2008-07-11, 13:21
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Lamm är så otroligt gott på restaurang. Men de få gånger jag provat laga det hemma har det inte alls smakat bra. Vad är knepet med lamm? Hög temperatur, låg temperatur, tid??? Nötkött fungerar hur bra som helst, men lamm?
Citera
2008-07-11, 13:55
Medlem
klybans avatar
Lamm i vilken form pratar du om.
Citera
2008-07-11, 14:16
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Bitar av lamm, kotletter osv. En stek är väl omöjlig att misslyckas med?
Citera
2008-07-11, 15:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Bitar av lamm, kotletter osv. En stek är väl omöjlig att misslyckas med?
De olika styckdetaljerna kräver olika tillagningsmetoder och tid. Du måste nog tyvärr vara helt specifik. Vad har du hemma som du vill laga till??

~Paul~
Citera
2008-07-11, 15:23
Medlem
klybans avatar
Kan säga ett dåligt tillagningssätt som jag fick i Bulgarien.
Jag blidde sugen på lamspett men bara det när det kom så var det svart utan på och helt rått inuti.
Jag gissar på att spetten var frusna eller alternativt att dom grillade det på extremt hög värme.
Oätbart i alla fall.
Citera
2008-07-11, 18:47
Medlem
AnnaAnderssons avatar
För att gära det enkelt säger jag vanliga lammkottletter. Så vad är bäst att göra som passar de flesta smaker?
Citera
2008-07-11, 20:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
För att gära det enkelt säger jag vanliga lammkottletter. Så vad är bäst att göra som passar de flesta smaker?
Du kan bena dem om de sitter ihop och om du tittar i den andra tråden om lammytterfilé så finns det lite tips där.

Annars kan du låta benen vara kvar och fixa en french trimm, rulla in dem i brödsmulor och örter, steka på en yta och köra in dem i ugnen.

De går också att grilla. Fixa i så fall en enkel marinad på lämpliga kryddor. Några sådana: rosmarin, timjan, lagerblad, enbär samt mejram. Gärna vitlöksspäckat.

~Paul~
Citera
2008-07-12, 10:33
Medlem
rayraviolis avatar
Åt lamm igår och då gjorde jag så här:

*Bitar av lammrygg
*Rapsolja
*Lök
*Vitlök (hela lätt krossade klyftor)
*Morot
*Rödvin
*Krossade tomater
*Kryddning: Salt, svartpeppar, spiskummin, timjan, rosmarin, gurkmeja.
*Lite soja.

Lammbitarna fick färg i en gryta tillsammans med en skvätt rapsolja, salt och peppar.

När köttet börjat få färg åkte löken och moroten ner. Strax därefter följdes de av vinet och tomaterna. Kokade upp och drog ner temperaturen till minimum. Fick koka i ett par timmar. Smakade av med kryddor och soja under tiden.

När köttet var klart lyftes det upp. Den återstående vätskan och grönsakerna mixades ihop till en sås som serveras till köttet.

Har gjort det här några gånger och resultatet blir alltid bra. Köttet blir oerhört mört och smakrikt, och såsen blir väldigt mustig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in