2008-07-13, 19:58
Medlem
jumpcuts avatar
Ni r inne p lsningen och darrar, hon jobbar sjlvklart inte tta timmar.

En normal arbetsdag r tta timmar, det r dremot ingenting som sger att man mste jobba hela denna tid. r det verkligen s svrt att tro att en amerikansk arbetsvecka skulle kunna innebra 37,5 timmars betalt arbete?

Tv gnger har jag arbetat p kontor. Ena gngen var tiderna 08:30-16:30 med en halvtimmes lunch, andra gngen 08:00-16:15 med trekvarts lunch. S fr mig r 7,5 timmar vanligare n tta timmar

Dremot mste jag, som frmst arbetat i krogsvngen och om flyttgubbe, sga att effektiviteten hos de flesta kontorsnissar r helt t helvete. Jag tyckte att det var konstigt att folk hade tid att g runt och lalla i princip hela tiden, tills jag insg att en arbetsdag oftast bara innebr ngon timmes jobb och att resten gick t till konstiga mail, surfande p konstiga sidor och s vidare. Jag vet att det r en grov generalisering, men jag uppfattade det som att det var fler som lallade n som faktiskt gjorde ngot produktivt en hel arbetsdag p bda arbetsplatserna.
Citera
2008-07-13, 20:17
Medlem
mhns avatar
Har sjlv funderat p denna refrng. "Working 9 to 5" mste innebra:

1. En arbetsdag p 7,5 timmar, d hon lunchar i en halvtimme.

2. En arbetsdag p 8 timmar. Hon skippar lunchen.

eller

3. En arbetsdag p 8 timmar. Hon fr betalt fr att ta lunch.

Enligt frugan s tror hon att de sger i filmen att man har en halvtimmes obetald lunch, s d r nummer 1 rtt svar. Man fr vl ta och kolla p filmen s man fr klarhet i situationen.
Citera
2008-07-13, 20:21
Medlem
Jag jobbar 07:30-16:00 och har sledes bara 30 min rast under dagen. Dolly kanske inte fr ngon rast alls? Att jobba som artist r vll ett heltidsjobb?
Citera
2008-07-13, 20:22
Medlem
BrB_DnDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraternité
Det dr har slagit mig ocks. Det r en i allra hgsta grad berttigad fundering. tta timmar utgr en arbetsdag av standardmtt och sledes borde Dolly ocks jobba 8-5.

8h arbetsdag r standard i Sverige. I andra lnder finns andra regler.
Citera
2008-07-13, 20:26
Medlem
Fraternits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
En normal arbetsdag r tta timmar, det r dremot ingenting som sger att man mste jobba hela denna tid. r det verkligen s svrt att tro att en amerikansk arbetsvecka skulle kunna innebra 37,5 timmars betalt arbete?
Ja jag har faktiskt lite svrt att tro att en amerikansk arbetsvecka skulle utgras av mindre n 40 timmar. Inte ens i Sverige r det utan att folk fnissar lite i bakgrunden nr kortare arbetsdagar frs p tal av vra vnner vnstern. Kan det istllet rra sig om ett missfrstnd frn Dollys sida? Hon kanske helt enkelt inte hade ngon erfarenhet av hederligt arbete utan bara drog till med klockslag hon tyckte lt rimliga? "Nine" i det hr fallet betyder kanske inte prick klockan nio, utan snarare "ngon gng p typ, morgonen"?
Citera
2008-07-13, 20:27
Medlem
Fraternits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrB_DnD
8h arbetsdag r standard i Sverige. I andra lnder finns andra regler.
Sjlvfallet, men visst vore det ovntat om det skulle visa sig att arbetsrtten r strngare i USA n i Sverige?
Citera
2008-07-13, 20:33
Medlem
I Norge r heltid 7.5 timme per dag iaf, det kanske r s i USA ocks?
Citera
2008-07-13, 20:42
Medlem
Hmm, de kanske jobbar 7.5 timme per dag. I gengld s har vl amerikanarna ingen lagstadgad 4 veckors semester att ta ut.

Amerikanarna ter ju sna avancerade frukostar s att de inte kan brja sina arbetsdagar tidigare n kl 9.
Senast redigerad av 87tln 2008-07-13 kl. 20:44.
Citera
2008-07-13, 20:54
Medlem
Mondobabys avatar
Jag jobbar 9-17 i mitt jobb, och jag ter lunch tillsammans med den jag vrdar, det kallas pedagogisk mltid,om jag inte skulle gra det s fick jag arbeta till 17.30 istllet.
Det som bestmmer din arbetstid r vl vad avtalet sger och hur man lser det p arbetsplatsen.

Svitt jag vet s har Amerika andra regler fr mltider p jobbet n vad vi r vana vid.
De flesta brukar vl ha med sig en macka eller en ltt sallad hemifrn fr att slippa jobba lngre pass.
Avtalen fr arbetarna i USA r vl inte vad vi i Sverige skulle vilja kalla "mnskliga".
Citera
2008-07-13, 21:04
Medlem
kvints avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/9_to_5
Citera
2008-07-14, 02:31
Medlem
Som ngon skriver s trycker man oftast i sig en macka medan man arbetar i USA, man gr inte och stter sig i en timme och slr dank. Man har heller inga kafferaster a 2 x 30 minuter i allmnhet. Nr man r p arbetet s arbetar man. Kan skert vara annorlunda p en del arbetsplatser, men generellt s tycker jag att det har sina frdelar. Om man ringer till ngon i Sverige p arbetstid s r personen oftast inte antrffbar pga mte/lunch/fika/whatever, men hr i USA s vet man att folk r p plats och om jag exvis vill prata med min bankman s r det bara att lyfta luren och sl en signal. I Sverige kan man ju behva jaga folk i dagar fr att f tag i dem, srskilt i offentlig sektor.
Citera
2008-07-14, 04:31
Medlem
sverker11s avatar
Nu tror jag inte att ngot avtal sger att man skall ha 2x30 min rast utan det vanliga r nog 2x10 ven om det missbrukas p mnga stllen. Dessutom har jag ftt fr mig att arbetstiderna p vissa hll brjar bli lite flexiblare s att vissa (beroende p jobb) kan korta ner lunchen och jobba undan lite ven hr i Sverige.

Angende att det inte gr f tag p folk s beror det nog mer p alla idiotiska och meningslsa mte som kostar svenska fretag miljardbelopp varje r. Jag blir ibland sjlv tvungen att sitta i mten vars enda uppgift verkar vara att korta av mitt liv med ngra timmar och hindra mig frn att gra ngot produktivt. Jag har sett en underskning som visar att de som tycker om mten r de som helst inte vill jobba och det stmmer ganska bra med mina erfarenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in