2008-07-11, 17:38
Medlem
Har titt som tätt hört kommentaren "förutom ljusets hastighet i vakuum" till påståendet "allt är relativt". Alltså att allt skulle vara relativt förutom ljusets hasighet i vakuum.
Då jag inte alls har någon kunskap i ämnet skulle det vara intressant att höra från någon som har det. När jag studerade filosofi fick vi i princip lära oss att allt är relativt om än så i teorin. Varför skulle inte ljusets hastighet i vakuum vara det?

Någon som hört uttrycket och vill förklara det?
Citera
2008-07-11, 17:41
Medlem
Herr gurkas avatar
Om du försöker ändra ljusets hastighet så färdas inte ljuset i vakuum.
Citera
2008-07-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Om du försöker ändra ljusets hastighet så färdas inte ljuset i vakuum.

Gäller det allt som färdas i vakuum?
Citera
2008-07-11, 19:11
Medlem
vättes avatar
Det betyder om att du och jag gör varsin mätning av någonting så kan vi vara oense om precis allting - förutom ljusets hastighet. Om vi, till exempel, undersöker en bil i rörelse (i vakuum) kan vi uppmäta olika resultat på bilens storlek, dess hastighet, hur lång tid det tog för den att åka förbi, och så vidare. Med det undantaget att vi ALLTID kommer att uppmäta samma utbredningshastighet för ljuset från strålkastarna.

Allting förutom ljusets utbredningshastighet i vakuum är alltså relativt. Hur stort eller snabbt någonting är, hur lång tid någonting tar att göra, allt det beror på vem man frågar. Det finns inte något objektivt "rätt" svar. För ljuset är det alltså annorlunda, i vakuum rör det sig alltid med hastigheten 299 792 458 meter i sekunden, varken mer eller mindre, oavsett vem man frågar.

Sedan bör du vara väldigt försiktigt med att applicera filosofi på verkligheten. Filosofin har nämligen en tendens att strunta blankt i hur verkligheten ser ut.
Senast redigerad av vätte 2008-07-11 kl. 19:14.
Citera
2008-07-11, 19:22
Medlem
Försöksdjurs avatar
Finns det något mer förutom ljusets hastighet som inte är relativt?
Citera
2008-07-11, 19:43
Bannlyst
För att ljusets hastighet är ljusets hastighet oavsett hur snabbt observatören färdas. Ljusets hastighet är alltså samma för olika referenspunkter och påverkas inte relativt observatören.

Ifall du står helt still på en väg och en bils ljus färdas förbi dig med hastigheten c så kommer även hastigheten på ljuset för han som åker i bilen vara c. Spelar ingen roll hur snabbt han åker. Ifall han åker i 90% av ljushastigheten så kommer ljuset ur han billjus ändå att färdas i c både relativt han och dig.

Ljusets hastighet påverkas inte relativt observatören. Det är alltid ljusets hastighet.
Citera
2008-07-11, 20:19
Medlem
D'mons avatar
Hastighet är alltid relativt något. Om jag sitter i ett tåg som åker med 45 m/s relativt rälsen och jag möter en man som går i motsatt riktning med en hastighet 4 m/s relativt marken. Samtidigt så cyklar en tredje man förbi den gående mannen med en hastighet som är 10 m/s relativt marken. För mig så färdas den gående mannen i -49 m/s relativt mig medans cyklisten färdas i -55 m/s relativt min position. För mannen som går så är cyklistens hastighet 6 m/s relativt honom. Sedan kan man alltid ta hänsyn till att jorden har en hastighet relatvit solen. Solen har en hastighet relativt vintergatan osv, osv. Alla hastigheter är relativt något annat. Ofta är det lämpligt att välja referenspunkten i tex jorytan för att ha en fixpunkt att mäta mot.

Om vi ser det ur relativitetsteorins perspektiv så fungerar det lite annorlunda. Om jag färdas i mitt snajdiga rymdskepp som färdas med exakt ljusetshastighet i vakkum, vi kallar denna hastighet för c. Nu måste vi bortse från orimligheten i detta och betraktar det som det tankeexperiment som det är. När jag har åkt runt i galaxen ett tag så bestämmer jag mig för att tända mina grymma strålkastare placerade längs fram i mitt rymdskepp. Jag gör detta i samma ögonblick som jag passerar jorden så att min kompis bengt kan betrakta detta från en punkt i vila, relativt mig alltså. När jag tänder strålkastarna så ser jag till min förtjusning att det är precis som jag trodde, ljuset från strålkastarna utbreder sig med en hastighet som är exakt c. Coolt tänker jag, nu kan bengt se hur ljuset från mina strålkastare utbreder sig med dubbla ljushastigheten (mitt rymdskepp + ljusets hastighet = c+c = 2c). Bengt medelar dock att han ser hur mina strålkastare alstrar ljus som utbreder sig med exakt c. Detta eftersom man inte kan addera hastigheter enligt galeleitransformen när man har med sådana höga hastgheter att göra. Man måste använda loretztransformen och kolla man på den så upptäcker man att den högsta möjliga hastigheten som man kan ha är ljust ljusets hastighet i vakuum. Alltså är ljusets hastighet oberoende av observatören. Det spelar ingen roll det är alltid exakt c oavsett vem som mäter och vart denna befinner sig.
Citera
2008-07-11, 21:15
Medlem
lillhjalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur

Likformig rotation kring en fix axel.
Citera
2008-07-11, 21:20
Medlem
Majavas avatar
Citat:

Borde inte absoluta nollpunkten uppfylla det kriteriet?
Citera
2008-07-11, 22:18
Medlem
discardeds avatar
Citat:

Antal dimensioner!? Dvs fysikens lagar. Det är ju att ljusets hastighet är densamma i alla ineartialsystem samt att fysikens lagar är samma överallt som leder till den speciella relativitetsteorin. ingenting mer.
Citera
2008-07-11, 22:41
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupin
Har titt som tätt hört kommentaren "förutom ljusets hastighet i vakuum" till påståendet "allt är relativt". Alltså att allt skulle vara relativt förutom ljusets hasighet i vakuum.
Då jag inte alls har någon kunskap i ämnet skulle det vara intressant att höra från någon som har det. När jag studerade filosofi fick vi i princip lära oss att allt är relativt om än så i teorin. Varför skulle inte ljusets hastighet i vakuum vara det?

Någon som hört uttrycket och vill förklara det?
De där jävla postmodernisterna borde skjutas. Att allt skulle vara relativt är ett befängt påstående eftersom uttrycket "allt är relativt" även då är relativt och fullkomligt meningslöst.
Senast redigerad av Tebo 2008-07-11 kl. 22:43.
Citera
2008-07-12, 20:51
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Borde inte absoluta nollpunkten uppfylla det kriteriet?

I guess so! Tack tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in