2008-07-12, 17:31
Medlem
suryoyos avatar
Jag skall starta upp Landrover´n men motorn går inte igång, kan dieseln ha övergått till en bakteriehärd->satt igen bränslefilter?
Dieseln i tanken är nära ett år gammal för övrigt.
Vid uppstart väntar jag tills glödstiftssymbolen slocknar, vid vridning till startläge hör jag bara ett surrande ljud men inget annat.
Efter en, två uppstartsförsök börjar alla lampor pulsera samtidigt som ett tickande ljud hörs (relä?).
Bilen i fråga är en freelander av nyare årsmodell
Citera
2008-07-12, 17:35
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Ladda batteriet, det gör underverk.
Det låter som om inte startmotorn går öht eller?
Citera
2008-07-12, 18:22
Medlem
suryoyos avatar
Jag är faktiskt osäker på om startmotorn går öht, motorn är väldigt skymd med sina plastdetaljer så det är inte lätt att se om den roterar...
Skulle bränslefiltren bli igensatta, hur kan man då märka det?
Citera
2008-07-12, 18:28
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Men det märker du väl när du vrider på nyckeln om startmotorn går?

Om bilen är så tyst som du säger så har du säkert inte tillräckligt med ström i batteriet, då brukar elsystemet få fnatt när du försöker starta, precis som du beskriver.
Bränslefiltret sätts inte igen för att bilen står ett år, åtminstone inte normalt sett. Byt till ett annat batteri eller använd startkablar.
Citera
2008-07-12, 20:46
Medlem
rebbans avatar
Strömlös är det till 99% annars så är det startmotorn.
Citera
2008-07-12, 21:13
Medlem
rullkragens avatar
Har du verkligen kolat allt ?

Tjenis !

För det första är det sommar eller vinter diesel i tanken ?
Har den stått över en kall vinter med sommar diesel så är tanken , filter och hela systemet fult utav parafin.
Det ser du genom att ta av filtret och är det vitt så är det parafin , dags att tömma tanken tvätta med varm vatten och den får torka , byta filter och rengöra med bensin det löser parafin.

Har den ståt i ett år är det högst troligt att det är luft i systemet , lufta den med att lossa en skruv på pumpen eller ett rör till spridarna , sedan pumpar du tills diesel kommer utan luft bubblor.

Har inte batteriet varit laddat på ett år är det tomt och drar inte runt startmotorn.
Solonoden kan också ha satt sig så start motorn inte slår in.
Du behöver inte se startmotorn , det syns på fläkt remmen om motorn går runt.

Går motorn runt och det inte är parafin i systemet , och ingen luft , och bränsle pumpen matar ,
ja då skall den starta.
Dom kan vara tröga , ett stort batteri eller en laddare med starthjälp , ger bra fjong på startmotorn.
Lite diesel i luftfiltret eller ännu häftigare är en skvätt bensin , ja startgas kan också fungera men dunstar snabbt.
Diesel med lit bensin i luftfiltret gör att den suger in detta och startar på det !

Citera
2008-07-12, 21:41
Medlem
suryoyos avatar
Tack först och främst för ert engagemang grabbar !
Jag är osäker fortfarande om jag hörde startmotorn dra runt (detta är första erfarenheten av dieselbilar).
Startgas låter som en väldigt smart idé, tilluften ligger precis ovanför motorn om jag minns rätt så det blir att försöka starta på det sättet.
Dieseln är nog vinterdiesel.
Hade förövrigt ingen aning om att man blandade i paraffin i diesel, låter lite som WDO för fartyg....
Back to business
Citera
2008-07-12, 23:38
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Tack först och främst för ert engagemang grabbar !
Jag är osäker fortfarande om jag hörde startmotorn dra runt (detta är första erfarenheten av dieselbilar).
Startgas låter som en väldigt smart idé, tilluften ligger precis ovanför motorn om jag minns rätt så det blir att försöka starta på det sättet.
Dieseln är nog vinterdiesel.
Hade förövrigt ingen aning om att man blandade i paraffin i diesel, låter lite som WDO för fartyg....
Back to business

Tjenis !

Man blandar inte i parafin i diesel , det är ett ämne som raddan finns i diesel , men däremot tillsätter man fotogen och i vissa fall även en del bensin.
När det är kallt så separera sig parafinet från diselen , men med fotogen eller bensin så löses det inte ut.
Och därför är det vanligt att det är skillnad på vinter och sommar diesel , mycke för att det är mer agresivt med bensin inblandning för motorn , men på vintern och kallar det är så mer måste tillsättas.

Ta av filtret och slå lite diesel i hålet eller start gas , men jag föredrar diesel med lite bensin , det ger bättre fjong.
Man bör givet vis veta vad man sysslar med , både när det gäller startgas eller diesel med bensin , det går att spränga toppen om man bär sig dumt åt !

Det är alltid något nytt man lär sig !

Själv har jag hålet på med lastbilar och tractorer i hela mitt liv , så en start på en tjurig motor är vardags mat !
Senast redigerad av rullkragen 2008-07-12 kl. 23:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in