2008-07-13, 17:39
Medlem
Hej!

För cirka en 1 ½ månad sen fick jag jobb på ett ställe. Och jag har arbetskontrakt fram till den 31/8.

Men nu så ska jag och några polare åka till Norge för att leva där. Så jag ringde upp min chef och sa som det var. Han blev rasande och sa att jag sätter dem i skiten för att några ska på semester etc. (är ledsen för det men men...).

Så innan när jag snackade med honom på telefon, så han att jag har mins två veckors uppsägningstid. Vi har funderat på att åka upp till Norge så snabbt som möjligt, för att kolla på lägenheter etc.

Finns det inget man göra för att få sluta med detsamma? Orkar verkligen inte vara kvar där. Skit hemska arbetstider! I början var det JÄTTE bra, men nu...orkar jag inte ens vistas där! Mår typ dåligt, bara jag är där...
Citera
2008-07-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakt
Hej!

För cirka en 1 ½ månad sen fick jag jobb på ett ställe. Och jag har arbetskontrakt fram till den 31/8.

Men nu så ska jag och några polare åka till Norge för att leva där. Så jag ringde upp min chef och sa som det var. Han blev rasande och sa att jag sätter dem i skiten för att några ska på semester etc. (är ledsen för det men men...).

Så innan när jag snackade med honom på telefon, så han att jag har mins två veckors uppsägningstid. Vi har funderat på att åka upp till Norge så snabbt som möjligt, för att kolla på lägenheter etc.

Finns det inget man göra för att få sluta med detsamma? Orkar verkligen inte vara kvar där. Skit hemska arbetstider! I början var det JÄTTE bra, men nu...orkar jag inte ens vistas där! Mår typ dåligt, bara jag är där...

Kolla ditt anställningsavtal. Förmodligen kan du reda ut din uppsägningstid därifrån. Två veckor eller en månad är rätt vanligt. Du får nog jobba i två veckor (tio dar) till, det går...
Citera
2008-07-13, 17:59
Medlem
Har du ett anställningsavtal ska det stå på det hur lång uppsägningstid du har. Troligtvis har du 2 veckors då du inte har fast jobb utan endast tillfälligt.

ja du kan ju helt enkelt skita i att komma över huvud taget men med de alternativet så följer ju en del negativa konsekvenser. Till att börja med så har du fuckat upp att ha arbetsgivaren som framtida referens och är det riktigt jävligt så kanske han krånglar med att ge ut din lön.
Citera
2008-07-13, 18:41
Medlem
fentsson9s avatar
Skit i att gå dit, allt han kan göra är att hålla inne din lön. Kanske kan han stämma dig för kontraktsbrott men vilken chef orkar hålla på med sådant när det står 100 arbetssökande utanför dörren!
Citera
2008-07-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fentsson9
Skit i att gå dit, allt han kan göra är att hålla inne din lön. Kanske kan han stämma dig för kontraktsbrott men vilken chef orkar hålla på med sådant när det står 100 arbetssökande utanför dörren!

Fan det är inte alls värt det...
Jag orkar verkligen, inte åka dit imorgon. Jävla skit ställe! Men om jag tjatar på honom, kan han förkorta uppsägningstiden tro?
Citera
2008-07-13, 20:39
Bannlyst
vill du inte gå dit, gå inte dit. Svårare än så är inte..
Citera
2008-07-13, 20:40
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Hej!

synd om dig
Citera
2008-07-13, 21:17
Medlem
Blackwolfs avatar
Om du slutar gå dit helt och hållet är det kontraktsbrott, om din arbetsgivare verkligen vill sen kan han sätta dit dig hårt. Tänk före innan du gör något du kommer ångra sen utöver det lycka till
Citera
2008-07-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwolf
Om du slutar gå dit helt och hållet är det kontraktsbrott, om din arbetsgivare verkligen vill sen kan han sätta dit dig hårt. Tänk före innan du gör något du kommer ångra sen utöver det lycka till

Vad är straffet?
Citera
2008-07-13, 22:23
Medlem
Citat:
Vad är straffet?

I bästa fall blir du av med all lön och semesterersättning som arbetsgivaren inte betalat ut ännu.

Hur illa det kan gå om arbetsgivaren vill ta till rättsliga åtgärder vågar jag inte spekulera om, det får någon med bättre koll på arbetsrätt svara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in