• 1
  • 2
2008-07-15, 13:49
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Återigen

mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med motorn frånslage

Den där är teoretiskt otillåten då den avger 115db
Nja, om man behåller standardsignalhornet också är det ju ok. Det är ju det som avses. Innehav av andra signalhorn är ju fullt tillåtet vad jag vet, det är ju användandet som det är lite si och så med.
Citera
2008-07-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Återigen

mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med motorn frånslage

Den där är teoretiskt otillåten då den avger 115db
Fast jag skulle gissa att den avger mindre än 115 dB på 7 meters avstånd. Dom vill ju gärna trissa upp siffrorna så dem har väl mätt precis vid mynningen på tutan eller nåt
Citera
2008-07-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=93238 passar denna månne herrn
de där e riktig skit

skaffa starkhorn som på lastbil istället
volvo har små fina horn och låter gör dom med hehehe
Citera
2008-07-15, 22:10
Medlem
Fireballs avatar
Jag hade "gammelbilstuta" (även kallad ooh-gaah) på min buggy. Kanske inte lagligt, men besiktningsmannen tyckte det var skitkul
Citera
2008-07-17, 02:24
Medlem
En fruktpizzas avatar
Trådgamning!

När vi ändå håller på...

Är det någon som vet vilken typ av signalhorn - UTAN tryckluft - som låter mest kraftfullt? Jag vill ha något som låter utavbara hällvätte! Biltemas så kallade olika starkhorn låter långt mycket mindre än vad exempelvis BMW:s olika originalhorn gör, så gärna någon annan leverantör tack!

Hade gärna skaffat Kockums tyfonhorn att ha i min bil, men jag vill slippa allt vad lufttankar, slangar och kompressorer heter. Elektriska horn önskas således!

Lycka till!

.
Citera
2008-07-17, 06:20
Medlem
jamesbondes avatar
Skönt med stena-line tuta när 40-talisterna kör i 40. I USA har tutandet utvecklats till en konstart .
Citera
2008-07-18, 10:00
Medlem
Hehe, det här var en bra tråd. För alldeles för många år sedan hade jag koppling till Stockholm MFO och fick två stycken kompressorhorn från en ambulans som skulle ur systemet. Mycket hög kvalitet, hela kittet i metall och med en vanlig liten 12V kompressor från Biltema så lät det så inihelvite trots att jag bara körde med "bashornet".

Riktigt kul, det hände att billarm gick igång och det blev många dumma bus med den uppsättningen, lite elakt var det nog med många fotgängare som fick halv hjärtsnörp och hoppade långt när dom såsade vid övergångsställena men det får man skylla på ungdomligt oförstånd och entusiasm

Det balla var att med hornet monterat i en liten pundarbil och inne i Stockholm city med bilköer och mycket folk runtomkring så var det inte alla som fattade var hornstötarna kom ifrån. Med stor risk för outning så var en av de roligaste övningarna att montera kittet på en MC, modell speciell. Lång historia men det var knappt nån som hängde med på var ljudet komifrån med den kombinationen.

Öh, OK, till ämnet... Jag besiktigade många gånger med ambulanshornet och det var inga problem men körde då med standardtutan på rattknappen och drog sladd till relä för pumpen och en extra knapp eller vippa inne i kupén.

Som sagt, rolig tråd. Jag har båda ambulanshornen kvar nånstans och har länge närt en idé att montera det "lilla" hornet och kompressorn på den gamla Peugeot racer-cykeln och mata på med ett MC-batteri i en ryggsäck eller upphängt med pumpen i en liten steampunk-anläggning i ramen. Torde vara helt perfekt för lite cykeltouring i ett turisttätt sommar-Stockholm.

Vi hörs.
Citera
2008-07-18, 10:09
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Skönt med stena-line tuta när 40-talisterna kör i 40. I USA har tutandet utvecklats till en konstart .
Lite underhållande på människor, grymt korkat på hundar.
Citera
2008-07-18, 10:12
Medlem
Fettefrittes avatar
Här har ni stället om ni är inne på att köpa tågtuta, finns även filmer på sidan när de skrämmer skiten ur folk på gatan..

http://www.hornblasters.com/
Citera
2008-07-18, 15:14
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettefritte
Här har ni stället om ni är inne på att köpa tågtuta, finns även filmer på sidan när de skrämmer skiten ur folk på gatan..

http://www.hornblasters.com/
Men räcker det inte med en lastbilstuta eller man får ingen skrämseleffekt med en sådan? För lastbilstuta kan ju vara lagligt att ha på bilen men tågtuta är ju lite väl....heheh man vill ju inte råka få böter då det vimlar av snutar i hela Malmö ju.
Citera
2008-07-19, 01:44
Medlem
En fruktpizzas avatar
.

Fortfarande inga elektriska kompressorfria tutor åt En fruktpizza?

Snälla! Ge mig adressen till någon firma som säljer knakelibraktutor som kan skrämma upp tio slovenska horor upp i ett träd - NUUU...

PS. Elektriska tutor är det alltså som gäller!

Lycka till!

.
Citera
2008-07-19, 03:35
Medlem
Jag tycker du ska ha en glassbilen tuta och lura barn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto