2008-07-12, 10:31
Medlem
EvilTouchs avatar
Nu ska jag försöka förklara det här så gott jag kan...

Det är så att jag ofta glömmer bort saker jag sagt, saker som folk sagt till mig, saker jag skrivit och så vidare. Om jag skriver ett sms som är längre än "vanligt" (ca 2-3 sms "i ett", dvs 2-3 x 140 tecken) så får jag ofta läsa igenom det ett par gånger under tiden jag skriver. Jag kommer helt enkelt inte ihåg vad jag har skrivit.

När jag har varit på samma plats under en längre tid, så glömmer jag bort saker jag har gjort. Jag brukar till exempel hälsa på på en bensinmack där några vänner till mig arbetar, och jag är ofta där i ganska många timmar och vi snackar och så. Nu till exempel, i skrivande stund, så har jag glömt bort det mesta som vi har pratat om, och det är bara 4 timmar sedan jag åkte därifrån. Men det kanske inte är ovanligt, jag vet inte.

Har alldeles nyss sett film också. Såg två filmer, och jag får tänka efter ordentligt innan jag kommer ihåg vad den första filmen handlade om, och vad som hände osv.

Det låter säkert värre än det egentligen är, men det är något som ligger kvar i bakhuvudet hela tiden, och jag kan inte sluta tänka på det ibland.

Om jag är jättetrött så kommer jag knappt ihåg någonting alls efter att jag pratat med någon i telefon, t ex.

Någon som vet vad detta kan bero på?
Citera
2008-07-12, 10:41
Medlem
dinglebos avatar
det kallas leda, du är disträ och upprepar förmodligen slentrianmässigt ungefär samma samtal medans du tänker på annat, samma med film. Har du sett några hundra filmer och utvecklat någon slags kvalitetskrav så kommer du bara minnas de riktigt bra filmerna, kanske en på tjugo, resten är borta innan eftertexterna rullat klart.

Vill du bryta detta mönster får du höja kraven på din egen prestation i samtal, du måste anstränga dig att vara originell och intressant, kanske bör du söka mer intellektuellt utmanande kamrater eller börja manipulera dem för att se om du har oanade psykopattalanger.
Citera
2008-07-12, 10:54
Medlem
EvilTouchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinglebo
det kallas leda, du är disträ och upprepar förmodligen slentrianmässigt ungefär samma samtal medans du tänker på annat, samma med film. Har du sett några hundra filmer och utvecklat någon slags kvalitetskrav så kommer du bara minnas de riktigt bra filmerna, kanske en på tjugo, resten är borta innan eftertexterna rullat klart.

Vill du bryta detta mönster får du höja kraven på din egen prestation i samtal, du måste anstränga dig att vara originell och intressant, kanske bör du söka mer intellektuellt utmanande kamrater eller börja manipulera dem för att se om du har oanade psykopattalanger.

Mnja, det kanske ligger något i det, men samtidigt tvärtom. Det spelar liksom inte så stor roll vad jag gör, utan det försvinner bara ur mitt huvud, som om min "hårddisk" vore full.

Egentligen så ska jag kanske inte skriva så mycket nu då jag är väldigt trött. Jag får fortsätta ikväll när jag har fått sova.
Citera
2008-07-12, 11:08
Medlem
father Ls avatar
Tjena!!

Hur ser ditt liv ut?

-Har du ett spännande job?
-meningsfull fritid?
-Intressanta vänner?
-Och så vidare..

Jag tycker det låter som om saker sker på rutin som Dinglebo skrev, sök lite utmaning i tillvaron och antingen intressera dig för dina vänner eller sök kontakter som stimulerar mer.

