0k&feature=related
Citera
2008-07-15, 12:21
Medlem
Lite intressant teori, även om den kanske inte känns så jättetrovärdig.
Men det måste vara tilltalande för vissa att Jesus då inte skulle vara jude
Citera
2008-07-15, 12:22
Medlem
Resistansen.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Lite intressant teori, även om den kanske inte känns så jättetrovärdig.
Men det måste vara tilltalande för vissa att Jesus då inte skulle vara jude

Om du kollar på hela så säger dom faktiskt inte det, inte att han inte skulle vara född jude eftersom Cleopatra var Hebreisk. Om jag vore du skulle jag kolla från del 8-12 för att förstå allt. Jag tipsar alla om detta, så kanske jag kan få lite mer info.
Citera
2008-07-15, 12:27
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistansen.
Om du kollar på hela så säger dom faktiskt inte det, inte att han inte skulle vara född jude eftersom Cleopatra var Hebreisk.

Cleopatra hebré?? Cleo var väl iallafall av grekisk härkomst.
Citera
2008-07-15, 12:29
Medlem
Okej, jag hade för mig att Cleopatra hade grekiska rötter, men jag kan ju ha fel.

Sen är ju vissa saker de säger rent löjliga, t.ex. att jesus tog sig namnet Jesus Christ för att ha samma initialer som sin far Julius Ceasar...Kristus är för det första inget namn, och sen så vetefan om det blir samma initialer på annat än engelska.
Citera
2008-07-15, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Cleopatra hebré?? Cleo var väl iallafall av grekisk härkomst.
Med tanke på att hon var egyptiernas drottning känns hebré mer trovärdigt än grek...
Citera
2008-07-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Med tanke på att hon var egyptiernas drottning känns hebré mer trovärdigt än grek...

Fast de gamla grekerna kontrollerade ett ganska stort område på den tiden.
Alexander den store okuperade väl norra egypten och placerade greker vid makten, vilka sen ynglade av sig några gånger och därmed producerade cleopatra?
Citera
2008-07-15, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
http://en.wikipedia.org/wiki/Ptolemaic_dynasty
Hon härstammade från en av Alexanders härförare Ptolemaios och det på en massa olika sätt eftersom det var en familj med smak för incest

Egentligen svårt att tro ett ord på någon dokumentär med amerikansk speakerröst, men detta var jävligt roligt.
Ceasarion föddes ju 47 f. Kr. någon som fattade hur de fick ihop detta?
Citera
2008-07-15, 12:54
Medlem
Resistansen.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berwald
http://en.wikipedia.org/wiki/Ptolemaic_dynasty
Hon härstammade från en av Alexanders härförare Ptolemaios och det på en massa olika sätt eftersom det var en familj med smak för incest

Egentligen svårt att tro ett ord på någon dokumentär med amerikansk speakerröst, men detta var jävligt roligt.
Ceasarion föddes ju 47 f. Kr. någon som fattade hur de fick ihop detta?

Dom påstår att om man kollar genom alla religiösa texter koranen/bibeln etcetc så är det ett glapp på ca 30 år, så år 0 finns inte egentligen .Fast det var ju ingen nyhet å andra sidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in