Citat:
Ursprungligen postat av xintron
Jag har stått ut med det ett tag men nu får det räcka. Min datorn fryser sig med jämna mellanrum (nu var det bara ca 20 minuter mellan "frysningarna") och jag skulle vilja ha hjälp med detta problem.
Kör Ubuntu 8.04 och har gjort det i ca 2 månader nu (älskar det btw!). Det är då så att min släpdator fryser sig lite då och då (ca 1 gång / dygn då den står igång 24/7, då räknar jag inte med stunden det tar att reboota

).
Först trodde jag det var att den blev för varm och frös sig av den anledningen, men jag tror inte det längre. Det konstiga är att klockan tickar på och att jag kan röra på musen. Utöver det så fungerar inget annat (inget restart X osv).
Har någon varit med om liknande problem eller finns det någon med en teori om vad det kan vara som orsakar problemet. Hade kunnat ta att den blir överhettad men eftersom inte "allt" hänger sig så köper jag inte det svaret.
Hur har du felsökt?
Kollat om det är X-servern som hänger sig?
Kan du starta om X-servern då det hänger sig?
Har du kollat loggor?
Om du inte vet hur man felsöker, så finns det enkla knep.
T ex att du stänger av X-servern varje gång du lämnar datorn, om burken då inte hänger sig medans du är borta, så är det ganska givet att det är X-servern som strular.
Enklast är väl kanske att stänga av gdm och starta X-servern manuellt tills vidare, så du kan felsöka.
Testa även att starta X-servern med kommandot:
När du stänger ner X-servern, så hittar du en nohup.out fil i ~/
Kanske den ger några ledtrådar till ditt problem.