Citat:
Ursprungligen postat av Pingeh
Jag kan hålla med författaren av artikeln(som förövrigt inte för en sekund ifrågasätter bin Ladens/Al-Qaidas existens) i det att vissa berättelser från vissa personer tas på för stort allvar. Dock är detta rätt irrelevant, för det handlar ofta om obetydliga detaljer för själva historian. Jag har läst boken två gånger, och det är väldigt bra dokumenterat hur Al-Qaida växte fram.
Sen är det lite roligt hur du ifrågasätter författaren, som även i artikeln du länkar inte framstår som något annat än en seriös forskare/författare, men samtidigt bygger din slutsats på youtube-filmer.
EDIT: Du bör också faktiskt läsa boken innan du påpekar dens brister. En analys av SvD kan väl endå inte vara bevis nog att inte ta den på allvar?
Sen är det lite roligt hur du ifrågasätter författaren, som även i artikeln du länkar inte framstår som något annat än en seriös forskare/författare, men samtidigt bygger din slutsats på youtube-filmer.
EDIT: Du bör också faktiskt läsa boken innan du påpekar dens brister. En analys av SvD kan väl endå inte vara bevis nog att inte ta den på allvar?
Det är väl ingenting i filmen som ifrågasätter framväxten av en radikalislamistisk grupp sprungen ur det Afganska mujahideen eller för den delen förnekar det faktum att det finns eller har funnits en ledargesalt i denna rörelse vid namn Osama Bin Laden? Det den ifrågasätter är vilken betydelse denna grupp har har haft för 9/11 och om de verkligen existerar i den form vi hitintills har låtits tro.
Känner personligen inte till Lawrence Wright och kan självklart inte då säga något om varken honom eller hans bok. Jag har förstått han är erkänd osv. Tyckte ändå att det var lustigt att hans källkritik ifrågasattes när du själv påpekade vikten just av detta.
Angående källkritik, som jag märkt många skriker efter det på FB, så undrar jag vad som kan anses vara en trovärdig källa. Vad är det som säger att jag lita t.ex Lawrence Wright?
Jag har väl knappast tid med att söka belägg för allt jag ser och läser. Blir det det inte för mig, som jag antar för alla andra amatörer, att det i slutändan är min subjektiva uppfattning på vad jag väljer tro och lita på som blir vägledande. Du kan säkert hitta ett Youtube-klipp på Lawrence Wright. Gör detta honom mindre trovärdig för dig?