Citat:
Ursprungligen postat av
Volotea
Bumpar tråden. Jag har riktigt dåligt minne, eller så är jag bara ofokuserad när jag pratar eller lyssnar eftersom jag lätt glömmer bort vem jag sagt vad till och vad man pratat om med vem. Kan det vara nån diagnos man har?
Jag antar du inte alltid haft lika dåligt minne utan fått dåligt minne de sista åren? Egentligen kan man rakt av konstatera att du och TS har hjärntrötthet. Dessa är typiska fenomen vid hjärntrötthet:
minnesproblem
tanketröghet
svårighet att komma igång med en aktivitet och "ta tag i" saker
känslosamhet
sömnproblem av alla de slag
ljud- och ljuskänslighet
huvudvärk om man gjort för mycket tankeverksamhet
Men hjärntröttheten kommer i sin tur från något annat. Från sjukdom eller något du gör (eller inte gör). Om du har tur så är det något du gör och som du kan ändra på. Men även sjukdomar kan ibland botas eller lindras. För de flesta är det lätt att lista ut vilket beteende som är problemet men för några få är det svårt att lista ut orsaken. Några exempel på orsaker:
hög konsumtion av alkohol eller droger
för lite sömn under längre tid
snarkningar och sluta andas i sömnen
inte respektera sina livsbegränsningar från andra åkommor som exempelvis ADHD
inte "varva ned" mellan en mängd aktiviteter (även tankeaktiviteter räknas)
Du kan söka hjälp på din vårdcentral. Men det är som ett lotteri. Det finns i Sverige inga som helst garantier att du får hjälp där om de inte direkt hittar någon fysiologisk sjukdom.
Helt oavsett vad orsaken är till hjärntrötthet gäller det att sova mera. Lägg dig helt enkelt lite tidigare! Säg en halvtimme tidigare. Efter några veckor borde du uppleva lite skillnad. Men du måste fortsätta att lägga dig tidigare än vad du gjort tidigare!