2008-07-15, 11:38
Medlem
Bam.Bams avatar
Köpte en ny VAIO-dator ed Vista home (hatar det!) för ett par månader sen och blev tokfrustrerad på alla skitprogram som den kom med, så jag började plocka bort saker. I min städiver måste jag tagit bort nåt viktigt, för när jag ska kolla på videofiler så blir de bara helt röda (VLCD) eller svarta (QT).

Ett programmen jag rensade bort var visst WMP...

Ljudet kommer ut, men ingen bild. Har laddat ner olika spelare och codecs, men ingen funkar.

Vet nån vad som är fel?? Måste jag installera om hela Vista?? Vad händer då med de program och dokument som jag har liggande på datorn?

Hoppas nån kan hjälpa en städgalen halvidiot..
Citera
2008-07-15, 13:44
Medlem
LasseKongoos avatar
Nej, du behöver troligtvis inte ominstallera ditt Vista, vad använder du för mediaspelare att spela upp dina filer med till att börja med?
Citera
2008-07-15, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bam.Bam
Köpte en ny VAIO-dator ed Vista home (hatar det!) för ett par månader sen och blev tokfrustrerad på alla skitprogram som den kom med, så jag började plocka bort saker. I min städiver måste jag tagit bort nåt viktigt, för när jag ska kolla på videofiler så blir de bara helt röda (VLCD) eller svarta (QT).

Ett programmen jag rensade bort var visst WMP...

Ljudet kommer ut, men ingen bild. Har laddat ner olika spelare och codecs, men ingen funkar.

Vet nån vad som är fel?? Måste jag installera om hela Vista?? Vad händer då med de program och dokument som jag har liggande på datorn?

Hoppas nån kan hjälpa en städgalen halvidiot..
Hmm, testa att köra filmen i fullscreen, funkar det då så har du samma problem som jag kan ha ibland. När jag har för många fönster uppe så kan mitt videofönster ibland bli grönt, men funkar i fullscreen, det är lite frustrerande, men jag stänger bara ner några fönster så funkar det. Ologiskt som sjutton.
Citera
2008-07-15, 21:32
Bannlyst
Du måste ju ha codecs. Standar Windows XP/Vista ger knappt inga codecs.
Jag skulle ta ffdshow eller VLC player.
Citera
2008-07-15, 21:33
Medlem
Mandic!s avatar
Som ovanstående skrev, använd VLC media Player, som du lätt hittar med en googling.
Citera
2008-07-16, 00:17
Medlem
Bam.Bams avatar
VLC player (råkade skriva VLCD ) har jag redan, även en massa olika codecs. Funkar ändå inte. Nu har jag fått ner WMP och medden funkar videofiler (iaf de jag testat), men VLC och QT funkar fortfarande inte, vilket är störigt för jag föredrar åtminstone VLC framför WMP...

HJälper inte heller att ta upp den i fullscreen. Det är så skumt!
Citera
2008-07-16, 11:11
Medlem
k0das avatar
Citat:
VLC player (råkade skriva VLCD ) har jag redan, även en massa olika codecs. Funkar ändå inte. Nu har jag fått ner WMP och medden funkar videofiler (iaf de jag testat), men VLC och QT funkar fortfarande inte, vilket är störigt för jag föredrar åtminstone VLC framför WMP...

HJälper inte heller att ta upp den i fullscreen. Det är så skumt!
hah, mpc über alles, bara för att något är enkelt betyder det inte att det är det bästa, ta bort alla dina codecpacks och installera klite eller cccp.
Citera
2008-07-16, 13:26
Medlem
Supranoos avatar
Testa kolla efter nya drivisar till graffat. Jag hade ett problem att filmer bara var vita och det löstes med nya drivisar
Citera
2008-07-16, 13:30
Medlem
herons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supranoo
Testa kolla efter nya drivisar till graffat. Jag hade ett problem att filmer bara var vita och det löstes med nya drivisar

På svenska borde det bli något i stil med:

Ladda hem senaste drivrutinerna till ditt grafikkort.
Citera
2008-07-16, 14:43
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heron
På svenska borde det bli något i stil med:

Ladda hem senaste drivrutinerna till ditt grafikkort.

Ungefär, ja :P

Edit. inlägg 666
Citera
2008-07-16, 19:28
Medlem
Bam.Bams avatar
Graffar. Hihi. Men datorn är ju alldeles ny, borde inte grafikkortet ha de senaste drivrutinerna?
Citera
2008-07-16, 19:40
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Graffar. Hihi. Men datorn är ju alldeles ny, borde inte grafikkortet ha de senaste drivrutinerna?

Det kan ha kommit nya. Dom kan ha installerat det som öljde med på skiva och det är inte alltid det nyaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in