Hehe, det här var en bra tråd. För alldeles för många år sedan hade jag koppling till Stockholm MFO och fick två stycken kompressorhorn från en ambulans som skulle ur systemet. Mycket hög kvalitet, hela kittet i metall och med en vanlig liten 12V kompressor från Biltema så lät det så inihelvite trots att jag bara körde med "bashornet".
Riktigt kul, det hände att billarm gick igång och det blev många dumma bus med den uppsättningen, lite elakt var det nog med många fotgängare som fick halv hjärtsnörp och hoppade långt när dom såsade vid övergångsställena men det får man skylla på ungdomligt oförstånd och entusiasm
Det balla var att med hornet monterat i en liten pundarbil och inne i Stockholm city med bilköer och mycket folk runtomkring så var det inte alla som fattade var hornstötarna kom ifrån. Med stor risk för outning så var en av de roligaste övningarna att montera kittet på en MC, modell speciell. Lång historia men det var knappt nån som hängde med på var ljudet komifrån med den kombinationen.
Öh, OK, till ämnet... Jag besiktigade många gånger med ambulanshornet och det var inga problem men körde då med standardtutan på rattknappen och drog sladd till relä för pumpen och en extra knapp eller vippa inne i kupén.
Som sagt, rolig tråd. Jag har båda ambulanshornen kvar nånstans och har länge närt en idé att montera det "lilla" hornet och kompressorn på den gamla Peugeot racer-cykeln och mata på med ett MC-batteri i en ryggsäck eller upphängt med pumpen i en liten steampunk-anläggning i ramen. Torde vara helt perfekt för lite cykeltouring i ett turisttätt sommar-Stockholm.
Vi hörs.