2025-03-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Det finns inget (för utom Adam av Bremen) som skriver om blodet. Där vill jag även tillägga att han aldrig var i Uppsala och bevittnade detta själv utan det var andrahandskällor.
Adam var en kristen biskop som ville framställa hedendomen som barbarisk, vilket kan ha påverkat hans skildring. Detta är värt att tänka på.

Offer med djur och människor finns både beskrivna i skrift och som arkeologiska fynd.
Här har oftast hängning använts.
Man kan tolka att det är offer till Oden, Oden som själv hängde sig i nio dagar och nio nätter.
Men blodet nämns inte.
Men får jag själv spekulera antar jag att man tagit reda på blodet när djuret ändå offrats.
Det finns det inga belägg av.
Dock vet man att man tog vara på hela djuret efter slakt. Men det är en annan del av diskussionen.
Mvh Arkeologen

Offrar man inte ett djur eller människa, varför ska man då offra blodet?
Det här med nio verkar ha varit heligt tal för de asatroende.
Du tar upp att Odin hängde sig i nio dygn för att nå visdom.
Hedenatemplet i Uppsala skulle besökas vart nionde år.
Det skulle finnas nio olika djuroffer. "Jag är nio systrars son"
skaldar Heimdal. Det finns fler exempel som jag nu glömt.
Citera
2025-03-15, 11:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tänker du på blot, inte blod?
Adam av Bremen har sina uppgifter från den danska kungen som spenderade en del av sin uppväxt, d.v.s. flera år, i Uppsala. Så det är inte bara hörsägen utan från en trovärdig källa.
Klas Wikström af Edholm skriver på sidan 396 i kapitlet Blodiga offer om hur offren i Gamla Uppsala skulle kunna tolkas. Mycket läsvärt för den som är intresserad. Kapitlet därefter tar upp hängning. I boken kan man även läsa om människooffren i Bokaren, Ströja och Uppåkra.
https://www.doria.fi/bitstream/handl...dholm_klas.pdf
Senast redigerad av ReedMe 2025-03-15 kl. 11:10.
Citera
2025-03-15, 11:07
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Det här med nio verkar ha varit heligt tal för de asatroende.
Du tar upp att Odin hängde sig i nio dygn för att nå visdom.
Hedenatemplet i Uppsala skulle besökas vart nionde år.
Det skulle finnas nio olika djuroffer. "Jag är nio systrars son"
skaldar Heimdal. Det finns fler exempel som jag nu glömt.
Även i Lejre på Själland ska man ha haft offerfester vart nionde år, enligt Thietmars av Merseburg.
Citera
2025-03-15, 14:38
Medlem
daligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Även i Lejre på Själland ska man ha haft offerfester vart nionde år, enligt Thietmars av Merseburg.
Lejre har varit skånskt en gång i tiden, precis som kungariket Kent i Storbritannien. Det senare i ungefär femhundra år mellan Ivar Vidfamne och kung Halsten. För att se om det skiljer sig åt, jämte övrigt land.
Citera
2025-03-16, 09:30
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daligt
Lejre har varit skånskt en gång i tiden, precis som kungariket Kent i Storbritannien. Det senare i ungefär femhundra år mellan Ivar Vidfamne och kung Halsten. För att se om det skiljer sig åt, jämte övrigt land.
Skåne och Själland har ju haft en gemensam historia under mycket lång tid.
Inte nödvändigtvis så att det funnits exakt samma kultur och överhet alltid, men det har iaf funnits en remarkabel samstämmighet.

Det är något vi kan se så långt tillbaka som till Stenåldern, bla i de arkeologiska fynd av speciella verktygstyper (av flinta) som man funnit på dessa platser.
Ibland ser det ut som att maktdelningen har följt vattengränserna (som nu) och ibland har det istället sett ut som att gränsen gått mellan norr och söder - lika på båda sidor om sundet.

Jag skulle även vilja resa vissa frågor angående det där mellan "Götar, Gaetas, goter och svear."
Särskild då i relation till Skåne.
Det finns nämligen textmaterial som pekar på att Skåne skulle ha kunnat vara dessa "goters" maktsäte, och att de låg i luven på svearna uppe vid Uppsala.
Varför skulle annars runstenar i Skåne - vid den stora offerlunden vid dagens Torna-Hällestad ha rests till åminnelse av skåningar som "inte flydde vid Uppsala."
Eller, för den delens skull, de båda källorna både i folkvandringstida Beowolfkvädet och det medeltida danska eposet som båda omtalar samma historia om hur krigare sökte skydd i en tabubelagd offerlund - var fienden inte skulle våga ge sig på dem. Som skulle kunnat ha varit i närheten av dagens Lund.

