2008-07-11, 13:21
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Lamm r s otroligt gott p restaurang. Men de f gnger jag provat laga det hemma har det inte alls smakat bra. Vad r knepet med lamm? Hg temperatur, lg temperatur, tid??? Ntktt fungerar hur bra som helst, men lamm?
Citera
2008-07-11, 13:55
Medlem
klybans avatar
Lamm i vilken form pratar du om.
Citera
2008-07-11, 14:16
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Bitar av lamm, kotletter osv. En stek r vl omjlig att misslyckas med?
Citera
2008-07-11, 15:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Bitar av lamm, kotletter osv. En stek r vl omjlig att misslyckas med?
De olika styckdetaljerna krver olika tillagningsmetoder och tid. Du mste nog tyvrr vara helt specifik. Vad har du hemma som du vill laga till??

~Paul~
Citera
2008-07-11, 15:23
Medlem
klybans avatar
Kan sga ett dligt tillagningsstt som jag fick i Bulgarien.
Jag blidde sugen p lamspett men bara det nr det kom s var det svart utan p och helt rtt inuti.
Jag gissar p att spetten var frusna eller alternativt att dom grillade det p extremt hg vrme.
Otbart i alla fall.
Citera
2008-07-11, 18:47
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Fr att gra det enkelt sger jag vanliga lammkottletter. S vad r bst att gra som passar de flesta smaker?
Citera
2008-07-11, 20:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Fr att gra det enkelt sger jag vanliga lammkottletter. S vad r bst att gra som passar de flesta smaker?
Du kan bena dem om de sitter ihop och om du tittar i den andra trden om lammytterfil s finns det lite tips dr.

Annars kan du lta benen vara kvar och fixa en french trimm, rulla in dem i brdsmulor och rter, steka p en yta och kra in dem i ugnen.

De gr ocks att grilla. Fixa i s fall en enkel marinad p lmpliga kryddor. Ngra sdana: rosmarin, timjan, lagerblad, enbr samt mejram. Grna vitlksspckat.

~Paul~
Citera
2008-07-12, 10:33
Medlem
rayraviolis avatar
t lamm igr och d gjorde jag s hr:

*Bitar av lammrygg
*Rapsolja
*Lk
*Vitlk (hela ltt krossade klyftor)
*Morot
*Rdvin
*Krossade tomater
*Kryddning: Salt, svartpeppar, spiskummin, timjan, rosmarin, gurkmeja.
*Lite soja.

Lammbitarna fick frg i en gryta tillsammans med en skvtt rapsolja, salt och peppar.

Nr kttet brjat f frg kte lken och moroten ner. Strax drefter fljdes de av vinet och tomaterna. Kokade upp och drog ner temperaturen till minimum. Fick koka i ett par timmar. Smakade av med kryddor och soja under tiden.

Nr kttet var klart lyftes det upp. Den terstende vtskan och grnsakerna mixades ihop till en ss som serveras till kttet.

Har gjort det hr ngra gnger och resultatet blir alltid bra. Kttet blir oerhrt mrt och smakrikt, och ssen blir vldigt mustig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in