2008-07-12, 12:19
Medlem
xintrons avatar
Jag har stått ut med det ett tag men nu får det räcka. Min datorn fryser sig med jämna mellanrum (nu var det bara ca 20 minuter mellan "frysningarna") och jag skulle vilja ha hjälp med detta problem.

Kör Ubuntu 8.04 och har gjort det i ca 2 månader nu (älskar det btw!). Det är då så att min släpdator fryser sig lite då och då (ca 1 gång / dygn då den står igång 24/7, då räknar jag inte med stunden det tar att reboota ).

Först trodde jag det var att den blev för varm och frös sig av den anledningen, men jag tror inte det längre. Det konstiga är att klockan tickar på och att jag kan röra på musen. Utöver det så fungerar inget annat (inget restart X osv).

Har någon varit med om liknande problem eller finns det någon med en teori om vad det kan vara som orsakar problemet. Hade kunnat ta att den blir överhettad men eftersom inte "allt" hänger sig så köper jag inte det svaret.
Citera
2008-07-12, 13:08
Medlem
massamulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xintron
Jag har stått ut med det ett tag men nu får det räcka. Min datorn fryser sig med jämna mellanrum (nu var det bara ca 20 minuter mellan "frysningarna") och jag skulle vilja ha hjälp med detta problem.

Kör Ubuntu 8.04 och har gjort det i ca 2 månader nu (älskar det btw!). Det är då så att min släpdator fryser sig lite då och då (ca 1 gång / dygn då den står igång 24/7, då räknar jag inte med stunden det tar att reboota ).

Först trodde jag det var att den blev för varm och frös sig av den anledningen, men jag tror inte det längre. Det konstiga är att klockan tickar på och att jag kan röra på musen. Utöver det så fungerar inget annat (inget restart X osv).

Har någon varit med om liknande problem eller finns det någon med en teori om vad det kan vara som orsakar problemet. Hade kunnat ta att den blir överhettad men eftersom inte "allt" hänger sig så köper jag inte det svaret.

Laptops är inte gjorda för att stå på så länge även om det kan funka jättebra, men ser ut som ett hårdvaru fel.
Citera
2008-07-12, 13:18
Medlem
xintrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massamull
Laptops är inte gjorda för att stå på så länge även om det kan funka jättebra, men ser ut som ett hårdvaru fel.

Har aldrig haft problem med det innan (då med Win som OS). Vad kan man göra för hårdvaru tester och kanske få fram något fel?
Citera
2008-07-12, 13:24
Medlem
dinglebos avatar
Knepigt, det vanliga är ju snarare att laptops blir väldigt varma.
Citera
2008-07-12, 14:01
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Har aldrig haft problem med det innan (då med Win som OS). Vad kan man göra för hårdvaru tester och kanske få fram något fel?

ladda ner Ultimate BootCD for Windows och kör Memtest86+ ett tag till att börja med
Citera
2008-07-13, 10:55
Moderator
Siegfrids avatar
Haft liknande fel på en stationär. Då var det grafikkortet (onboard) som fick allt att hänga sig. Gick att åtgärda genom att klocka ner grafikkortet en 20%.
Du kan ju alltid pröva.
Citera
2008-07-13, 12:39
Bannlyst
Citat:

Hur har du felsökt?

Kollat om det är X-servern som hänger sig?
Kan du starta om X-servern då det hänger sig?
Har du kollat loggor?

Om du inte vet hur man felsöker, så finns det enkla knep.
T ex att du stänger av X-servern varje gång du lämnar datorn, om burken då inte hänger sig medans du är borta, så är det ganska givet att det är X-servern som strular.
Enklast är väl kanske att stänga av gdm och starta X-servern manuellt tills vidare, så du kan felsöka.
Testa även att starta X-servern med kommandot:
Kod:
nohup startx &
När du stänger ner X-servern, så hittar du en nohup.out fil i ~/
Kanske den ger några ledtrådar till ditt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in