2008-07-11, 09:54
Moderator
Falukropps avatar
Kanske fel forum för denna fråga, men jag chansar.

Ska flytta från Göteborg till Stockholm, och tänkte hyra en lastbil att köra upp all dynga i.
När jag flyttade ner för 10 år sedan så hyrde Statoil ut 3.5-tons lastbilar enväg, dvs man körde den sträcka man skulle och slapp köra tillbaks den. Jävligt smidigt.

Ringde just Statoil, och det visade sig att nej, det har de slutat med. Det var väl en för bra grej eller nåt, inte vet jag.

Så min undran är om någon känner till någon annan firma som kör på samma race. Det vore så oerhört skönt att slippa köra dubbla sträckan i onödan, och med tanke på att transporten går mellan landets två största städer så borde det ju inte vara några problem med avlämningsställen och sådant.
Citera
2008-07-11, 09:59
Medlem
DownInIts avatar
Jag gjorde den flytten förra sommaren och envägssläp var det enda alternativet jag hittade.
http://www.thulerental.com/default.asp
Citera
2008-07-11, 10:18
Medlem
Troligtvis slutade statoil med det pga att affären inte gick med vinst.
Säkerligen så samlas det fler bilar i stockholm p.g.a. att inflyttningen dit är större än t.ex. göteborg. Därmed uppstår en hel del kostnader då man ska ordna tillbaka bilarna till göteborg igen.

Envägsläparna dras också med samma problem, nämligen att de tenderar att samlas i de större städerna, men det kostar mindre att transportera dem på en trailer (får plats fler) och dessutom kostar det inte lika mycket att ha dem ståendes ett tag.
Citera
2008-07-11, 10:26
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Ska flytta från Göteborg till Stockholm,
BUUUUUU!!!!! det var det värsta!

Kan du inte försöka fråga något mera privat åkeri? eller kanske hyra plats på en tågvagn. Kanske man inte alls kan men det vore ganska smidigt.
Citera
2008-07-11, 10:32
Medlem
Oddballs avatar
Moderatorsåtgärd:

Provar att flytta den: 'Bostad, hem & trädgård --->'Bilar, båtar & fordon'

Mvh,

Oddball
Moderator
Citera
2008-07-11, 12:11
Medlem
core_s avatar
Hör med någon risktäckande kedja. Europcar t.ex. Är lite osäker på hur det är ställt med skåpbilarna, men skall jag dra till med en gissning får du nog hålla dig till släp om du vill ha något envägs.
Citera
2008-07-11, 16:42
Moderator
Falukropps avatar
Okej, kort och gott verkar det ganska kört att hyra lastbil enväg då. Problemet med släp är att jag inte har tillgång till bil med dragkrok, och om jag nu skulle lyckas låna en så åker jag på att köra den bägge sträckorna ändå.

Nej, det får nog bli att konsultera brorsan, så får han hyra en bil i sthlm, köra ner, och dubblera som bärslav vid i och urlastning :>

Tack för svaren i alla fall!
Citera
2008-07-11, 16:51
Medlem
core_s avatar
Tips: Personbilar med drag finns också att hyra som envägs

Men å andra sidan blir det vansinnigt mycket billigare om bror din kör så, det är inte billigt med envägs.
Citera
2008-07-11, 17:06
Medlem
Packans avatar
Kolla med SIXT Biluthyrning.

www.sixt.se
Citera
2012-01-01, 23:10
Medlem
Bill.Ws avatar
Jag sitter och kollar på en liknande situation f.n. Upptäckte också att Statoil hade slutat med sin envägsgrej som vad jag vet gällde bara tre olika stationer i Stockholm, Gbg resp. Malmö.
Hursomhelst har te x Hertz en 10 m3 Ford Transit "eller motsvarande" som man kan hyra en väg. Kollade upp måtten på lastutrymmet och de verkar vara ca 3,4x1,6x1,8 m (LxBxH). Fick inget pris på internet, det kanske varierar beroende på var man vill lämna den. De har ju hämtställen överallt i landet och det är säkert dyrare att lämna den i glesbygd eller vad vet jag.
Citera
2012-02-02, 12:00
Medlem
jag sitter i samma sits och behöver oxå flytta ett bohag till sthlm från gbg. vad jag kan se verkar inga bolag hyra enväg till ett hyggligt pris, det blir lätt en 9000 - 11000 pix för en bil av lämplig storlek och då är man redan upp i ungefär vad det kostar att hyra gubbar, stor lastbil och få allt buret åt en.

vi skulle ju dock kunna kolla om de skulle vara villiga att köra från två ställen i gbg och lämna på två ställen i stockholm och sedan dela på en stor bil om du är på?
Citera
2012-02-02, 19:55
Medlem
Varför inte bara skicka det med ett åkeri och sedan få det utkört/hämta det på en terminal i GBG?

1 pallplats brukar kosta ca 6-700 kronor. Allt beror ju självklart på hur mycket man har att flytta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in