2008-07-14, 22:53
Medlem
Bluewavess avatar
Ja det har ju hänt att polisen har haffat hårdvarorna när man vart ute på festivaler och tillställningar.

Men kan de tvinga en att hälla ut de man har i påsen som inte är öppnat?

Stämmer de att de inte får tvinga en att hälla ut de man har i ex en petflaska även om de luktar på den och känner att det är sprit?

En annan fråga är ju vad som räknas som allmän plats? Är de alla ställen som inte är ens hem, tomt, lr annan privat egendom lr avskärmat område?

Exempelvis så sitter ju varenda j-vel i slottskogen och pimplar men där hänger ju aldrig polisen..
Citera
2008-07-14, 23:13
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluewaves

Är du under 20 år har de definitivt den rätten eftersom att du inte har rätt att inneha alkoholhaltiga drycker utanför krogen. Vad gäller de som är fyllda 20 år är jag lite osäker - vanligast är att snuten bara häller ut ölen som man dricker ur och delar ut en tillsägelse. Ibland har det hänt mig och mina vänner att de faktiskt beslagtagit/förverkat även oöppnad öl så jag, trots att vi är över 20. Kanske någon annan här har koll?

Citat:
Stämmer de att de inte får tvinga en att hälla ut de man har i ex en petflaska även om de luktar på den och känner att det är sprit?

Nej, är det alkoholhaltiga drycker så har polisen rätt att förverka dem, oavsett förpackning.

Citat:
En annan fråga är ju vad som räknas som allmän plats? Är de alla ställen som inte är ens hem, tomt, lr annan privat egendom lr avskärmat område?

Alkoholförtäring är sällan förbjuden på allmän plats, utan i den kommunala ordningsstadgan finns det specificerat vilka platser alkohol inte får förtäras på.
Citera
2008-07-14, 23:13
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ja det har ju hänt att polisen har haffat hårdvarorna när man vart ute på festivaler och tillställningar.

Exempelvis så sitter ju varenda j-vel i slottskogen och pimplar men där hänger ju aldrig polisen..

Om du är 20 år så får du normalt sett gå omkring med "hårdvaror". Undantag kan vara på festivalområden, fotbollsarenor eller dylikt som har satt upp regler som säger annat.

Jag försökte se på göteborgs hemsida vad som gäller med alkohol i Slottsparken men hittade inget. I Stockholm gäller alkoholförbud på vissa platser och tider, annars så är det tillåtet. Förmodligen samma sak i Göteborg.

Erfarenhetsmässigt så kan du dricka alkohol nästan var som helst så länge som du sköter det snyggt och är över 20 år. Det finns alltid en anledning till att polisen ingriper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in