Av någon anledning (lokalpatriotiska antar jag) har man sedan länge tänkt att götarna, goterna, gaetas, hemvist var i trakterna kring Västergötland och Östergötland.
Och det måste väl inte vara fel att dessa trakter bebotts av de grupperna.
Men frågan om var deras urhem fanns, var deras maktbas stod, den torde man snarare hitta nere i Skåne. Skåne som ju också varit urhemmet för flera folkvandrande folkgrupper.
Arkeologisikt sett har man ju dessutom också sett att vissa platser i södra Skåne blivit praktiskt sett avfolkade under hundratals år, precis under tiden för de stora folkvandringsexpeditionerna söderut.
Bla strax väster om Trelleborg, mellan Trelleborg och Skegrie typ. Helt avfolkat. Med folkvandringstid som datum.
Citera
2025-03-17, 18:04
Medlem
MorT2s avatar
Blot var 9:e år i gamla uppsala existerar fortfarande.
Vårblot i gamla uppsala sker även årligen på påskdagen. Brukar komma folk från hela Sverige och alltid några islänningar. Ibland har folk rest långa vägar ifrån för att delta
Citera
2025-07-12, 12:36
Medlem
Ördögs avatar
Rökstenen står på Röks kyrkogård, men jag antar att Swänska Körkan knappast har medel eller vilja att stoppa konkurrerande religioner att utföra riter där. Finns några FB-are på platsen?

Sommarblot för asatroende vid Rökstenen
https://www.gp.se/nyheter/sverige/so...4-004cd10e72eb
Under lördagseftermiddagen hålls sommarblot för asatroende vid Rökstenen i Östergötland, rapporterar Sveriges Radio P4 Östergötland. 200 personer är anmälda till bloten, som är som en slags gudstjänst för de asatroende.

De kommer att bilda en cirkel runt Rökstenen och offra till de gamla gudarna, berättar Kristian Svensson från Linköping, som är vice ordförande o Nordiska ASA-samfundet.
Citera
2025-11-01, 00:50
Medlem
daligts avatar
Hos Tor utav Norrköpingstrakten har det funnits en formel därifrån på latin dikterandes "Man vill inte vara ledsen" menandes så.

Man ska ha en och samma kvinna i åtanke, och varken mindre eller mer
Man ska delge påtänkta beslut åt familjenamnet för att diskussionsventilera
Man ska ej i sällskap av en annan ensam låta denne andre om i tjänst tjuvvila
Den som meddelar ”ja” utan takt eller intresse utmärker sitt lyssnande än mer
Man blir mer av sedvänjan lyssnad till av åter respecificerandes erfarenheterna
Sluta ej skriva eller tala mitt i meningen om den är positiv
Befira konsekvent ett eget duande av annan person
Tvång påtalade avkrävs osagda referenserna
Duar man skas celebrera öppnare
Citera
2025-11-01, 01:16
Medlem
LadySwedens avatar
Mycket av asatron stämmer.

... Men det förstås:
Tror man att våra förfäder trodde att världen bokstavligen var ett träd med en orm som gnagde på dess rot och som levde av en bokstavlig källa, då fattar man inte mycket...
Citera
2025-11-01, 01:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Blot var 9:e år i gamla uppsala existerar fortfarande.
Vårblot i gamla uppsala sker även årligen på påskdagen. Brukar komma folk från hela Sverige och alltid några islänningar. Ibland har folk rest långa vägar ifrån för att delta
Kul, tack för info! Lägger in i kalendern, ska bli roligt att möta folk som ägnar sig åt detta.
Citera
2025-11-01, 01:59
Medlem
daligts avatar
En extra dygd från Tor och Norrköping: Benämn förändrande villkor om relevansen har påverkats.
Citat:
Ursprungligen postat av daligt
Hos Tor utav Norrköpingstrakten har det funnits en formel därifrån på latin dikterandes "Man vill inte vara ledsen" menandes så.

Man ska ha en och samma kvinna i åtanke, och varken mindre eller mer
Man ska delge påtänkta beslut åt familjenamnet för att diskussionsventilera
Man ska ej i sällskap av en annan ensam låta denne andre om i tjänst tjuvvila
Den som meddelar ”ja” utan takt eller intresse utmärker sitt lyssnande än mer
Man blir mer av sedvänjan lyssnad till av åter respecificerandes erfarenheterna
Sluta ej skriva eller tala mitt i meningen om den är positiv
Befira konsekvent ett eget duande av annan person
Tvång påtalade avkrävs osagda referenserna
Duar man skas celebrera öppnare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera