2008-07-14, 23:36
Medlem
JBS67s avatar
Jag sitter och titta på en grön 532mv 100 mW laser pekare på Ebay men jag undrar hur långt en sån går (ja jag vet att en ljus stråle fortsätter rakt fram hur lånkt som helst) men om man står på ett berg på natten och riktat lasern vågrätt hur långt bor kan man se den på himlen då? 1km 10km ?? kanske nån här som vet.
Citera
2008-07-15, 01:19
Medlem
BesserWissers avatar
jag vill veta hur lång tid det tar för en sådan att sätta eld på tyg på ca 5-8 meters avstånd i både dagsljus och nattetid.
Citera
2008-07-15, 15:26
Medlem
JBS67s avatar
skulle inte tro att det går på ett par meters avstånd dom rekomenderar 30-40 cm avstånd när man ska tända en tändsticka eller panga en ballong
Citera
2008-07-15, 16:41
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBS67
skulle inte tro att det går på ett par meters avstånd dom rekomenderar 30-40 cm avstånd när man ska tända en tändsticka eller panga en ballong
Fan. Om man har en 500mw då? =) eller hur kan man lösa problemet? Jag kan ju för helvete inte smyga fram...ööh....
Citera
2008-07-15, 17:28
Medlem
West-ens avatar
Strålen divergerar och på en kilometer brukar det vara mycket tydligt. Be en vän lysa nedför en lång gata >1km, och stå i ena änden så ser du.
Pricken har i det här skedet en diameter ifrån tiotals till hundratals gånger större än på några centimeters avstånd.
Lasrar ifrån Ebay varierar mycket, men generellt håller de låg kvalité.
DX rekommenderar jag där man verkligen får kvalitén man betalar för, det är ingen gris i säck.
Ska man ha en riktig laser är det seriösa butiker som gäller, Dragonlasers med mera.
Citera
2008-07-15, 21:10
Medlem
JBS67s avatar
Jo jag vet att pricken blir större på avståndet. Med det var inte det jag undrade över utan hur långt man man kan se strålen, med andra ord hur långt går strålen innan den blir så svag så att man inte kan se den längre. Om jag har förstått rätt så ser man hur laser strålen bryts i luften och partiklar i luften men efter ett tag måste den bli så svag så att den inte syns längre och det är det jag undrar över, pricken syns på längre avstånd men det ser bara dom som tittar där den träffar men strålen kan ses av dom som tittar upp på himlen.
Citera
2008-07-16, 00:37
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBS67
Jo jag vet att pricken blir större på avståndet. Med det var inte det jag undrade över utan hur långt man man kan se strålen, med andra ord hur långt går strålen innan den blir så svag så att man inte kan se den längre. Om jag har förstått rätt så ser man hur laser strålen bryts i luften och partiklar i luften men efter ett tag måste den bli så svag så att den inte syns längre och det är det jag undrar över, pricken syns på längre avstånd men det ser bara dom som tittar där den träffar men strålen kan ses av dom som tittar upp på himlen.
Tyvärr blir strålen osynlig efter att vinkeln som betraktaren står i förhållande till strålkällan ökar.
Runt 0° och 180° blir strålen tydlig. Vid 90 är den dock bara på nära håll synlig.
Exempel; Lys rakt upp i skyn, be en vän befinna sig ett par tiotals meter bort.
Vännen kommer att märka att strålens luminans minskar drastiskt med avståndet! Tyvärr!
Citera
2008-07-16, 03:04
Medlem
Jan-gustavs avatar
Jag kan också rekommendera DX (dealextreme.com) men du måste vara beredd på att vänta några veckor. Jag har köpt en grön handburen 50mW och en röd ickehandburen 100mW och jag fick vänta ungefär 4 veckor vid båda beställningarna.

Min gröna sätter utan problem synliga prickar på moln när det är mörkt ute. Det häftigaste jag upplevt med den var när jag var i ett område med mycket raketer på nyårsafton. Kort sagt så blev det nästan bättre än star wars och jag fnissade med den hur länge som helst Nu använder jag litiumbatterier i den vilket ger den bättre styrka och batteritid men jag skulle gissa på att den här är ungefär 40-50mW

Min röda syns såklart inte i närheten lika bra som den gröna men denna är otroligt skojig eftersom den utan problem bränner hål i det mesta mörka som jag sätter framför den. Den är perfekt att skära eltejp med om man inte har någon sax i närheten eller för att tända tändstickor med.

Jag har läst att den handburna 100mW som DX har ofta inte håller vad den lovar utan egentligen har en mycket lägre effekt än så. Men detta kan ibland lösa sig genom att använda litiumbatterier istället. Ska du ha en 100mW grön som garanterat håller måttet och oftast har något högre effekt än utlovat så kan jag rekommendera novalasers.com. De kostar lite mer än DX men är av helt annan kvalité, en grön 100mW kostar $209+frakt.

Men det är viktigt att du verkligen inser hurpass farliga dessa är och att du lätt du kan förstöra din egen eller någon annans syn på en bråkdel av en sekund. Om du vill bränna saker med den bör du ha skyddsglasögon.
Citera
2008-07-16, 15:24
Medlem
monoceress avatar
Jag kollar lite på en sån här: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1997
Är det lagligt att ha en sån laser i Sverige? Jag har kollat runt lite och i USA verkar 5 mW vara max tillåtna och den här ör ju 200 mW
Citera
2008-07-16, 15:40
Medlem
Jan-gustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monoceres
Jag kollar lite på en sån här: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1997
Är det lagligt att ha en sån laser i Sverige? Jag har kollat runt lite och i USA verkar 5 mW vara max tillåtna och den här ör ju 200 mW

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/UV--laser/Laser/

"I Sverige är det inte tillåter att använda lasrar som är starkare än 5 mW på allmän plats eller i luftrummet. Det är inte heller tillåtet att lysa på publik eller skanna över den."

Det är alltså helt lagligt att inneha en stark laser så länge man inte använder den på allmän plats eller i luftrummet.
Citera
2008-07-16, 15:53
Medlem
monoceress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-gustav
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/UV--laser/Laser/

"I Sverige är det inte tillåter att använda lasrar som är starkare än 5 mW på allmän plats eller i luftrummet. Det är inte heller tillåtet att lysa på publik eller skanna över den."

Det är alltså helt lagligt att inneha en stark laser så länge man inte använder den på allmän plats eller i luftrummet.

Sweeet, synd på luftrummet där bara
Antar att jag måste få tag i nåt sorts ir-filter också.
Bara 9 dar kvar till den 25:e
Citera
2008-07-16, 16:08
Medlem
negerbarns avatar
http://www.dragonlasers.com/catalog/532nm-Green-Laser-1000mW-p-16215.html

Där har ni grejjer! 1W, det är inte dåligt. Dock så kostar det om det smakar, runt 15 papp får man ge för en sån leksak!

Det borde gå att bränna hål på tyg på flera meter med den. Och se den på ganska långt håll med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in