Jag fäster inte heller vikt vid saker jag gjort 1000 ggr som tex film, många filmer följer samma mall. Händer det inte att du typ "vet" slutet innan filmen är klar?

mvh
Citera
2008-07-13, 21:56
Medlem
Känner igen mig precis. Klart att man har olika individuella förutsättningar osv., men jag tror att mycket annat kan påverka. I mitt fall är jag övertygad om att det är alla år av stress, depression, ångest och hälsoproblem som orsakar mitt dåliga minne. Jag har helt otroligt dåligt lokalsinne likaså, och jag menar riktigt dåligt, hittar inte ens i den lilla stad jag bott i hela mitt liv i stort sett. Det och namn är nog det värsta, kan glömma bort namn på folk jag känt i evigheter, väldigt pinsamt.

Jag kan stå i duschen och fundera på om jag haft schampo i håret eller inte och stå med tandborsten i handen och undra om jag borstat eller inte.

Sen kan det vara ungefär som du säger, "hårddisken full", har jag också upplevt. Att man helt enkelt prioriterar, medvetet eller undermedvetet, andra saker att komma ihåg. Jag kan bli extremt inriktad på ett projekt jag håller på med t.ex., då känns det som att annat får ge plats åt alla tankar som berör det pågående "projektet".
Citera
2008-07-14, 05:10
Medlem
EvilTouchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osen
Känner igen mig precis. Klart att man har olika individuella förutsättningar osv., men jag tror att mycket annat kan påverka. I mitt fall är jag övertygad om att det är alla år av stress, depression, ångest och hälsoproblem som orsakar mitt dåliga minne. Jag har helt otroligt dåligt lokalsinne likaså, och jag menar riktigt dåligt, hittar inte ens i den lilla stad jag bott i hela mitt liv i stort sett. Det och namn är nog det värsta, kan glömma bort namn på folk jag känt i evigheter, väldigt pinsamt.

Jag kan stå i duschen och fundera på om jag haft schampo i håret eller inte och stå med tandborsten i handen och undra om jag borstat eller inte.

Sen kan det vara ungefär som du säger, "hårddisken full", har jag också upplevt. Att man helt enkelt prioriterar, medvetet eller undermedvetet, andra saker att komma ihåg. Jag kan bli extremt inriktad på ett projekt jag håller på med t.ex., då känns det som att annat får ge plats åt alla tankar som berör det pågående "projektet".

Jag tror också att det är sådant som påverkat mitt dåliga minne, men mitt lokalsinne har jag kvar, och namn kommer jag för det mesta ihåg. Jag har även ett mycket bra sifferminne. Det är andra saker jag inte kommer ihåg riktigt. Nycklar, plånbok, snusdosa, handskar - sådana saker tappar jag bort jämt och ständigt! Om jag hör en bra låt på radion och tänker att jag ska ladda hem den, så har jag glömt bort det om två minuter. Det gäller allt som jag tänker att jag måste komma ihåg. "Jag måste komma ihåg att stänga fönstret/ge katten mat/borsta tänderna innan jag åker till jobbet". Det är ingen idé - jag kommer ändå inte ihåg det, om jag inte skulle råka gå förbi och tänka på det när jag är på väg ut.
Citera
2024-11-30, 18:00
Medlem
Voloteas avatar
Bumpar tråden. Jag har riktigt dåligt minne, eller så är jag bara ofokuserad när jag pratar eller lyssnar eftersom jag lätt glömmer bort vem jag sagt vad till och vad man pratat om med vem. Kan det vara nån diagnos man har?
Citera
2025-01-01, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Bumpar tråden. Jag har riktigt dåligt minne, eller så är jag bara ofokuserad när jag pratar eller lyssnar eftersom jag lätt glömmer bort vem jag sagt vad till och vad man pratat om med vem. Kan det vara nån diagnos man har?
Jag antar du inte alltid haft lika dåligt minne utan fått dåligt minne de sista åren? Egentligen kan man rakt av konstatera att du och TS har hjärntrötthet. Dessa är typiska fenomen vid hjärntrötthet:

minnesproblem
tanketröghet
svårighet att komma igång med en aktivitet och "ta tag i" saker
känslosamhet
sömnproblem av alla de slag
ljud- och ljuskänslighet
huvudvärk om man gjort för mycket tankeverksamhet

