2008-07-16, 18:43
Medlem
Bellybusterrs avatar
Vad är poängen med att ha en sån? Vad gör man, bara går runt och lyser på saker och ting tills man råkar förstöra ögat på en oskyldig stackare?
Citera
2009-01-25, 16:31
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBS67
Jag sitter och titta på en grön 532mv 100 mW laser pekare på Ebay men jag undrar hur långt en sån går (ja jag vet att en ljus stråle fortsätter rakt fram hur lånkt som helst) men om man står på ett berg på natten och riktat lasern vågrätt hur långt bor kan man se den på himlen då? 1km 10km ?? kanske nån här som vet.

Jag har en 80mW och den ska enligt uppgift gå hela 20 km. Jag kan iallafall säga att jag från balkongen kan belysa saker som ligger ett ental kilometer från min bostad utan problem och ser en fet grön prick där lasern träffar.

Mvh, JLP
Citera
2009-01-25, 16:35
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
skulle inte tro att det går på ett par meters avstånd dom rekomenderar 30-40 cm avstånd när man ska tända en tändsticka eller panga en ballong

Skulle inte rekommendera att testa att tända en tändsticka utan skyddsglasögon då svavlet reflekterar så mycket laserljus att du riskerar din egen syn.

Att poppa ballonger är däremot riskfritt....... Så inhandla skyddsbrillor för 532nM om du tänker labba mycket med grön laser.

Mvh, JLP
Citera
2009-01-25, 16:39
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellybusterr
Vad är poängen med att ha en sån? Vad gör man, bara går runt och lyser på saker och ting tills man råkar förstöra ögat på en oskyldig stackare?

Dom är coola, och man får väl för fan ha vanligt folkvett man lyser inte på människor med en stark laser lika lite som man riktar ett skjutvapen mot människor (Annat än i nödvärn).

En grön laser räcker mycket längre än en röd och ser häftigare ut för du ser tom strålen i mörkret.

Men nämnas bör att de kräver egentligen tillstånd för att användas på allmän plats så spring inte ut på krogen och flasha din nya leksak för det kan sluta i rättssalen.

Mvh, JLP
Citera
2009-01-25, 19:27
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Jag sitter och titta på en grön 532mv 100 mW laser pekare på Ebay men jag undrar hur långt en sån går (ja jag vet att en ljus stråle fortsätter rakt fram hur lånkt som helst) men om man står på ett berg på natten och riktat lasern vågrätt hur långt bor kan man se den på himlen då? 1km 10km ?? kanske nån här som vet.

Hur långt strålen behåller sin diameter beror på hur bra kollimeringsoptik som sitter på den och bra stråle som genereras av lasern (det sista är troligen inget problem i detta fallet) OCH hur stor diameter strålen har om de två första är uppfyllda. Läs mer om detta här (http://en.wikipedia.org/wiki/Gaussian_beam) under "confocal parameter". Om inte luften förstörde strålens propagering så borde man kunna göra en 13mm spot med 40mm stor optik på 1km avstånd och 30mm spot med 175mm optik på 10km avstånd. Inget av detta är inom ramen för vad man klarar praktiskt men det finns de som klarar det om man bara får tillräckligt med pengar (http://en.wikipedia.org/wiki/Tactical_High_Energy_Laser).

Hur lång man ser var ljuset "landar" beror inte så mycket på detta dock. Om den är 1m stor 1km bort och du tittar på den på natten så är pupillen i ditt öga så stor att den ändå inte ser skillnad på 1m och 1mm. Det blir bara en blobba på näthinnan i alla fall.

På 1km avstånd reflekterat mot en matt (standard) grå yta får du tillbaka 200000 fotoner/s. Ögat absorberar 90% innan det når näthinnan. Kvar har du 20000/s. Det ser man. På 10km avstånd blir det 200 fotoner kvar. Där går nog gränsen. Skulle eventuellt kunna gå.
Citera
2009-01-26, 17:51
Medlem
Carmstedts avatar
Beställde http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11315 igår, och undrar hur lång leveranstiden är om nu någon har erfarenhet av det ?
Citera
2009-12-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Strålen divergerar och på en kilometer brukar det vara mycket tydligt. Be en vän lysa nedför en lång gata >1km, och stå i ena änden så ser du.
Pricken har i det här skedet en diameter ifrån tiotals till hundratals gånger större än på några centimeters avstånd.
Lasrar ifrån Ebay varierar mycket, men generellt håller de låg kvalité.
DX rekommenderar jag där man verkligen får kvalitén man betalar för, det är ingen gris i säck.
Ska man ha en riktig laser är det seriösa butiker som gäller, Dragonlasers med mera.

om man fixar en laser från ebay, och sedan byter ut de dåliga delarna med nya från t.ex novalasers.com?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in