Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-07-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
för att utesluta så kolla att fläkten håller temp nere, du kan även kolla upp om det finns några varningar i loggboken
ska jag kolla loggboken direkt efter uppstart? Går ju liksom inte att kolla när den låst sig. Ja, det är ytterligare en korkad fråga från mig!
Citera
2008-07-16, 20:41
Medlem
927s avatar
du kan kolla när du vill, tex nu
Citera
2008-07-17, 11:11
Medlem
i loggboken finns ju flera "sektioner", prgram, säkerhet o.s.v.... är det system jag ska kolla i? och vad ska jag leta efter för varningar?
Citera
2008-07-17, 11:38
Medlem
jag provade att köra en diskfragmentering men enligt datorn behövs inte detta, verkar lite skumt. Valde att köra chkdsk och startade om datorn. Diskkontrollen hängde sig på samma ställe som förra gången jag testade;

CHKDSK verifierar USN-journalen...

Kan detta vara en ledtråd till vad som är fel med datorn? Alltså att den hänger sig vid detta moment?
Citera
2008-07-17, 12:18
Medlem
En dator som helt plötsligt börja hänga sig kan göra det pga överhettning. Kolla att alla fläktar snurrar och att kylklumpen på CPU:n sitter fast. Man kan även dammsuga insidan av lådan, men det bör man bara göra om man "vet vad man gör", det är lätt att skada komponenter eftersom dammsugaren alstrar statisk elektricitet.

Andra vanliga fel är kondensatorer som mår dåligt, de ser ut som colaburkar som är på väg att explodera. Luktar också illa om det gått hål på dem.

Åskan låter misstänkt, om datorn var ansluten till telefon eller nätverksuttag så kan i princip vad som helst ha tagit skada. Öppna datorn och titta runt, ibland är det väldigt tydligt om en krets tagit skada, det är svart runt den och det kan t o m vara hål bränt i den. Om datorn fungerat några dagar efteråt bör det inte vara några större skador, men lite missfärgningar kan ev synas på moderkortet.

PS. Dra ur strömsladden om du ska peta inne i datorn. Onödigt att grilla sig själv. DS
Senast redigerad av homer_doh 2008-07-17 kl. 12:20.
Citera
2008-07-17, 12:22
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homer_doh
Man kan även dammsuga insidan av lådan, men det bör man bara göra om man "vet vad man gör", det är lätt att skada komponenter eftersom dammsugaren alstrar statisk elektricitet.
inte värt det, antingen blås rent själv eller använd högtrycksblås, aldrig in med damsugarn i datorn, då vet du var du gör.
Citera
2008-07-17, 12:47
Medlem
När man felsöker så brukar man göra det med så få komponenter som möjligt för att få reda på vad felet är.

Hittar du inte felet så kan du ju alltid formatera disken. Kanske är ett mjukvarufel.
Citera
2008-07-17, 13:22
Medlem
har öppnat datorn och kollar lite, svårt att se, men hittar inag tydliga spår va kondensatorer som pajjat. Moderkortet/grafikkortets fläkt är jävligt dammig, rensar lite med en vanlig bomullstops, eller är det dumt?
Citera
2008-07-17, 18:06
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batch
i loggboken finns ju flera "sektioner", prgram, säkerhet o.s.v.... är det system jag ska kolla i? och vad ska jag leta efter för varningar?

men varför inte kolla igenom alla "sektioner" och då ser du ju vilka varningar du får/är återkommande. då kan du dubbelklicka på varje varning för att ev bli lite klokare plus att du ser vilka som är återkommande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in