Men hjärntröttheten kommer i sin tur från något annat. Från sjukdom eller något du gör (eller inte gör). Om du har tur så är det något du gör och som du kan ändra på. Men även sjukdomar kan ibland botas eller lindras. För de flesta är det lätt att lista ut vilket beteende som är problemet men för några få är det svårt att lista ut orsaken. Några exempel på orsaker:

hög konsumtion av alkohol eller droger
för lite sömn under längre tid
snarkningar och sluta andas i sömnen
inte respektera sina livsbegränsningar från andra åkommor som exempelvis ADHD
inte "varva ned" mellan en mängd aktiviteter (även tankeaktiviteter räknas)

Du kan söka hjälp på din vårdcentral. Men det är som ett lotteri. Det finns i Sverige inga som helst garantier att du får hjälp där om de inte direkt hittar någon fysiologisk sjukdom.

Helt oavsett vad orsaken är till hjärntrötthet gäller det att sova mera. Lägg dig helt enkelt lite tidigare! Säg en halvtimme tidigare. Efter några veckor borde du uppleva lite skillnad. Men du måste fortsätta att lägga dig tidigare än vad du gjort tidigare!
Citera
2025-01-01, 19:08
Bannlyst
Det här tycker jag nästan alla andra har problem med. De kommer helt enkelt inte ihåg när något har hänt, minns fel detaljer och säger hela tiden ”jag kommer inte ihåg”. Ibland undrar man ju om det är för att ni ska kunna komma med bortförklaringar som ”ni inte kommer ihåg”.

By the way, länge sedan man behövde skicka en text i flera meddelanden om det överskred 140 tecken.
Citera
2025-01-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirRehab
Jag antar du inte alltid haft lika dåligt minne utan fått dåligt minne de sista åren? Egentligen kan man rakt av konstatera att du och TS har hjärntrötthet. Dessa är typiska fenomen vid hjärntrötthet:

minnesproblem
tanketröghet
svårighet att komma igång med en aktivitet och "ta tag i" saker
känslosamhet
sömnproblem av alla de slag
ljud- och ljuskänslighet
huvudvärk om man gjort för mycket tankeverksamhet

Men hjärntröttheten kommer i sin tur från något annat. Från sjukdom eller något du gör (eller inte gör). Om du har tur så är det något du gör och som du kan ändra på. Men även sjukdomar kan ibland botas eller lindras. För de flesta är det lätt att lista ut vilket beteende som är problemet men för några få är det svårt att lista ut orsaken. Några exempel på orsaker:

hög konsumtion av alkohol eller droger
för lite sömn under längre tid
snarkningar och sluta andas i sömnen
inte respektera sina livsbegränsningar från andra åkommor som exempelvis ADHD
inte "varva ned" mellan en mängd aktiviteter (även tankeaktiviteter räknas)

Du kan söka hjälp på din vårdcentral. Men det är som ett lotteri. Det finns i Sverige inga som helst garantier att du får hjälp där om de inte direkt hittar någon fysiologisk sjukdom.

Helt oavsett vad orsaken är till hjärntrötthet gäller det att sova mera. Lägg dig helt enkelt lite tidigare! Säg en halvtimme tidigare. Efter några veckor borde du uppleva lite skillnad. Men du måste fortsätta att lägga dig tidigare än vad du gjort tidigare!

har försökt sova mera men tycker det hjälper föga, känns bara som hjärnan är dimmig och aldrig orkar vakna upp och vill koncetration så blir man så trött
Citera
2025-01-09, 12:05
Medlem
Landsbygdens avatar
Som du själv lite är inne på, på slutet av ditt inlägg, med "jättetrött".
Förutom trötthet, otillräcklig återhämtning, så stress, kanske inre smärta.
Du kan nog vara lugn för att ditt problem är ganska vanligt. Jag kan själva känna igen mig, åtminstone lite grann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in